hoektand te kort

Author:
viking
Posted:
do, 10/04/2018 - 11:13
Ergens toen ik een jaar of 15 was is er een heel klein puntje afgebroken van mijn linker hoektand (23).
DIt is ook ooit gevuld. Ik ben niet zeker of dat direct gebeurd is, maar volgens mij pas na een of rwee jaar. Denk niet dat dat ook iets uitmaakt.
Ik weet wel bijna zeker dat het mijn eerste witte vulling was. Nou ja vulling....vulinkje.

Nu na ruim 40 jaar moest die vulling vervangen. Hij begon te slijten.
Dat is enkele weken terug gebeurd, maar de tand is veel korter gemaakt dan ik gewend was. Hij is ook korter dan de andere hoektand. Lukt me ook nog niet om er af te blijven met mijn tong. Er zit iets vreemds in mijn mond. Dat zal uiteindelijk wel wennen.

Maar de tand is ook gevoelig. Ik kan niet zeggen dat het pijn doet, maar soms bij bepaalde dingen afhappen voel ik 'm. Nogmaals niet echt pijn.

Nou ben ik geen tandarts, maar ik begin te denken dat doordat de tand zo kort is, dat de top dichter bij de zenuw zit waardoor ik 'm steeds voel.
Is dat een gedachte die kan kloppen, of pure onzin?
En de tweede vraag: wat te doen?

Ter info: ik woon in Noorwegen en zowel de tandarts als de mondhygiëniste zijn niet erg informatief. Als je wat vraagt krijg je nauwelijks antwoord of uitleg.
Om die reden ben ik ook wel op zoek naar een andere tandarts, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik woon niet in een stad als Amsterdam waar je op loopafstand uit 5 tandarts praktijken kan kiezen.
Romy32

Nou ben ik geen tandarts, maar ik begin te denken dat doordat de tand zo kort is, dat de top dichter bij de zenuw zit waardoor ik 'm steeds voel.
Is dat een gedachte die kan kloppen, of pure onzin?

Ik vind dit zeker geen rare gedachte hoor.
Sowieso zijn tanden en kiezen vaak wat gevoeliger als eraan 'gewerkt' is.

Wat er waarschijnlijk aan gedaan kan worden, is de tand toch weer wat op te bouwen met composiet.
Of dat in jouw mogelijk is kan alleen een tandarts beoordelen.
do, 10/04/2018 - 19:47 Permalink
viking

Als antwoord op door Romy32

Mijn excuses. Ik zie dat ik nooit even netjes bedankt heb. Als het me gevraagd zou worden zou ik denken van wel.

Bij deze dan: bedankt.

En om aan te vullen: ik ben er verder niet mee terug geweest naar de tandarts. De pijntje zijn verdwenen dus had het plan mijn volgende tandarts het te laten beoordelen.
Inmiddels is er bij deze tandarts meer aan de hand dus ik denk niet dat ik hem nog aan mijn gebit laat werken. Ik start hierover een ander topic.

edit: lekker slim ik druk net op de knop 'uploaden' de knop 'opslaan' blijkt net buiten mijn beeld te zitten. Daarmee zal mijn originele dank wel verloren zijn gegaan.
wo, 03/13/2019 - 19:01 Permalink