Verstandskiezen laten trekken, of niet? Hoeveel kiezen heb je eigenlijk nodig?

Author:
Boterkoek
Posted:
di, 11/27/2018 - 16:16
Hallo,
mijn nieuwe tandarts constateerde bij mij twee gaatjes in mijn verstandskiezen, zij/hij stelde voor deze te laten zitten, en wellicht later de kiezen weg te laten halen. Dit omdat de verstandskiezen moeilijk te bereiken zijn met poetsen en iets wat scheef zitten.

Nu is het bij mij zo dat er rond mijn 12e, vanwege een te kleine kaak en overbeet, 4 kiezen zijn getrokken (denk zelf premolare), daarna kreeg ik een beugel om de boel mooi recht te laten zetten. De verstandskiezen zouden bij doorkomst de getrokken kiezen opvangen. Dit is allemaal mooi gelukt.

Ik vraag mij nu af, hoeveel kiezen heb je eigenlijk nodig? Want ik houd na verwijderen van verstandskiezen dus 8 gewone kiezen over.

Ik ben hier bezorgd over, omdat ik , denk mede door de kleine kaak, vrij langzaam ben met kauwen en eten in het algemeen.
Bovendien zitten er in een aantal kiezen al vullingen, in één zelfs een vrij dikke krater (zo noem ik het zelf) , die echt niet meer de originele maalfunctie optimaal kan uitvoeren.
Boterkoek

Als antwoord op door vV

zonder rontgenfotos geen zinnig woord over te zeggen. gaatjes laten zitten vind ik alleen geen plan...


Maar eerst gaatjes boren en dan de verstandskiezen trekken lijkt mij vrij onlogisch, maar misschien zit ik hier fout hoor.

Voor mijn gevoel denken tandartsen bij het zien van verstandskiezen, vrij snel aan trekken/verwijderen. Ik vroeg mij daarom af, of er iets te zeggen is over hoeveel kiezen mensen nodig hebben om nog fatsoenlijk te kunnen eten. Maar misschien is dit wel heel verschillend per persoon.
wo, 11/28/2018 - 19:23 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door vV

Uit onderzoek blijkt: hoe minder gebitselementen , hoe lager het IQ. Of je IQ nu echt lager wordt bij trekken, vraag ik me af. Met een verkorte tandboog kunnen de meeste mensen nog prima functioneren. Ik lees dat de tandarts zegt dat er plak zit op je verstandskiezen maar ik lees ook dat deze kiezen zich iets meer naar voren bevinden dan normaal. Misschien zou je dan toch aangeleerd kunnen krijgen hoe je die verstandskiezen toch kunt bereiken met de tandenborstel, bij de mondhygienist in de stoel. Naast poetsen is natuurlijk ook voeding belangrijk.

Ik denk dat de tandarts vooral jouw vraag/wens centraal moet zetten. Op het moment dat jij heel graag je kiezen wilt behouden, dan zal je er ook voor werken. Dus je bent gemotiveerd om ze nog beter schoon te gaan houden. Maar misschien kan de tandarts zelf heel moeilijk bij die verstandskiezen? Vindt hij het te moeilijk om ze te vullen?
do, 12/06/2018 - 14:44 Permalink