Na tandartsbehandeling bang om gaatjes te krijgen

Author:
Justme30
Posted:
vr, 07/27/2018 - 11:39
Ik heb een beetje een raar probleem.

Ben een aantal maanden geleden naar de tandarts geweest en heb daar een vervelende wortelkanaalbehandeling ondergaan.

Ik heb daar eerder over geschreven op dit forum, dus daar ga ik verder niet over schrijven.

Inmiddels een andere tandarts gevonden, daar zijn de behandelingen allemaal goed verlopen.

Mijn angst is niet over, ik ga wel voor controle en voor de mondhygieniste naar de tandarts, maar waar ik nu mee zit is dat ik sinds deze tandartsbezoeken zo ontzettend bang ben om een gaatje in mijn tanden of kiezen te hebben.

Dit resulteert in dwangmatig 3 x per dag willen tandenpoetsen, mondwater gebruiken, behandelen met een tongschraper en flossen en met een ragertje schoonmaken.

Ik ben bang om een plekje in mijn mond te vergeten en ben er meerdere momenten van de dag mee bezig.
Ook durf ik amper nog iets met suiker te eten of te drinken.

Elk pijntje dat ik voel in mijn mond, elke schaduw of plekje dat ik waarneem in de spiegel denk ik "oh jee dat is een gaatje en straks moet ik weer een WKB"

Vroeger heb ik veel gaatjes gehad en was mijn mondhygiene niet zo best......

De tandarts heeft mijn gebit gecontroleerd, hij zei dat het er verder oke uitzag, en de mondhygieniste was ook tevreden over mijn tandvlees e.d..

Wie herkent mijn probleem? Zijn er mensen met tips of adviezen om hier op een bepaalde manier mee om te gaan?
Thecorrs01

Beste Justme 30
Ik neem aan dat je nog niet zo oud bent aan je stijl te zien. Met een WKB heb ikzelf (nog) geen ervaring, maar het lijkt erop dat je een klein trauma ervan hebt opgelopen. Even een eigen ervaring: Ik heb zelf enkele kleine gaatjes en een paar grotere in de verstandskiezen,en allemaal behandeld. de laatste was afgelopen jaar en die zat er al een tijdje volgens de foto's. Het heeft best lang geduurd voordat die door was en de tandarts noemde het een verlaagd cariësrisico. Ik was hiermee ook niet pleased, maar de tandarts moest er bijna om lachen en stelde me gerust. Ik heb zelf een afspraak met de mondhygiëniste gemaakt en niet omdat het van de TA moest. Die zei dat het allemaal best netjes eruit zag en de gaatjes niet veel voorstelden: had ik me daar ongerust om gemaakt! Had iedereen het maar zo netjes zei ze. Ik heb al een paar mondhygiënistenpraktijken bezocht voor een second opinion en allemaal zeggen ze dat mijn gebit goed is, tandvlees ook goed, hoewel het bij de vorige tandartsencontrole wat bloedde (nu niet meer, maar dat kwam miss door mijn overspannenheid destijds) en het ziet er gewoon goed uit. het lijkt er dus op dat je ongeveer in hetzelfde schuitje zit. Toen ik tussentijds nog een keer bij de TA was omdat ik dacht dat er wat aan de hand was met een donker putje in een kies bleek dat ook niets te zijn. De preventieassistente die erbij was zei zelfs dat ze een gebit wilde zoals ik dat had en eerst dacht ik dat ze het zei om me gerust te stellen, maar later dacht ik: ja dit klopt niet het is echt wel goed zo! Ze wees me op plakverklikkers: kleine kleurtabletjes waar je op moet kauwen voor het poetsen waardoor je gebit paars ziet: dan moet je poetsen en rageren/stokeren/flossen. Als je dan nog paarse deeltjes ziet weet je waar je moet verbeteren, dan kun je in principe niets overslaan. Verder zou ik het probleem voorleggen aan de TA/MH en dan niet kijken naar gaatjes maar je spanningsklachten voorleggen en een goed behandelplan bespreken en eventuele poetsinstructie(ik neem aan dat je electrisch poetst), en gebruik van stokers/floss/ragers. Zet deze instructies eventueel op papier zoals ik heb gedaan. Met 3 x poetsen is trouwens niets mis, mits je maar niet te kort na het eten poetst. Ik doe het zelf ook en neem de tijd sávonds om te stokeren en rageren: maak daar een speciaal momentje van, zet een muziekje op om te ontspannen en denk daarna er niet meer aan. Kies een tandenborstel met tijdklokje zodat je kunt zien hoelang je poetst. Gebruik dit als hulpmiddel en niet als zekerheid: dat doe je zelf. Veel succes!
zo, 07/29/2018 - 20:49 Permalink