Micro gaatjes/kuiltjes in glazuur?

Author:
YCRV
Posted:
wo, 10/10/2018 - 13:04
Beste forum leden

Om de aantal weken gebruik ik een plakverklikker om eens te kijken of ik wel goed poets. Tot nu toe met positief resultaat.

Vandaag viel me bij het poetsen wel iets op:
Ik heb namelijk enkele kleine kuiltjes/gaatjes op het oppervlak van mijn voortanden. Het lijkt wel precies op de kuiltjes/gaatjes die je af en toe op je vingernagels ontdekt. Verder doet het uiteraard geen pijn en ben ik net 2 weken terug op controle geweest met positief resultaat.

Zijn dit gaatjes in mijn glazuur? Moet ik hiermee extra oppassen en valt er nog iets aan te doen?

Bedankt
vV

Als antwoord op door YCRV

dit soort röntgenfoto is niet geschikt voor cariës diagnose. tenzij het hele grote gaten zijn maar die zie je op het oog ook wel. andere foto niet geheel scherp maar daar lijkt wel iets aan de hand ja, alleen de tandarts kan beoordelen of er iets mee moet, en die weet hoe lang het er al zit en of er achteruitgang in zit. tenzij e al heel lang niet geweest bent.
do, 10/11/2018 - 08:28 Permalink
YCRV

Als antwoord op door vV

Bedankt voor de informatie.

Het lijkt me sterk dat het er al zat, aangezien ik pas een 2-tal weken geleden op controle ging en aangezien ik nogal obsessief mijn gebit controleer.

Ik was vanmorgen even bij de tandarts om mijn opbeetplaat aan te passen. De tandarts vertelde me dat het nu eenmaal de structuur van mijn tand is, en geen caries. Hij referreerde ook naar de witte lijnen op mijn tanden die daar ook op duiden.

Moet caries niet een eeuwigheid aanwezig zijn voor er zo'n gat ontstaat?
do, 10/11/2018 - 08:40 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door YCRV

Voor mij ziet het eruit alsof je teruggetrokken tandvlees hebt en er ooit eens gaatjes zijn begonnen waar vroeger nog je tandvlees aansloot. Je hoeft je er niet ongerust over te maken, denk ik, want dan had de tandarts het echt wel gezien. Ook wel heel goed dat je met verklikkers poetst, goed bedacht. Wellicht is het toch handig als je eens de mondhygienist bezoekt om het helemaal goed uitgelegd te krijgen over dat terug getrokken tandvlees en hoe je kunt voorkomen dat je de halzen weg gaat poetsen of nog meer tandvlees. Juist als je zo obsessief bent, kan het zijn dat je te hard je best gaat doen...en dat is nu ook weer niet de bedoeling.
vr, 10/12/2018 - 12:13 Permalink
YCRV

Als antwoord op door Lieneke

Bedankt Lieneke en vV voor de informatie.

Ik draag jammer genoeg nog de gevolgen van enkele jaren mijn gebit verwaarloosd te hebben (5-tal gaatjes tot gevolg, geen wkb). Gelukkig net op tijd tot het besef gekomen dat ik mijn tanden graag nog lange tijd wil hebben en verzorg ze nu misschien iets te goed, hoewel ik een goede tandenborstel heb met druksensor en zachte opzet borstel heb.

Voor zover ik weet bestaat het beroep van mondhygiënist(e) nog niet in België, al studeren de eersten binnenkort af. Aangezien ik relatief dicht bij Maastricht woon loont het misschien toch de moeite om eens tot daar te gaan.
vr, 10/12/2018 - 12:52 Permalink