Onverwachte kosten vergoeding?

Author:
lh
Posted:
do, 07/12/2018 - 12:01
Op mijn 18e heb ik 2 kiezen laten trekken om vervolgens 2 implantaten in mijn onderkaak te laten zetten, dit omdat er geen nieuwe kiezen onder groeiden. Vervolgens was er eentje gaan ontsteken en het zat niet goed, dus het is eruit gehaald enzovoorts. Nu komende zomer krijg ik een nieuwe (ben inmiddels bijna 21). Ik had op één implantaat (de goede) wel een kroon al kunnen laten zetten, alleen ik dacht dat ik ze beter gewoon tegelijkertijd kon zetten. Dit scheelt ook in reistijd en kosten (studeer in een andere stad). Verder had ik begrepen dat het geen kwaad kon. Nu blijkt helaas dat mijn hoektand naar beneden is gezakt, boven de implantaat die wel goed is. Er is dus te weinig ruimte om een kroon te laten zetten. Ik ben nu meerdere malen bij de orthodontist geweest en heb nu een plaatjesbeugel, maar vrees dat ik alsnog een slotjes beugel moet.

Nu mijn vraag, en niet om per sé met een vingertje te wijzen of iets, maar dit had in principe voorkomen kunnen worden naar mijn idee. Ik ben nu ineens zoveel meer geld kwijt (die ik niet heb) en straks weer een slotjesbeugel, daar kijk ik echt ontzettend tegenop als vierdejaarsstudent. Maar kan ik misschien op één of andere manier toch nog ergens een vergoeding of iets dergelijks vandaan halen?

(En p.s. is eventueel mijn hoektand bijslijpen ipv een beugel nog een optie?)

Bij voorbaat dank!
vV

<blockquote>Nu mijn vraag, en niet om per sé met een vingertje te wijzen of iets, maar dit had in principe voorkomen kunnen worden naar mijn idee. </blockquote>
en <blockquote>Ik had op één implantaat (de goede) wel een kroon al kunnen laten zetten, alleen ik dacht dat ik ze beter gewoon tegelijkertijd kon zetten. Dit scheelt ook in reistijd en kosten (studeer in een andere stad). Verder had ik begrepen dat het geen kwaad kon.</blockquote>

je had begrepen dat het geen kwaad kon, waar had je die info vandaan? Want voorkomen tegen uitgroei kan het beste door er iets tegenover te zetten, de kroon dus. Ik vrees dat er geen extra mogelijkheden voor vergoeding zijn voor de extra orthodontie. Tenzij het klip en klaar duidelijk is en aantoonbaar is dat de tandarts verkeerd heeft voorgelicht. wellicht dan, maar dan heb je dus wel ruzie met hem, want zal je hem aansprakelijk moeten stellen voor die kosten. .
do, 07/12/2018 - 12:14 Permalink
lh

Als antwoord op door vV

Ik had toentertijd gevraagd aan de kaakchirurg of ik ermee kon wachten en beiden kronen tegelijk kon laten zetten ipv eerst eentje. Dit was volgens hem geen probleem. Maar inderdaad ik heb niet per sé zin in een 'rechtszaak' met de kaakchirurg aansprakelijk stellen oid, dit betekent dus inderdaad ook meteen dat er geen mogelijkheden zijn voor een (gedeeltelijke) vergoeding? Ontzettend balen wel dan, het studentenleven zonder kaakchirurg en orthodontie is al duur genoeg :(
do, 07/12/2018 - 12:24 Permalink