Wortelkanaalbehandeling na te diep boren.

Author:
G.Schippers
Posted:
zo, 12/30/2018 - 21:38
Goedenavond allemaal,

Sinds een jaar of 8, zit ik na verhuizing en altijd probleemloos mijn eigen tandarts te hebben gehad, bij een grote tandartsenpraktijk in mijn huidige woonplaats. Bij deze tandartsenpraktijk heel veel wisselende en beginnende tandartsen. Nu maakt dat niks uit natuurlijk, als ze hun werk maar goed doen.
Wel een nadeel is dat deze tandartsen de Nederlandse taal niet goed machtig zijn.
Tijdens deze bezoeken, wel een aantal keer problemen ondervonden. Dat er dingen verkeerd gingen, maar dit werd dan ook weer netjes opgelost.
In september werd mij wederom een nieuwe tandarts toegewezen. Gelukkig dit keer een hele serieuze vrouw. Ze gaf me complementen over de gezondheid van mijn mond. Het viel haar op dat er een aantal vullingen niet goed waren uitgevoerd. 1 daarvan, wilde ze opnieuw uitvoeren.
Eind oktober langs geweest om dit te laten herstellen. Tijdens het boren blijkt dat de vulling heel diep zit. Ze zit op de zenuw. Nu snap ik ook, wat de vorige tandarts heeft opgeschreven zegt ze. Dat de vulling tot op de zenuw zit. Het is wel gevoelig, maar het lukt haar een ('nood)'-vulling te plaatsen. Het bloede behoorlijk, maar dat had ze met speciaal spul weten te stoppen. "Ik kon die zenuw bijna niet rustig krijgen" zei ze en dat het een wortelkanaalbehandeling gaat worden. Ik heb het even afgewacht en het was in het begin licht gevoelig. Na twee weken werd het juist heel erg gevoelig en langs geweest voor advies. Ik liet weten, dat ik dan de slechte vulling dan liever had laten zitten. Toen kwam ze met het verhaal dat de vulling niet goed aangesloten was aan de onderzijde en dat ik er sowieso last van had gekregen.
Dan was die vulling niet goed geplaatst dus, vroeg ik haar. Dat had haar ook kunnen gebeuren, vertelde ze toen. Is een hele lastige plaats.
Het gaat om kies 2.5 en dan aan de binnenzijde. Lijkt mij persoonlijk geen lastige plaats, maar ben geen tandarts natuurlijk. Ze vertelde ook nog dat dit te maken had, dat mijn tanden diep in het tandvlees zitten. Maar als je de vulling ziet, die steekt een heel eind boven het tandvlees uit. Ik kreeg weer een rekening voor adviserend consult en een vervolgafspraak voor 24 januari om de wortelkanaalbehandeling uit te voeren. De gevoeligheid is gelukkig weer grotendeels afgenomen. Alleen bij hele warme of koude producten, kan dit nog een beetje gevoelig zijn.
Nu zit ik nog wel met een aantal vraagtekens : Is dit een plausibel verhaal, of heeft iemand een soortgelijke ervaring?
Moet ik daadwerkelijk een wortelkanaalbehandeling ondergaan, of kan ik het ook afwachten?(deze "nood" vulling kan niet voor altijd blijven, maar weer boren wordt ook lastig).
Is het verstandig om een second opinion aan te vragen, bij een andere tandartsen praktijk?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet Gerlof
Lieneke

Hmmm...lastig...bij dit soort dingen moet je als tandarts echt je patient de keus geven, waarbij je vertelt:
* Er mankeert wat aan de vulling...
* Ik weet niet of ik het beter krijg..
* Daarmee loop je risico dat het juist slechter wordt...
* maar als ik niks doe, weet je zeker dat je problemen krijgt...
* we kunnen het dus proberen, maar er zit een risico aan...wat wil jij?
Daarna documenteer je zorgvuldig welke info je hebt gegeven, je checkt hierbij of de patient het begrepen heeft en documenteert dit ook en je noteert wat de beslissing is.

Uit bovenstaande maak ik op dat ze niet heeft gezien hoe diep de vulling was. Normaal documenteert een tandarts het als een vulling diep is. Bovendien kan dit vaak ook gezien worden op een opvolgende röntgenfoto. Ik weet niet of ze dit echt niet van te voren had kunnen weten. Zo niet, dan had ze je dat dus ook niet kunnen zeggen..
di, 01/01/2019 - 15:13 Permalink
G.Schippers

Bedankt voor uw reactie.Het is wat lastig te beoordelen inderdaad. Vooral voor mij als leek. Klopt helemaal. Er is van te voren geen juiste communicatie geweest over de risico's en mogelijkheden. Ik weet vrijwel zeker dat de tandarts niet verwacht had, dat de vulling zo dicht bij de zenuw zat. Maar het ergste vind ik nog, dat ze voor mij ook nog eens de beslissing heeft genomen, dat er een wortelkanaalbehandeling moet gaan plaatsvinden. Ik heb nu namelijk vrijwel geen last meer. Helaas geen permanente vulling gekregen. Heb ik nog rechten als patiënt in deze. Vind het wel vreemd dat ik voor een inschattingsfout, zelf voor alle kosten op draai.
Vriendelijke groet Gerlof
do, 01/03/2019 - 12:54 Permalink