En toen zei hij 'Ik doe het niet!'

Author:
Kaatjekoek
Posted:
vr, 09/21/2018 - 20:30
Beetje voorgeschiedenis: dik 35 jaar dezelfde tandarts gehad. Die ging met pensioen, sinds 1 jaar een nieuwe.

Deze nieuwe tandarts attendeerde mij op mijn kapotte verstandskies. Dat deze er toch wel uit moet want als hij pijn gaat doen, kunnen we niet meer verdoven.

Mijn vorige tandarts had gezegd, ja, hij is stuk... maar weet je, hij heeft verder niets te lijden... das de kans dat je daar last van gaat krijgen is klein. En met deze info liep/ loop ik eigenlijk al zeker 3 jaar probleemloos rond.

De nieuwe tandarts dacht daar dus anders over en adviseerde mij dus om de verstandskies toch te laten trekken. Ok, hij moet het wel weten. Na wat mentale voorbereiding ga ik mee in zijn advies en heb een afspraak gemaakt. 3 weken lang heb ik naar dat moment toegeleefd. Eindelijk was het zover. Ik ga liggen. Tandarts verdoofd me. Na een minuut of 2 doet hij de 'voel je pijn-test'. Ik zeg nee. Maar op het moment dat hij begint te wrikken, voel ik toch een zenuwscheut door mijn kaak gaan, zeg auw en mijn lichaam schokt als automatische reactie. De tandarts springt achteruit en zegt 'Ik doe het niet! Ik verwijs je door naar de kaakchirurg. Je kunt geen pijn meer hebben, het zit mogelijk tussen je oren.

Ik weet achteraf niet waar ik harder van schrok. Van die zenuwpijnscheut of van zijn reactie. Van de spanning, ongeloof, teleurstelling en ook wel een beetje boosheid moest ik huilen. Ik was nogal verrast door dit alles. Er zou een kies getrokken worden. Dat is niet gebeurd.

Ik heb de tandarts later die dag gemaild met de vraag waarom hij de handdoek in de ring gooide en niet bijvoorbeeld extra heeft verdoofd. Er zijn bij mij tenslotte eerder 3 kiezen getrokken (door vorige tandarts) zonder tussenkomst van een kaakchirurg. Ook is er geen sprake van een moeilijke gewortelde of scheve kies. Wie gaat de rekening nu betalen... hij heeft tenslotte niet gedaan waar ik voor kwam. Ik heb (3 dagen later) nog geen antwoord gekregen.

Wat is jullie mening? Ik ben er eigenlijk nog steeds ondersteboven van.

Ps. Die captcha's zijn niet te doen.
Lieneke

Was hij echt zo kort af? Of was het een langer gesprekje? Tja, ik kan het alleen maar waarderen als collega’s hun grenzen aangeven...Ik denk dat hij het echt niet aandurfde en dat hij dit van te voren niet had kunnen voorzien. Ik denk dat hij bang is dat de kies toch erg dicht op de zenuw zit. De kosten...zijn denk ik niet het belangrijkste in dit verhaal? Een extractie kost niet zoveel (en die is niet eens uitgevoerd) en een verdoving ook niet...en die kan je niet opvoeren als een geen handeling aan vastzit. Wellicht dat hij enkel een consult nog kan berekenen. Vervelende situatie voor jullie beide...ben je al bij de kc geweest?
za, 09/22/2018 - 14:14 Permalink
Kaatjekoek

Als antwoord op door Lieneke

Hoi Lieneke,

Kortaf wil ik het niet noemen, maar het ging wel abrupt en precies zoals ik heb beschreven (ik doe het niet, verwijs je door naar KC en weg was ie...). Een consult in rekening brengen, kan ik nog enigszins inkomen. Ben benieuwd naar de reactie op mijn mail.

Heb al wel een uitnodiging gekregen van het ZH om een afspraak te maken bij de KC, maar als ik heel eerlijk ben, denk ik niet dat dat nodig is. Maar zal dat ook even met ZH bespreken als ik bel.

Ik stap sowieso over naar een anders tandarts. Deze meneer past niet bij mij. Ook het feit dat hij gelooft dat 'het tussen mijn oren zit' vind ik nogal bijzonder.
za, 09/22/2018 - 16:37 Permalink
Kaatjekoek

… ik heb er zojuist weer een mail aan gewaagd. Maandag met kaakchirurg gebeld, althans met de dame die de telefoon aannam. Nadat ik de situatie had uitgelegd, zij mij de kosten opsomde van het trekken van een kies via KC (zeker 3 keer zoveel) en er op de doorverwijzing enkel 'extractie' stond, samen besloten dat dit ook door een tandarts gedaan zou kunnen worden. Ze gaf een naam van een tandartspraktijk uit mijn buurt en de tip ook even met mijn verzekeraar te bellen, misschien dat zij ook nog wat tandartsen konden aanbevelen.
wo, 09/26/2018 - 10:08 Permalink