Tweemaal wortelkanaalbehandeling na twee vullingen

Author:
patient3475345
Posted:
do, 09/20/2018 - 00:28
Onlangs ben ik verhuisd en heb ik een nieuwe tandarts genomen. Bij de eerste controle vond deze een klein gaatje in zowel een voortand boven als een hoektand onder.
Omdat het kleine gaatjes waren heeft hij deze een paar dagen later direct gevuld, een verdoving was niet eens nodig.

Tweeënhalve maand later krijg ik in op een avond en nacht enorme pijn in mijn gevulde voortand. In de ochtend is de ergste pijn over maar er zit een behoorlijke zwelling bij de tandpunt. Toch een afspraak gemaakt met de tandarts, die had pas een week later tijd omdat er geen directe pijnklachten meer waren.
Echter een paar dagen later kreeg ik dezelfde enorme pijn in de gevulde hoektand onder en ook weer een zwelling bij de tandpunt. Meteen weer de tandarts gebeld en kon toen wel de volgende middag komen.

De tandarts stelde vast dat beide wortelpunten ontstoken waren en er voor beide tanden een wortelkanaalbehandeling moet worden uitgevoerd. De wortelkanaalbehandeling van de hoektand kon direct worden gestart. De tweede (van de voortand) moet nog uitgevoerd worden.

Ik heb aangegeven aan dat ik het erg vreemd vond dat na het vullen bij beide tanden precies 2,5 maand later een wortelkanaalbehandeling moet worden uitgevoerd. Het lijkt mij er dus sterk op dat de tandarts iets fout heeft gedaan waardoor er bacteriën zijn opgesloten onder de vulling, welke zijn doorgegroeid naar de tandpunt. De tandarts geeft echter aan dat hij het ook niet precies begrijpt maar dat er op de foto blijkt dat er niet te diep is geboord en het er dus op lijkt dat ik gewoon gevoelig ben voor zulke ontstekingen. Ik heb niet veel gaatjes gehad maar heb nog nooit eerder een wortelkanaalbehandeling gehad bij mijn vorige tandartsen, dus dat lijkt mij wel vreemd.

Na deze klacht heeft het hoofd van de tandartspraktijk mijn dossier doorgenomen met een andere tandarts van de aangesloten Samenwerkende Mondzorgcentra. Die stelde (volgens het hoofd van tandartspraktijk) dat hoewel dit niet vaak voorkomt dat hij eerdere gevallen heeft gezien (zelfs bij drie tanden tegelijkertijd), vooral bij voor- en hoektanden en dat dit de tandarts niet te verwijten valt.

Nu zijn mijn vragen:
1. Komt het in jullie ervaring inderdaad vaker voor dat na een aantal maanden na de vulling er alsnog een wortelkanaalbehandeling moet worden gedaan?
2. Is het verhaal van de praktijkhoofd/aangesloten tandarts aannemelijk dat dit gewoon pech is?
3. Is er iets wat de tandarts kan doen om dit in het vervolg te voorkomen?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Wessel
vV

Als antwoord op door Romy32

wat wel typisch is is dat die wortelkanaalbehandelingen precies de behandelde elementen zijn. Bedenk wel dat zodra er een gaatje is er al sprake is van bacteriële infectie van de zenuw, nog zonder verschijnselen. Komt dus niet door de tandarts, die kan alleen maar schoonmaken. In beide gevallen lijkt het erop dat de zenuw dus verkeerd gereageerd heeft op die infectie, blijkbaar ook zonder klachten. Ik moet echt foto's van die kiezen/tanden zien om meer te kunnen zeggen.

Ik denk ook dat het niet zozeer de tandarts is die iets moet doen om herhaling te voorkomen, dat ligt in de eerste plaats bij jezelf, die gaatjes hebben namelijk een oorzaak. die ligt in voeding, mondhygiëne of een combinatie daarvan. De tandarts kan hooguit samen met jou uitzoeken waar de oorzaak van ontstaan ligt en wat daar het beste aan te doen is.
do, 09/20/2018 - 10:17 Permalink
patient3475345

Als antwoord op door vV

Bedankt voor jullie antwoorden.
Mijn vorige post was een reactie op Romy32.

wat wel typisch is is dat die wortelkanaalbehandelingen precies de behandelde elementen zijn.

Dat is precies het punt van mijn klacht naar de tandarts, dit lijkt wel erg toevallig. Er is de gezondheidszorg altijd een kans dat er iets buiten schuld misgaat, maar bij twee (verschillende) tanden lijkt mij de kans op het 'toeval' erg klein.

Bedenk wel dat zodra er een gaatje is er al sprake is van bacteriële infectie van de zenuw, nog zonder verschijnselen. Komt dus niet door de tandarts, die kan alleen maar schoonmaken.

Maar betekend dit dan niet dat er niet goed genoeg is schoongemaakt voor het vullen? De klachten kwamen pas 2,5 maand later. Hoe lang duurt het (gemiddeld) voordat een infectie bij de wortelpunt aankomt en klachten geeft?


Ik denk ook dat het niet zozeer de tandarts is die iets moet doen om herhaling te voorkomen, dat ligt in de eerste plaats bij jezelf, die gaatjes hebben namelijk een oorzaak. die ligt in voeding, mondhygiëne of een combinatie daarvan. De tandarts kan hooguit samen met jou uitzoeken waar de oorzaak van ontstaan ligt en wat daar het beste aan te doen is.

Uiteraard is het mijn verantwoordelijkheid om mijn gebit schoon te houden. Maar de tandarts is een soort verzekering voor als er toch onverhoopt gaatjes ontstaan, en het is te verwachten dat hij het in ieder geval het probleem niet erger maakt.

Begrijp uit je antwoord dat het zonder de foto's niet te controleren is of er iets verkeerd is gegaan, maar dat het verhaal van de tandarts dat het toeval is of ik gevoeliger hiervoor ben in ieder geval niet geheel onaannemelijk is.
do, 09/20/2018 - 11:46 Permalink
Romy32

Als antwoord op door patient3475345

Interessant, hoezo dat?
Mijn vorige tandarts heeft inderdaad wel eens verteld dat ik slijtage op de kiezen heb waarschijnlijk door knarsetanden. Toch heb ik geen slijtage op de voortand.



Omdat irritatie van de zenuw kan komen door overbelasting door knarsen/klemmen.
En als een zenuw maar lang genoeg geïrriteerd wordt, kan deze gaan ontsteken.
Als de vulling na een behandeling iets te hoog is, kan dat in combinatie met knarsen/klemmen extra irritatie voor de zenuw opleveren.
Maar dan had je denk ik al eerder last moeten hebben, want een te hoge vulling merk je vaak meteen.
do, 09/20/2018 - 12:41 Permalink