Pijnlijke bult onder tong

Author:
Witje
Posted:
za, 08/18/2018 - 11:07
Ruim 3 maanden geleden heb ik onder 2 implantaten gekregen waar nu ondertussen een klikgebit met steg op zit.
Tijdens die operatie bij de kaakchirurg was ik natuurlijk verdoofd. Ging prima.
Maar toen de verdoving eruit ging, bleek dat ik 2 met bloed opgezwollen blaasjes onder de tong had, waardoor het praten en eten erg pijnlijk was.
Ik heb de kaakchirurg gebeld, en hun zeiden dat de kaakchirurg waarschijnlijk iets onder de tong geraakt had met gereedschap. Het zou vanzelf minder moeten worden.
Na 12 dagen merkte ik ineens dat ik kon praten eten zonder pijn. En bij de controle bij de kaakchirurg wimpelde hij het af: Je hebt er nu geen last meer van toch?

Ik heb al vanaf januari geen ondergebit in. Dus kon het ook beter genezen. Nu 2 weken geleden een klikgebit gekregen. Resultaat: Regelmatig tijdens het eten reageert dat kleine blaasje door weer flink te zwellen.
Doet dan weer flink pijn. Dus ik klikgebit uit, en naar de tandarts. Maar als ik hem een uur uit heb, verdwijnt de zwelling weer.
Volgens tandarts is het heel normaal dat het opzwelt als het geïrriteerd raakt.
Nu was ik afgelopen week op vakantie, en bleek ondanks dat ik al 3 x drukplekjes bij had laten werken dat elke maaltijd aan het einde zo pijnlijk werd, dat ik niet meer kon eten.
Dus ik besloot hem uit te houden tijdens de vakantie. Na 7 maanden zonder ondergebit, kon 1 week vakantie er nog wel bij.
Ik kon weer heerlijk zonder pijn eten, en door de steg zelfs appels eten.
Maar gister werd ik beetje verkouden, en de zwelling komt in alle hevigheid weer terug. Nu dag en nacht, waarschijnlijk door de lichte verkoudheid?
Nu vraag ik me af: Hoe zit dat met de garantie van de kaakchirurg? Hij heeft naar mijn idee een foutje gemaakt, is dat blaasje te verwijderen zwelling eventueel voorgoed te verwijderen?
Want ik ben bang dat het elke keer als het blaasje geïrriteerd wordt weer op komt zetten, en bij elke verkoudheid.
Is hier niks aan te doen?
Attach
vV

in de eerste plaats wil ik even kwijt dat ik mij afvraag waarom het nodig is het gelijk in "'fout gemaakt door kaakchirurg"" en "'garantie"" getrokken wordt? zelfs nog zonder überhaupt te weten wat er precies aan de hand is. Aangezien het allemaal dit jaar gebeurt is , is eigen risico op, er zullen dus geen extra kosten bijkomen aan werk door kc gedaan. Vooralsnog lijkt mij dit een vervelende complicatie. "'fout gegaan"' en ""fout gedaan"' zijn verschillende dingen.

Ik zou dus even zsm een afspraak met de kc maken om het te beoordelen. Mooiste is dat ie het ziet wanneer het er ook zit. Dan weet je meer.
za, 08/18/2018 - 16:19 Permalink
Witje

Helaas klopt het niet dat m'n eigen risico nu op is, want ik moet alle kosten zelf betalen omdat m'n kaak niet voldoende geslonken was op de plekken waar de implantaten kwamen. M'n kiezen zijn er al 14 jaar uit, m'n tanden vanaf januari.
Dat wist ik van te voren.
Maar niet dat er iets klem zou zitten waar ik regelmatig veel pijn door krijg.

Het lastige is dat ik het niet steeds heb, dus als ik bij de kaakchirurg afspreek, wat minstens 2 weken van te voren moet is de kans groot dat hij het niet gaat zien.

Ik kan best begrijpen dat hij even iets geklemd heeft per ongeluk, wat ik minder leuk vond was dat hij het afdeed als niks belangrijks. Ik had er nu geen last meer van toch? In plaats van uitleggen wat het precies is, en misschien een klein excuus.
Ik ben ook niet boos op hem hoor, maar vraag me vooral af wat het precies is, of nog belangrijker: Kan ik er vanaf komen?

En als kleine bijzaak of het onder garantie zou kunnen vallen, omdat er 5 jaar? garantie op de implantaten zit.
Zou mij veel geld schelen, anders moet ik alsnog m'n eigen risico van 885 opmaken terwijl ik dit jaar al ruim 4000 betaald heb voor het klikgebit en implantaten.
za, 08/18/2018 - 19:59 Permalink
vV

Ik begrijp niet waarom je hoog er afsluit en dan vervolgens zoiets aangaat. Klikgebit valt sinds dit jaar wel onder basis ook als implantaten uit eigen zak betaald. ER is dus theoretisch op. Had wel machtiging voor aangevraagd moeten worden. Eea mbt nazorg kc is Afhankelijk van hoe gedeclareerd is...overigens zijn min of meer gewone complicaties niet voor rekening behandelaar, tenzij daar vooraf afspraken over gemaakt zijn.
za, 08/18/2018 - 21:14 Permalink
vV

Ik begrijp niet waarom je hoog er afsluit en dan vervolgens zoiets aangaat. Klikgebit valt sinds dit jaar wel onder basis ook als implantaten uit eigen zak betaald. ER is dus theoretisch op. Had wel machtiging voor aangevraagd moeten worden. Eea mbt nazorg kc is Afhankelijk van hoe gedeclareerd is...overigens zijn min of meer gewone complicaties niet voor rekening behandelaar, tenzij daar vooraf afspraken over gemaakt zijn.
za, 08/18/2018 - 23:47 Permalink
Witje

Als antwoord op door vV

Klikgebit zit wel in basis, maar alleen als je kaak minder dan 1 cm hoog is. Volgens
de tandarts kon dat betekenen dat dat onvoorspelbaar is hoe lang dat duurt. Kan maar zo 5 jaar zijn dat je tandenloos moet zijn. Daarnaast gaf ook de kaakchirurg aan dat dat een vreemde eis is van de verzekering. Als de kaak zo smal is, moeten ze eerst weer botopbouw doen, en was het moeilijker om te implanteren.

Omdat ik wist dat de kaakchirurg en tandarts beiden zeiden dat een klikgebit voor mij de enige oplossing was, maar ook dat het geen zin had om machtiging aan te vragen, verzekering is erg streng heb ik gekozen voor hoog risico. Dat bespaarde me 250 die ik nu kan gebruiken om een stukje van het klikgebit mee te betalen.
Mijn eigen risico gaat niets van op, omdat ik dus geen toestemming kreeg.

Oké, grote kans dat het niet onder garantie valt. Jammer. Maar iemand een idee wat het is, en of er iets gedaan kan worden? Op 14 september heb ik een afspraak bij de kaakchirurg, maar die ziet er waarschijnlijk niet zo veel van.
Gelukkig is het vandaag weer minder gezwollen, dus niet meer pijnlijk.
Ben ook heel blij dat het niet de hele tijd pijnlijk is.
zo, 08/19/2018 - 00:03 Permalink
Witje

Als antwoord op door Lieneke

Vandaag had ik een controle afspraak bij de kaakchirurg. Natuurlijk nu geen zwelling, dus daarom de foto van de zwelling meegenomen.
Laatste 2 weken zit het klikgebit prima, en ben ik daar heel tevreden over. Dus mooi even de tijd genomen om de foto van de zwelling te laten zien.
Nu werd ik wel serieus genomen gelukkig.
Het blijkt een verstopt speekselkliertje te zijn. Het blijft speeksel aanmaken wat er niet uit kan, dus staat hij op knappen.
Vaak lost dat vanzelf op, maar omdat ik het nog regelmatig heb, verwacht hij niet dat het bij mij over zal gaan.
Volgende keer als ik hem voel groeien, mag ik bellen, en meteen die dag komen om het kliertje weg te halen. Dit omdat hij dan pas goed kan zien welk kliertje het is. En dezelfde dag, omdat het niet zeker is hoe lang het gezwollen blijft.
Het is maar een kleine ingreep.

Dit lijkt me niet onder een fout te vallen van de kaakchirurg, dus helaas zal ik dat ook zelf mogen betalen. Als het al vergoed zou worden gaat het van het eigen risico af. Maar goed, ik ben toch blij dat er iets aan gedaan kan worden, en dat het geen fout blijkt te zijn.
vr, 09/14/2018 - 15:42 Permalink