vraagje: Erythroplakie of niet?

Author:
richke
Posted:
vr, 08/10/2018 - 13:40
Ik heb al een tijdje een plekje? (zeker 6 maanden) op mijn tandvlees buitenkant richting wang naast mijn al jaren niet doorgebroken verstandskies. Het is licht roze/rood... het scheelt ook HOE je de lichtval hebt. Soms lijkt het best geheel roodachtig. Soms lijkt het meer redelijk normaal tandvlees, maar of er als het ware meerdere kleine bloedvaatjes doorheenlopen. Het tandvlees is in de afgelopen jaren 2 a 3x behandeld voor een pericoronitis. (licht). Ik heb best dik wangslijmvlies..dus een klein plekje op mijn wang net boven dat rode, (niet goed te zien op deze foto.). is ook altijd licht geïrriteerd. dit valt namelijk over puntje van mijn tand/kies heen. Ik heb op internet gelezen over erythroplakie (beter niet kunnen doen) en nu twijfel ik dus of er iets aan de hand is.

Volgens mensen maak ik me snel zorgen, dus ik voel me soms ook bezwaard om iets te vragen, maar ik heb geen idee of het een logische lokale irritatie is door die kies of eerdere behandelingen..of dat het erythroplakie is?

Misschien ook wel fijn om te weten.. hoe erg is nu erythroplakie?

p.s niet makkelijk te fotograferen gezien plek ver bij verstandskies zijkant tandvlees richting wang
Attach
richke

Als antwoord op door vV

Wat is uw/je eerste indruk?
Oogt het slecht/onschuldig?

En wat is het verschil tussen een normale chronische irritatie of erythroplakie? Er staat bij erythroplakie..-> rode plek die niet door iets anders verklaard kan worden. Erg vaag, want hoe weet je dat? Bij deze verstandskies, is de kies dan al het probleem dus geen erythroplakie?
zo, 08/12/2018 - 11:50 Permalink
richke

Als antwoord op door vV

Wat is uw/je eerste indruk?
Oogt het slecht/onschuldig?

En wat is het verschil tussen een normale chronische irritatie of erythroplakie? Er staat bij erythroplakie..-> rode plek die niet door iets anders verklaard kan worden. Erg vaag, want hoe weet je dat? Bij deze verstandskies, is de kies dan al het probleem dus geen erythroplakie?
zo, 08/12/2018 - 11:50 Permalink
richke

Als antwoord op door vV

Ik begrijp dat ook mijn vraag te lastig is

En wat is het verschil tussen een normale chronische irritatie of erythroplakie? Er staat bij erythroplakie..-> rode plek die niet door iets anders verklaard kan worden. Erg vaag, want hoe weet je dat? Bij deze verstandskies, is de kies dan al het probleem dus geen erythroplakie? kortom hoe maak je die call?
zo, 08/12/2018 - 13:30 Permalink
Ortholimburg

Als antwoord op door vV

Is idd ook volgens mij gewoon wat ontstoken tandvlees omwille van de half doorgebroken wijsheidstand .Die heeft geen nut en is enkel een food trap .Als die tand niet verder erupteert zou ik die gewoon laten weghalen.Probleem opgelost. Wat me opvalt is dat je daar nog een melktand lijkt te hebben zitten. Is dat al nagekeken?
ma, 08/13/2018 - 10:18 Permalink
richke

Als antwoord op door Ortholimburg

Dank voor de reacties..

Het feit dat het niet pijnlijk is die plek, maar wel al zeker 3 maanden er zo uitziet is verder dus normaal? Die irritatie, met name oppervlakkige haarvaatjes die deze kleur geven behoort bij de continue irritatie van deze niet goed doorgebroken verstandskies?

Ik heb idd nog een melktand en melkkies, die zijn nog goed..
ma, 08/13/2018 - 18:42 Permalink
Ortholimburg

Als antwoord op door richke

Als er een tand achteraan zit die maar half doorgebroken is blijft daar altijd wat plaque en bacterien zitten , zelfs met de beste mondhygiene. Dat veroorzaakt een lichte ontsteking van de mucosa. Meer moet je er niet achter zoeken.Als die wijsheidstand daar zo blijft zitten dan is er op lange termijn een parodontaal risico, dus ik zou hem sowieso laten weghalen, zoals ik al schreef.
ma, 08/13/2018 - 20:17 Permalink