Terugkerende ontsteking na kies trekken HELP!!!

Author:
jorantje
Posted:
ma, 10/29/2018 - 18:09
September dit jaar mijn kies rechts boven getrokken, diverse wkb gehad maar zonder succes. Dacht eindelijk van al die ellende af te zijn (zou gaan emigreren maar door de kies moest ik mijn reis naar januari volgend jaar verplaatsen) maar vandaag opeens last.

De kies doet zelf geen pijn (alleen bij koud eten) maar het is het tandvlees boven de kies, zeg maar bij het kaakbot. Vanochtend begon het en sinds net een uurtje zie ik dat er nu ook weer 3 witte bultjes zitten. Dit is op de plek rechtsboven bij mijn laatste kies.

Was vandaag bij de tandarts geweest, foto's gemaakt en tandarts kwam tot een conclusie dat het komt door een klein gaatje. Zelf ben ik hiertegen gegaan want de pijn zit niet in de kies maar echt bij het tandvlees. Het is voor mij een dejavu want de kies die is getrokken daar begon deze ellende ook mee.

Wat moet ik nu? moet zo langzamerhand naar de psycholoog want trek dit echt niet meer. Zelf zat ik te denken aan directe extractie van de kies.
Woeptiedoe

Ten eerste: ik ben geen tandarts. Weeg dat mee in uw keuzes.

Pijn is een lastig iets. Zeker kies/tandpijn. Het is niet zo dat een pijn gevoeld op plek A ook altijd betekent dat het probleem op plek A zit. Uit eigen ervaring weet ik dat je voor je gevoel een probleem kunt hebben met een kies aan de - voor u - rechterkant, en het échte probleem links zit. Waarschijnlijk heeft uw tandarts ook een testje gedaan waarbij ze met iets kouds de kiezen aantikken om te vinden welke écht het probleem veroorzaakt. Of foto's gemaakt.

De pijn wordt waarschijnlijk niet veroorzaakt door het gaatje zelf, maar door een ontsteking, welke mogelijk is ontstaan als gevolg van het gaatje. De witte bultjes duiden hier ook op.

Het is niet nodig een kies te trekken zuiver voor een gaatje met een ontsteking. Ik (hoewel zeer eigenwijs en niet iemand die een arts direct op z'n blauwe ogen gelooft) zou in deze het advies van de tandarts volgen.
ma, 10/29/2018 - 21:31 Permalink
jorantje

Als antwoord op door Woeptiedoe

Ten eerste: ik ben geen tandarts. Weeg dat mee in uw keuzes.
Pijn is een lastig iets. Zeker kies/tandpijn. Het is niet zo dat een pijn gevoeld op plek A ook altijd betekent dat het probleem op plek A zit. Uit eigen ervaring weet ik dat je voor je gevoel een probleem kunt hebben met een kies aan de - voor u - rechterkant, en het échte probleem links zit. Waarschijnlijk heeft uw tandarts ook een testje gedaan waarbij ze met iets kouds de kiezen aantikken om te vinden welke écht het probleem veroorzaakt. Of foto's gemaakt.
De pijn wordt waarschijnlijk niet veroorzaakt door het gaatje zelf, maar door een ontsteking, welke mogelijk is ontstaan als gevolg van het gaatje. De witte bultjes duiden hier ook op.
Het is niet nodig een kies te trekken zuiver voor een gaatje met een ontsteking. Ik (hoewel zeer eigenwijs en niet iemand die een arts direct op z'n blauwe ogen gelooft) zou in deze het advies van de tandarts volgen.


Dank voor uw reactie.
De tandarts heeft inderdaad met een koud watje de kies aangetikt, reageerde daar sterk op en het gevoel was na 4 seconden weer weg. Aan de kies zelf heb ik geen enorme pijn, het is het tandvlees boven de kies, als ik dat nu aanraak is het super gevoelig lijkt nu wel alsof het nu iets dikker is. Tandarts wilt dus donderdag het gaatje vullen, maar dan gaat de ontsteking toch niet weg ? die zit nu al boven de kies.

Heb deze klachten al 1.5 jaar geleden ook meegemaakt aan de kies ernaast, heb in die 1.5 jaar diverse behandelingen gehad wat nu uiteindelijk een gat is geworden omdat de ontsteking bleef terugkomen.
ma, 10/29/2018 - 21:38 Permalink
Woeptiedoe

Als antwoord op door jorantje

Dit is naar mijn mening niet door iemand op een forum te beoordelen. De ontsteking hoeft niet perse IN de kies te zitten, dus kan het best zijn dat er ergens een ontsteking zit die pijn doet, EN er een probleem met die kies is.

Nogmaals, ik ben geen tandarts. Wel weet ik uit eigen ervaring dat het bij een goede ontsteking vaak zo is dat men eerst zal willen proberen de ontsteking weg te nemen of af te remmen, alvorens men tot behandelen van de kies zelf overgaat. Dit is een inschatting van de tandarts, en die is, omdat hij/zij degene is die u daadwerkelijk ziet, de enige die die beoordeling goed kan maken.
ma, 10/29/2018 - 21:42 Permalink
jorantje

Als antwoord op door vV

het zou een parodontaal probleem kunnen zijn, losstaand van het gaatje. Je kan de gemaakte foto opvragen en hier plaatsen, dan kan ik wellicht wat meer.


Vanmiddag toch nog naar de tandarts geweest want de plek werd pijnlijker. Er zitten meerdere witte bultjes boven de behandelde kies, deze zijn voorzichtig met een draadje opengemaakt. Er kwam behoorlijk veel pus uit maar opmerkelijker was het cement dat eruit kwam. Gebeurd niet vaak vertelde de tandarts maar kan komen door de wortelkanaalbehandeling die er ooit was uitgevoerd. Tijdens de extractie was het de kaakchirurg kennelijk niet opgevallen.

Ondanks dat er pus en cement is weggezogen is de plek nog vrij gevoelig, moet om de 3 uur met een monoject en zout water het plekje ontsmetten en morgen ook naar de endodontoloog die verdere behandeling op gaat zetten.
di, 10/30/2018 - 17:29 Permalink
jorantje

Als antwoord op door Woeptiedoe

Verstandig dat je terug gegaan bent. Goed te horen dat er een behandelplan is en het probleem aangepakt wordt.


Vandaag lag ik er weer, helaas was de endodontoloog niet aanwezig dus kreeg ik een andere tandarts. Zat een ontsteking in het tandvlees bij het kaakbot, met paar verdovingen is deze ontsteking verwijderd, heb antibiotica meegekregen. Hij wist niet waar het door kwam, kies waar de ontsteking boven zit reageert goed. Nu begint de verdoving inmiddels uit te werken en heb ik gigantische pijn. Nu is mijn voorstel om ook deze kies te verwijderen, heb geen zin meer in dit soort pijn en geloof ook niet meer in de zoveelste antibiotica die ik nu weer heb gekregen. Het verlicht wel maar komt telkens weer terug.
wo, 10/31/2018 - 12:36 Permalink
Woeptiedoe

Als antwoord op door jorantje

Je kunt een ontsteking niet weghalen met verdoving. Je kunt wél schoonmaken en spoelen, maar weghalen, daar is de antibiotica voor.

Als u gigantische pijn heeft, post dan niet hier, maar bel direct de tandarts. Napijn na een behandeling kan, maar 'gigantische pijn' is NIET de bedoeling.

De vraag is, of met trekken de pijn weg is. En of je dan niet iets trekt wat nog jaren prima kan zitten, voor een heel ander probleem.

Zoals vV terecht zegt, hebben wij niet de informatie (en in mijn geval ook niet de kennis) om goed te antwoorden. Wat ik wél weet, is dat pijn bij ontstekingen in de mond, vaak komt door een drukopbouw, door gas of door pus. Mogelijk dat een drain in uw geval zou werken, dat is een buisje het ontstoken gebied in, zodanig dat het ontstekingsvocht kan weglopen en geen drukopbouw plaatsvind.
wo, 10/31/2018 - 16:25 Permalink
jorantje

Als antwoord op door Woeptiedoe

Vandaag een nieuwe foto gemaakt. Helaas is de plek nog steeds gevoelig, 2 tandartsen weten niet wat het is. Moet maar terug naar de kaakchirurg. Ze dachten eerst een soort van open verbinding met de neusholte waardoor daar de ontsteking komt. Maar op de foto zien ze dit niet. Heb dus een zeldzame PIJNLIJKE klacht.

Antibiotica zal de komende dagen wel aanslaan, maar heb dit al 5x over ongeveer 1.5 jaar gehad en steeds komt het terug.

Foto heb ik nu toegevoegd, hopelijk heeft iemand wel ideeën?
Attach
do, 11/01/2018 - 18:33 Permalink
vV

Als antwoord op door jorantje

er lijkt iets te zitten op de plek waar de kies getrokken is, wortelrest oid. Denk niet dat het van een van de buurkiezen afkomt. Caries is niet duidelijk te zien op dit soort foto, tenzij het zo groot gat is dat het wel een oorzaak voor klachten is/kan zijn. dat zie ik dus niet.
wo, 11/07/2018 - 13:11 Permalink
jorantje

Als antwoord op door vV

er lijkt iets te zitten op de plek waar de kies getrokken is, wortelrest oid. Denk niet dat het van een van de buurkiezen afkomt. Caries is niet duidelijk te zien op dit soort foto, tenzij het zo groot gat is dat het wel een oorzaak voor klachten is/kan zijn. dat zie ik dus niet.


We zijn dus nu weer wat verder en de pijn is weggetrokken (net zoals alle andere keren) Echter is de gevoeligheid van de plek nog steeds aanwezig, ook zitten er miniscule bultjes bij de getrokken kies. Als ik erop druk voelt het weer zoals paar weken geleden. Mijn vertrouwen is ontzettend erg beschadigd, hoe kan de kaakchirurg zeggen dat er niks te zien is ? U ziet een achtergebleven wortel ?


Via via heb ik te horen gekregen dat er een goede tandarts in Amstelveen zit, die kijkt naar de oorzaak dus daar ga ik maar eens een afspraak van maken. Als ik dit weer een maand ga afwachten komen de klachten toch weer terug, en krijg ik weer een dosis antibiotica mee, sommige tandartsen/kaakchirurgen tegenwoordig pfff.
di, 11/13/2018 - 00:17 Permalink
jorantje

Als antwoord op door jorantje

Wat ik al dacht maar de Antibiotica hebben de klachten WEER niet verholpen. De plekjes zijn nu weer terug en het voelt weer gevoelig. Als ik nu mijn tanden poets op het tandvlees waar die bultjes zitten lijkt het alsof de ontsteking naar de holte toe loopt waardoor ik een dikke wang krijg. Durf nu toch niet meer op die plek te poetsen.

Zit er op dit plek dan nog een wortelrest ? en waarom in hemelsnaam ziet de kaakchirurg en tandarts niets ? prutsers ?
ma, 11/19/2018 - 20:28 Permalink