Angst voor aggressieve/vergevorde parodontitis

Author:
elije
Posted:
do, 09/13/2018 - 22:45
Dag allen,

Ik heb voor aanstaande woensdag een afspraak bij de tandarts, maar gezien ik nogal hypochondrisch ben aangelegd, zou ik het fijn vinden als ik voor die tijd ook wat gerustgesteld kan worden.

Maandag realiseerde ik me dat ik een tandartscontrole heb gemist. Ik ben daardoor een jaar een 2 maanden niet bij de tandarts geweest. Bovendien moet ik bekennen dat mijn mondverzorging de afgelopen tijd niet ideaal was. Hierdoor sloeg de paniek meteen toe. Ik heb mijzelf er inmiddels, met Google, van overtuigd dat ik vergevorderde/agressieve parodontitis heb.

Ik en 23 jaar, vrouw, heb geen diabetes en rook niet. Bij mijn vorige tandartsbezoek (+/- 1 jaar geleden) is wat tandsteen weggehaald, maar ben ik niet doorverwezen naar de mondhygieniste. Hoewel mijn tandvlees niet rood of opgezwollen oogt (al helemaal niet vergeleken bij sommige afbeeldingen op internet), het niet bloed tijdens het poetsen (maar zo nu en dan plaatselijk wel een klein beetje tijdens het flossen), ik niet gevoelig ben voor kou/warmte, en ik geen (duidelijk, tot aan de wortel) teruggetrokken tandvlees heb, ben ik er alles behalve gerust op.

- ten eerste zie ik wel een kleine 'black triangle' tussen mijn twee middelste voortanden. Ik heb wel jaren een beugel gehad en las dat dit ook kan veroorzaken. Bovendien weet ik niet hoelang deze er al zit; ik lette hier nooit op totdat ik las dat dit een symptoom was. Mijn omgeving ziet de triangle niet of nauwelijks.
- ik ervaar ook sinds vanmorgen een nare smaak in mijn mond, sinds ik gister heb gelezen dat dit ook een symptoom van vergevorderde parodontitis is. De smaak is zuur en ligt achter in de mond.
- ten slotte heb ik het idee dat mijn kiezen niet meer goed op elkaar passen, maar wellicht bijt ik nu gewoon heel geforceerd.

Het zou goed kunnen dat deze symptomen deels tussen mijn oren zitten. Toch zou ik graag wat worden gerustgesteld; is de kans groot dat dit om een vergevorderde parodontitis gaat? Kan dit binnen een jaar zo ver vorderen dat ik tanden zal verliezen? Ik heb sinds mijn laatste controle ook nog tweemaal mijn spalkje laten vast zetten (eenmaal bij de orthodontist, eenmaal bij de tandarts); zouden zij symptomen van vergevorderde parodontitis hebben kunnen herkennen tijdens zo'n afspraak? tot slot, zelfs als het om vergevorderde/agressieve parodontitis gaat, is dit dan nog te behandelen? Moet ik proberen mijn tandarts afspraak naar voren te halen (bijv als nare smaak aanblijft) of is a.s. woensdag vroeg genoeg?


Ik hoop op wat reacties - loop al een aantal dagen vrij letterlijk op mijn tandvlees!

Bij voorbaat hartelijk dank!
Lieneke

Mag ik even weten hoe oud je bent? Laat gewoon je tandarts en mondhygienist de dpsi-score doen en vraag of je mee mag kijken in de spiegel. Dat is de enige methode om het te bevestigen of uit te sluiten. De tekenen die je opnoemt, hoeven niet of niet veel te betekenen.
vr, 09/14/2018 - 10:58 Permalink
elije

Dag Lieneke,

Hartelijk dank voor het snelle antwoord. Ik ben 23 jaar oud en rook niet.
De nare smaak lijkt vandaag iets minder, maar heb geloof ik wel een beetje verhoging. Ik ben erg bang dat dit hier ook mee in verband staat.
vr, 09/14/2018 - 11:00 Permalink
elije

Als antwoord op door Lieneke

Vandaag toch even vervroegd naar de tandarts geweest om 'peace of mind' te krijgen.
Ze verzekerde me dat mijn tandvlees er goed uitzag en van parodontitis geen sprake is, en heeft hier en daar wat tandsteen weg gehaald, zonder weinig bloeding. Echter vraag ik mij af, omdat ik elders op het forum heb gelezen dat ook gezond ogend tandvlees in de diepte ontstoken kan zijn, dit wel zou zijn opgemerkt tijdens het schoonmaken? Er zijn ook aan beide kanten van de kaken kleine foto's gemaakt; zou eventuele parodontitis hierop zichtbaar zijn geweest? Ik vraag dit omdat ik niet zeker weet of een dpsi test is gedaan, ondanks dat ik aangaf bang te zijn voor parodontitis.

De black triangles werden verklaard door enigszins 'natuurlijke' terugverschuiving van de tanden (heb vroeger een beugel gehad) en de nare smaak zou simpel zijn te wijten aan opgehoopt tandsteen (overigens proef ik deze, 1.5u na de behandeling, nog steeds; hoort deze niet al weg te zijn als er niks aan de hand was?).
ma, 09/17/2018 - 16:23 Permalink