Brokje weggehaald met ragen slinkt mijn tandvlees nog?

Author:
Renaatjuh
Posted:
do, 10/11/2018 - 16:32
Beste mondhygiënist(e),

Nadat ik een aantal dagen al wat last had van mijn tandvlees tussen 2 kronen in, waarvan er 1 3maanden geleden is geplaatst. Heb ik dit net even goed in de spiegel bekeken.
Ik schrok van wat ik zag, behoorlijk gezwollen en wat wit uitgeslagen precies op die plek tussen de kronen. Het puntje is gezwollen, ziet wat wit en kon ik met mijn nagel opzij trekken. Mezelf rot geschrokken ben ik direct naar de badkamer gegaan en heb tussen die kronen geraagd en er kwam een soort wit brokje omhoog welke ik met de rager nog tussen mijn kronen met een tandenborstel er uit heb gewipt. Het brokje leek wat op een amandelsteentje en na het verwijderen bloede het als een runt. Hierna de rager goed afgespoeld er wat elmex tandpasta opgedaan en nog een keer geraagd tussen de kronen. Weer bloede het als een runt. Hierna nog even elektrisch gepoetst voor extra reiniging.
Mijn vraag is nu, hersteld dit zich zelf weer? Zal de zwelling afnemen en het deel wat ik omwijt kon trekken met mijn nagel weer terug gaan naar mooi strak tandvlees of heb ik een enorm probleem en moet ik naar de tandarts?

Ben echt enorm geschrokken, achteraf denk ik dat een scherpe korst brood de boosdoener is geweest. Pff heb al zo'n angst en een vakantie voor de boeg. De tandarts is er morgen niet en nu al gesloten en maandag ga ik weg.
Logischerwijs doet het nu ook zeer en ben ik echt een beetje bang.

Alvast enorm bedankt voor de tijd die genomen wordt dit te lezen. Heb in het forum gezocht maar kon niks vinden. Vandaar de post.

Groetjes mij
Lieneke

Klinkt niet fijn! Goed dat je geragerd hebt, probeer dat dagelijks te herhalen, ondanks het vele bloed. Ik denk dat het brokje een stukje te veel aan cement (lijm voor de kroon) is geweest. Of dit zo kan herstellen of dat je er echt mee naar de mondhygienist moet, durf ik zo niet te zeggen, omdat ik het niet kan zien. Misschien kan je het even 2 weken in de gaten houden en als je het niet vertrouwd, toch even aan de bel trekken.
vr, 10/12/2018 - 12:08 Permalink
Renaatjuh

Als antwoord op door Lieneke

Hoi Lieneke,
Wat een fijne geruststelling.
Moet ook zeggen dat het vandaag al veel beter voelt. Uiteraard voel ik het nog als ik er met mijn tong langs ga maar de druk is weg, denk omdat het tandvlees weer terug is gezakt in zijn normale positie. 8 november moet ik sowieso naar de preventie assistent voor mijn halfjaarlijkse beurtje, zal het direct bespreken.
Ragen doe ik eigenlijk altijd braaf maar dan 1 of 2 keer in de week maar durfde ik door de pijn niet (stom). Vanaf nu ga ik het elke dag doen of is dit juist weer teveel en maak ik mijn tandvlees dan weer stuk? Het ragen doe ik omdat ik last heb van ruimte.

Groetjes en bedankt!
vr, 10/12/2018 - 18:02 Permalink
yokovero

Als antwoord op door Renaatjuh

Heel goed dat je al 1 of 2 keer in de week ragert maar zoals je zelf al aangeeft; hou het elke dag bij. de tandplaque en etensrestjes die zich tussen de tanden ophopen moeten eigenlijk eens per 24 uur worden verwijderd (door gebruik van ragers). Dit om ontstoken tandvlees te voorkomen.
vr, 10/12/2018 - 22:02 Permalink
Renaatjuh

Als antwoord op door yokovero

Sorry voor de late reactie Yokovero, bedankt ben elke dag nu bezig enngaat heel goed heb ik vorige week gehoord van de preventie assistent. Meting van het tandvlees was weer goed, het blijft nog steeds bij beginnende paradontitisch.

Heb wel nog een vraagje maar weet niet of u/jullie die kunnen beantwoorden.
Ik heb een kies die door knarsen wat uitgehold is en er zit nog weinig glazuur op het kauwvlak, als ik buk voel ik vooral als ik verkouden ben een soort pijn/druk die weer weggaat als ik mijn hoofd recht zet. Komt dit door het ontbreken van het glazuur? Voelt een beetje als gevoeligheid bij gevoelige tandhalzen maar dan bij bukken.

Heel erg bedankt alvast!
wo, 11/14/2018 - 19:46 Permalink
Renaatjuh

Als antwoord op door Lieneke

Hoi Lieneke,
Sorry je hebt helemaal gelijk! Het is geen beginnende paro want dan mag ik inderdaad niet meer bij haar langs. Ze doet daarom ook elke keer een meting van het tandvlees om te controleren of zij nog mag behandelen, maar als zij gaat meten en merkt dat het te ver onder het tandvlees komt dan moet ik bij een mondhygienist.

Excuus voor de verwarring!
ma, 11/19/2018 - 20:33 Permalink