Tandarts neemt afscheid omdat ik dure behandelingen in het buitenland heb laten uitvoeren voor de helft.

Author:
Sveertje
Posted:
di, 06/12/2018 - 20:46
Al zo'n 20 jaar ben ik -over het algemeen- tevreden geweest over mijn tandarts. Ik heb een tandartsverzekering tot 500 euro en kwam daar altijd prima mee uit.
Zo'n 2 jaar geleden begon eigenlijk de ellende met mijn gebit. Een brug die er halsoverkop uit moest, implantaten die ik nodig had, een paar nieuwe kronen. De begroting was ongeveer 3600 euro. Een bedrag wat voor mij een rib uit mijn lijf is. Ik ben toen naar Turkije geweest en was daar voor 2500 euro klaar. Een paar maanden later was ik bij mijn eigen tandarts en die was er niet blij mee, omdat ik niet in haar praktijk de behandelingen had laten uitvoeren. Zij vond het niks en zei dat zij het beter had gedaan (eigenlijk grote onzin, want ik kreeg ooit 100 euro korting op een kroon omdat ze de kroon er niet perfect op kreeg) Maar goed, ik had ondertussen ook last gekregen van een kies, en ik zou een wortelkanaalbehandeling moeten ondergaan. Dat wilde ik gewoon bij mijn eigen tandarts doen, maar ik moest 3 maanden wachten. Dat leek geen probleem, maar kreeg op een gegeven moment veel last, maar de tandarts was 4 weken op vakantie. Ik stond op het punt op vakantie te gaan. Gelukkig zakte het af, maar in mijn vakantie kwam de zenuwpijn in alle hevigheid terug. Ik ben toen in Polen bij een goede kliniek terecht gekomen. Dus de afspraak bij mijn eigen tandarts afgezegd. In het voorjaar ben ik weer in Turkije geweest, want er waren een aantal kronen die hun beste tijd hadden gehad, de kies met de wortelkanaalbehandeling had een kroon nodig en een paar kiezen hadden zullen grote vullingen dat die ook wel aan de beurt zouden komen. (was met mijn eigen tandarts al eens besproken).
Ik heb bij dezelfde Turkse tandarts 6 kronen laten plaatsen. Kostte 1500 euro (in Nederland 3600 euro).
Dit was voor mij nog allemaal te behappen. Als ik alles in Nederland had laten doen dan was ik bijna 8000 euro kwijt geweest. Geld wat ik echt net zo op de plank heb liggen. Het fijne was ook dat alles binnen 1 week geregeld is. Iedere dag even terugkomen, en daarnaast van een vakantie genieten.
Ik zei ook tegen mijn eigen Nederlandse tandarts dat de tarieven voor kronen in Nederland voor mij (en vele andere minder kapitaal-krachtigen) echt boven het budget zijn en ik mij niet in de schulden kan gaan steken voor mijn gebit. Ik ben een alleenstaande werkende moeder en ik moet zorgvuldig met mijn geld omgaan.

Ik had zelfs nog even overwogen om een kunstgebit te nemen, totdat iemand mij er op wees dat er in het buitenland ook goede tandheelkundige klinieken zijn.

Ik begrijp ook wel dat de Nederlandse tandarts er niets aan kan doen dat wij in Nederland de hoofdprijs moeten betalen en dat ze dat in Den Haag al helemaal niet snappen, maar ik had wel meer begrip verwacht van mijn tandarts verwacht.
Omdat ik mij dus het afgelopen jaar vanwege het kostenaspect in het buitenland heb laten behandelen heeft ze afscheid van mij genomen en moet ik op zoek naar een andere tandarts. Dat vind ik op zich prima want dat geeft aan dat wij niet (meer) bij elkaar passen. Er zijn vast wel tandartsen die wel begrip hebben voor minder kapitaalkrachtige patiënten. Die misschien zelf uit een eenvoudig gezin komen en snappen dat niet iedereen even rijk is. Dus wat betreft was het prima dat zij mij niet meer als patient wil hebben. Het voelde ook voor mij niet meer goed, dus het is goed zo.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de ervaringen van andere mensen die in het buitenland een behandeling hebben ondergaan en hoe hun eigen tandarts daarop heeft gereageerd.
vV

wat mij betreft staat het mensen vrij te doen wat ze willen. Ik zou het wel prettig vinden (en beter voor de relatie) wanneer er even overleg over is. Heb al een paar mensen kunnen behoeden voor dram ook financieel die zich bijna door een grote kliniek in Nl hadden laten behandelen. Dat kon ik ook doen en goedkoper.
Bij mensen die zich in het buitenland laten behandelen kom ik helaas vaker slecht werk tegen dan goed. Men krijgt dan wel een overzicht van wat er mis is (wanneer er iets mee mis is). en gaat er met dat werk iets mis wordt herstelwerk wat ik moet doen uiteraard gewoon berekend. Maakt onder de streep voor mij bedrijfseconomisch niets uit, heb er wellicht zelfs meer werk aan dan wanneer ik de renovatie zelf gedaan zou hebben. Maar ik kan mij voorstellen dat een tandarts zegt: u heeft zich elders laten behandelen en daarmee de behandelovereenkomst zelf beëindigd, want dat is in feite wat er aan de hand is. Niet de tandarts heeft dat gedaan maar u zelf.
wo, 06/13/2018 - 08:24 Permalink
Sveertje

Als antwoord op door vV

Dankjewel vVvoor je prettige reactie. Ik ben ook van mening dat het mensen vrij staat te doen wat ze willen. Ik heb het ook zeker overlegd met haar. Ik vertelde dat ik de behandeling in Nederland qua kosten niet bij mijn budget vond passen en daarom naar het buitenland wilde gaan. Klaarblijkelijk heeft ze helemaal niet geluisterd want de eerstvolgende keer dat ik bij haar kwam zei ze dat ik haar verteld had dat ik naar een ander ziekenhuis zou gaan voor de implantaten. Dus ze had mij helemaal niet gehoord. Bovendien zei ze dat ik de enige patient was die zij kende die naar het buitenland was gegaan. Dat zou best kunnen kloppen, want ze zit in een duurdere wijk, dus wellicht een ander soort patienten dan in een volkswijk. Dus hoorde ik daar met mijn bescheiden inkomen ook helemaal niet thuis. Overigens ben ik ook niet over 1 nacht ijs gegaan toen ik op zoek ging naar een tandarts in Turkije. De tandarts waar ik ben geweest heeft meer dan 25 jaar ervaring en helemaal op het gebied van implantaten en kronen. Ook zijn reviews waren heel goed, en ik heb niet alleen op zijn site gekeken, maar overal waar ik reviews kan lezen. Ik heb gisteren ook even haar reviews bekeken en die waren een stuk minder goed. Met name op het gebied van communiceren en dat de patient niet centraal staat. Dus het is goed dat ik daar niet meer heen ga. Ik vind jouw reactie vV dan ook een stuk klantvriendelijker. Je luister naar je patient , adviseert, geeft jouw visie en standpunten weer, maar laat uiteindelijk de patient vrij en stuurt de patient maar niet zo weg. Top.
wo, 06/13/2018 - 18:59 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Sveertje

Ik heb een patient die is wezen 'shoppen' in Turkije. Een 'prachtige' frontbrug (lees: veel te wit en slechte randaansluiting). Hij was er super blij mee, behalve dan dat hij 2 abcessen had. Wie kon dat opknappen? Ik dus...dat koste hem flink veel geld. Toen ging het even een jaartje goed, behalve dan dat het tandvlees behoorlijk optrok en dat meneer om de drie maanden bij me moest komen voor intensieve reiniging. En toen ontstonden er forse gaatjes onder zijn brug.... Hij terug naar Turkije. Hij weer helemaal blij. Ik niet. Het was erg knullig opgelost; 1 element is getrokken en er ging een nog lelijkere nieuwe brug op met een te grote overspanning. De helft van zijn tanden lag bloot en 1 gat zat er nog steeds. Ik zit te wachten tot de hele handel eruit moet en er een losse voorziening of implantaten in moeten. Ben benieuwd wie dat mag opknappen. Ik weet ook wel wat uiteindelijk goedkoper was geweest...
Mensen die krap bij kas zitten verwijs ik naar het studentenonderwijs. Daar kunnen ze je ook voor een gereduceerd bedrag helpen maar dan onder supervisie van zeer kritische mensen, met goed materiaal en volgens de laatste kennis.
De commentaren op internet...tja...dat kan ook ingekocht zijn...en Nederlanders gillen graag moord en brand. Sommige tandartsen kiezen er voor om enkel zeer hoogwaardige tandheelkunde aan te bieden en om niet verantwoord te worden gehouden voor iets wat ze niet zelf geplaatst hebben. Gaat de patient daar niet mee akkoord...dan zoek maar iemand die je mindere kwaliteit wil aanbieden. Dat is beleid voeren en dat mag.
do, 06/14/2018 - 12:04 Permalink
Sveertje

Als antwoord op door Lieneke

Dank voor jouw reaktie Lieneke. Nee, ik snap dat het niet fijn is om de ellende die een tandarts in de verre heeft veroorzaakt op te knappen. Maar dat wil toch niet zeggen dat het allemaal prutsers zijn? In mijn eerste posting schreef ik dat ik tijdens mijn vakantie een wortelkanaalbehandeling in Polen heb laten verrichten omdat ik zoveel pijn had. Dat was niet mijn bedoeling, ik wilde op de afspraak wachten die ik had in Nederland had staan. Maar als je al 2 dagen met een kruidnagel op de kies loopt dan heb je geen vakantie meer.
Ik ben daar uitstekend geholpen in een ISO-gecertificeerde kliniek. Ik wist ze te vertellen dat de ontsteking in element 15 zat (dat had mijn tandarts verteld), maar volgens de tandarts aldaar was het element 16. Ik kreeg uitvoerig aan de hand van de gemaakte OPG-foto uitleg. Ik wilde er eerst niet aan, want je gaat er vanuit dat je eigen tandarts gelijk heeft. Maar ze wist mij te overtuigen. Deze Poolse tandarts zal het bij rechte eind hebben gehad, want ik heb er geen last meer van gehad.
Ik wil hiermee zeggen dat het niet zo kan zijn dat iedere Nederlandse tandarts beter is zijn/haar collega in het buitenland.
Zo heb ik 15 jaar geleden mijn ogen laten laseren is België omdat het daar de helft goedkoper was. Deze oogarts bleek befaamd, gerespecteerd en beroemd te zijn bij al zijn collegae all over the world. Dus ik bedoel maar, goedkoop hoef niet altijd duurkoop te zijn.
Wat voor een leek natuurlijk superlastig is om kwaliteit te beoordelen in de gezondheidszorg of bij de garage waar je je auto voor onderhoud brengt.
Overigens ben ik het met jou eens Lieneke, dat een tandarts haar/zijn eigen beleid mag voeren. Het was wel prettiger geweest als ze dat ook zo geformuleerd had zoals jij dat in je laatste zinnen van je reaktie beschrijft, i.p.v. sacherijnig te doen. Maar het is goed zo. Ze was mij net voor, want ik wilde daar al weg vanwege al die miscommunicatie. By the way: een toptip om mensen met een smalle beurs door te verwijzen naar een universiteitskliniek!
do, 06/14/2018 - 13:37 Permalink
Sveertje

Als antwoord op door vV

Ik ben zelf bewust niet gekozen voor een kliniek in een van die badplaatsen zoals Alayna. Daar zitten er ook heel veel. Van de Turkse tandarts waar ik geweest ben had ik al gehoord dat Turken voor gratis behandeling terecht kunnen bij een universiteitskliniek. De Turkse regering heeft dit zo geregeld. Maar hij zei ook dat de kwalititeit daar bedroevend slecht was. Deze tandarts heeft zowel in Turkije maar ook in Duitsland gestudeerd en een aantal jaren in Amsterdam gewerkt. Ik weet ook dat hij regelmatig symposia bezoekt in o.a. de VS, dus ik weet dat hij wel serieus met zijn vak bezig is. De implantaten die ik vorig jaar door hem heb laten zetten zijn van Nobel Biocare, een Zwitsers merk en voorzover ik kan nagaan, staat dit merk ook goed aangeschreven. Al met al denk ik dat ik wel bij een goede tandarts ben geweest. Ik heb in ieder geval geen klachten. :)
do, 06/14/2018 - 19:52 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Sveertje

Gelukkig maar....Ik denk dat wij in Nederland nogal sceptisch zijn, maar ook wel weten dat we niet alles over 1 kam moeten scheren. Ik denk dat we hier verder ook niet zoveel vanaf weten; wat wel en niet deugt. Ook allerlei papieren en certificeringen hoeve niks te zeggen, ook in Nederland niet.
ma, 06/18/2018 - 12:54 Permalink