Kaak knakt en veel druk op oren en gezicht

Author:
lienB
Posted:
wo, 12/05/2018 - 21:43
Hallo,

Ik loop nu sinds eind september met een knakkende kaak rechts.
Bij de tandarts geweest, niks kunnen vinden.
Naar de huisarts, vocht achter het trommelvlies. Neuspray gebruiken en dan gaat het vanzelf over.
Nu is het begin december en het word steeds erger! Praten lukt bijna niet, veel druk op beide oren inmiddels, trillingen in gezicht aan de rechterkant en de kaak knakt nog steeds. Niet de hele dag, vooral einde van de middag begint de ellende weer.
Ik krijg mijn kiezen niet meer op elkaar, pas als de kaak eerst knakt ( wat geen pijn doet) dan lukt het weer.
Voor die knak heb ik veel druk op oren en gehemelte.
Weet zo langzamerhand niet meer waar ik naar toe moet. Tandarts, huisarts of kaakfysio.
Als ik kaak van links naar rechts beweeg is het vooral een rotgevoel bij oren.
Na een nacht slapen heb ik geen last van het knakken dus ik neem aan dat ik ‘s nachts niet klem of knars.
Iemand een idee wat kan zijn?
Als de kaak rechts knakt, kan het evt. tanden/kiezenprobleem dan aan die kant zitten of juist aan de andere kant?
Feestdagen komen er aan en ik wil er ontzettend graag vanaf of in elk geval weer normaal kunnen praten en eten.
Chris888

Je kunt last van een kaakgewricht krijgen als je meer kauwt met de tegenoverliggende kant (bv omdat je de kant waar je last hebt wat ontziet) of als aan de tegenoverliggende kant je gebit eerder tegen elkaar komt, dan gaat het wat ‘wringen’ in zo’n gewricht. Maar mijn persoonlijk ervaring is dat je dan ook heel snel voelt dat je beter kunt kauwen aan de pijnlijke kant.

Als de tandarts geen oorzaak voor je klachten kan vinden zou ik met hem of haar overleggen over verwijzing naar een orofaciaal fysiotherapeut. Dat er soms eerst iets moet knakken voor je je kiezen op elkaar kunt zetten klinkt miij als leek in de oren alsof het kraakbeenschijfje in je kaakgewricht niet helemaal zo meebeweegt als zou moeten.
wo, 12/05/2018 - 23:35 Permalink
vV

Als antwoord op door Chris888

kaakfysio is geen verwijzing voor nodig. De meeste vinden het wel fijn, en dan krijgt de tandarts meestal ook een verslag van de behandelingen.
Maar ik vind wel dat de tandarts dit zelf had moeten constateren...Er worden duidelijke klachten gepresenteerd, in zijn vakgebied.
do, 12/06/2018 - 09:33 Permalink
lienB

Als antwoord op door vV

Ben ik met je eens dat het meer voor kaakfysio lijkt dan huisarts.
Heb nu de neusspray (via apotheek met ontstekingsremmer er in) en de druk op de oren neemt nu af. De oren ploppen open en dicht bij slikken. De kaak knakt nu ook niet.
Ik vermoed dat het een combinatie van factoren is bij mij. De holtes die vast zitten, oren met vocht erachter en een veel lichamelijke spanning.
Voor die spanning ga ik al naar de gewone fysio en ben gaan sporten.
We wachten af hoe het zich voortzet een paar dagen en anders maar weer verder zoeken.
Bedankt voor je reactie, erg fijn als iemand met je mee denkt als je het zelf niet meer weet!
do, 12/06/2018 - 13:17 Permalink