Ruimtegebrek: kiezen trekken of buitenbeugel

Author:
glas zuurtje
Posted:
wo, 05/16/2018 - 16:57
Beste mensen,

Mijn zoon van net 9 heeft ruimtegebrek in zijn kaak. Hij heeft vrijwel geen overbeet. Hij is zijn hoektanden al een tijdje kwijt en is nu bezig met het wisselen van de eerste kiezen. Voor hem dus geen rustfase, volgens de ortho loopt hij 2 a 3 jaar voor. De hoektanden in de bovenkaak prikken net door het tandvlees, maar hebben geen open plekje waar ze naartoe kunnen.
Wij zijn vandaag voor de derde keer naar de orthodontist geweest en die stelt voor om een buitenbeugel te plaatsen na de zomervakantie.

Ik had als kind hetzelfde probleem en bij mij zijn toen de eerste kiezen getrokken. En eerst de melkkiezen, de vaste kiezen waren amper door. Er moesten veel verdovingsprikken gegeven worden en het ging met aardig wat geweld gepaard, ik heb er geen prettige herinnering aan.

De orthodontist is niet tegen het laten trekken van vaste kiezen, maar hij kon niet zien of de verstandskiezen in de bovenkaak aanwezig zijn.. Onder was dat wel te zien. Ik mis mijn verstandskiezen niet, ik heb dus 4 kiezen per rijtje. Als mijn zoon de eerste kiezen gaat missen en geen verstandskiezen krijgt, houdt hij 3 kiezen over.

Mijn zoon heeft een aardige orthodontist die alles heel goed uitlegt aan zowel mij als mijn zoon. Die werd behoorlijk verdrietig toen ik hem foto’s van kinderen met een buitenbeugel liet zien. Hij is een gevoelig en onzeker kind. Maar als dat de oplossing is waarbij hij zijn kiezen kan behouden, dan trekt mij de optie van de buitenbeugel toch wel.

Of zal ik het nog even uitstellen? 9 jaar is best jong, toch?

Graag verneem ik jullie voors en tegens van buitenbeugel of kiezen trekken.
vV

lastig vanachter de pc te beoordelen omdat er best veel zaken meespelen. Wachten met buitenboordbeugel betekent dat je verschuift naar start middelbare school. Vind ik voor een onzeker kind geen goed idee... Wellicht een second opinion vragen ?
do, 05/17/2018 - 08:56 Permalink
glas zuurtje

Hee hoi,

Bedankt voor je reactie!
In principe hoef ik geen 2nd opinion. Ik begrijp en vertrouw de orthodontist volkomen.

Ik ben gewoon op zoek naar voors en tegen van beide methoden.


Op internet kom ik na googelen op ruimtegebrek ook nog de hyrax tegen.
Kan iemand me daar wat over vertellen?


Aan de orthodontisten in de zaal: wat is uw gebruikte methode om ruimte te creëren?
ma, 05/21/2018 - 16:35 Permalink