Zorgen om gebit

Author:
MTB94
Posted:
vr, 07/13/2018 - 23:34
Beste medelezers,

Ik (24jr) maak mij al enige tijd zorgen om mijn gebit. Ik ga gewoon normaal naar de tandarts elk halfjaar en heb geen extreme angst van de tandarts. Ook zorg ik dat ik niet meer als 7 zuurmomenten (eten en drinken) per dag heb en poets ik 1x per dag grondig mijn tanden (10 min elektrisch). Ik poets alleen s'avonds omdat het sochtends eigenlijk nooit uitkomt. Ik maak mij zorgen om de volgende dingen, misschien dat mensen van hier er een antwoord op kunnen geven:

- geel/bruine vlekken op mijn kiezen, op bijna al mijn kiezen zowel boven als onder zitten er gele vlekken op mijn kiezen? Dit al geruime tijd zo en ik hoor de tandarts er nooit over. Kan dit überhaupt nog weg? Mijn vrouw wordt altijd naar de mondhygiënist doorverwezen en ik nooit... Ook lijken mijn grote kiezen in m'n onderkaak al erg aan het verslijten, zie met name mijn eerste grote kies links. Deze lijkt afgesleten en er zitten een soort putjes in.

- verstandskiezen, linksboven komt mijn eerste verstandskies door ik poets deze altijd erg goed en toch lijkt hij nu al helemaal bruin. Ik heb de tandarts 2 weken terug met controle verder niet over gehoort, half jaar terug was wel opgeschreven in de computer dat hij doorgekomen was.

- tandvlees, mijn tandvlees heeft zowel in m'n boven als onderkaak een soort lichtroze streep van +/- een centimeter hoog vanaf mij kiezen en daarna is hij donkerder van kleur. Is dit normaal en hoe kan dit? Mijn tandarts controleerd wel altijd mijn tandvlees door erin te prikken en hier komt nooit uit dat het heel slecht is (ook niet heel goed).

Ik wil zo graag gewoon een net gebit waarmee ik oud kan worden. Het liefst zou ik met tanden ook wat rechter hebben. Ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen
Attach
Lieneke

Als antwoord op door vV

Eens, er is geen verwijzing nodig om de mondhygienist te bezoeken. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar dat gele/oranje kan de mh verwijderen. Die putjes wijzen op erosie en je tandvlees lijkt me ontstoken. Allemaal taken voor de mondhygienist op aan te pakken. Die streep is wel normaal; het is de overgang van tandvlees naar mucosa .
do, 07/19/2018 - 16:19 Permalink
Thecorrs01

Beste MTB 94 Als ik het zo zie zie ik een gemiddeld gebit met wat erosie op sommige plekken. Wat ik apart vind is dat je nog bijna nog geen vertandskies hebt. Ik heb er nu 3 volgroeid de 4de is ook nu pas aan het doorbreken (ben 42 en heb ze al v.a. 16 of 17de) lijkt heel sterk op die van jou: er is zo te zien 1 incisale rand zichtbaar. Tip: Ik poets hem met een eenkops borsteltje zo onderhoud ik hem omdat ook met de electrische borstel je er niet helemaal goed bij kan. Ik heb de indruk dat meerdere keren poetsen per dag voor jou trouwens een beter resultaat oplevert gezien je erosie zodat het zuur wat je toch in veel voeding tegenkomt minder kans krijgt in te werken. Als je gebit schoongemaakt is zul je zien dat het witter blijft met meerdere keren poetsen. Ik zal zeggen wat ik denk te zien ook al ben ik geen tandarts. Je kiezen zijn vrij diep en ik zie sporen van beginnende cariës op 46 en 36 passieve cariës als ik me niet vergis. Met regelmatiger toediening van fluoride kun je de erosie remmen en je gebit in goede staat houden, nu kun je het nog goed bijhouden en voorkomen dat problemen toenemen. Ik heb zelf ook een probleem gehad met zorgen om mijn gebit terwijl er weinig aan de hand was en heb diverse mondhygiënisten bezocht ook al had ik geen verwijzing van de TA. Het kwam o.a. door overspannenheid. Ik kreeg te horen dat er niets aan de hand was. Mijn vraag is nu: waarom ben je zo bezorgd om je gebit en wanneer is dat begonnen? Heb je er last van? dan kan een bezoek aan de MH je goed doen. Kies die van je vrouw dan is dat ook bekender. Met hem/haar kun je een behandelplan afspreken ook miss. nog verbetering in eetgewoonten als nodig. Ik denk dat er, net als mij weinig bijzonderheden zijn wat de MH tegenkomt maar zal voor jou wat meer zekerheid geven. Heb vertrouwen in je TA en MH.
wo, 09/26/2018 - 22:31 Permalink
MTB94

Als antwoord op door Thecorrs01

Tsja waarom ik bezorgt ben om gebit is lastig te zeggen. Misschien omdat ik meestal wel wat heb bij de TA.
Ik moet wel zeggen dat ik sinds vorige controle netjes 2x per dag lang (8min) poets en hiervoor stoker. Dit geeft al een goed gevoel opzich.
Ook drink ik (bijna) geen frisdrank meer, alleen op bijvoorbeeld een verjaardag.
Wat mij ook wat zorgen geeft zijn de verkleuringen op de kiezen, al lees ik hier naar mijn idee dat de meeste medeforumers het niet zo schokkend vinden..?
Ook vind het lastig poetsen tussen mijn boventanden, ik zit weleens te twijfelen om hier wat aan te laten doen, volgens TA is een beugel de enige optie?
Maar twijfel of dit de moeite waard is voor mijn gebit? Dit is ongeveer waar mijn zorgen vandaan komen.
ma, 10/08/2018 - 19:36 Permalink
Thecorrs01

Als antwoord op door MTB94

Ik neem aan dat 'altijd wat heb' duidt op cariës? Je hebt het nl. over niet tussen tanden kunnen poetsen maar dat kan ook niet. Ik neem ook aandat je bij de MH bent geweest en als het goed is heeft hij/zij ook aangegeven dat je ragers moet gebruiken aangezien ik ook wat problemen tussen de tanden zie. Op 24 zie ik volgens mij ook passieve cariës in de vorm van donker vlekje? Ik vraag me trouwens af waarom je het meest bezorgd bent om die geel/oranje vlekken dat is niet zon groot probleem het voorkomen van erosie/ cariës wel wat je overigens nu goe ddoet. Wat meerdere keren fluor zoals 2 × poetsen is al verbetering maar alleen stokeren lijkt me nog niet voldoende: sommige moeilijke plekjes kun je alleen bereiken met floss, vooral achterin. Ik maak in totaal op dat je flink onzeker bent over je gebit maar problemen kun je dus makkelijk voorkomen nu je jong bent : wat ik zie zijn geen ernstige problemen maar het lijkt me een goed idee nog een keer met de MH te overleggen en niet alleen naar problemen met het gebit maar ook je zorgen hierom en juist daaromheen het behandelplan.
ma, 10/08/2018 - 23:49 Permalink