Open drainage na ontzenuwen tand

Author:
Orpus
Posted:
wo, 05/16/2018 - 10:48
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een maand zeer veel last van een onderste kies. Hier bleek een ontsteking op te zitten, dus nadat ik een kuur antibiotica gehad heb, is deze ontzenuwd.
Nu heeft de tandarts mijn tand open gelaten (open drainage) omdat het vuil anders niet weg geraakt. Dit is eergisteren gebeurd en sindsdien heb ik enorme pijn (ondanks de zenuw eruit is gehaald). Ik ben vanochtend opgestaan met een lichte zwelling (is dit normaal na een ontzenuwing?) en ben vandaag begonnen voor een 5-daagse antibioticakuur.

Nu mijn vraag: volgende week vertrek ik op reis, en ik vroeg mij af of het toch niet beter is er een voorlopige vulling op te leggen? (ik krijg pas einde van de maand mijn vaste vulling, eens al het vuil weg is) Het ongemak is, dat ik tesamen met langs maar 1 kant te kauwen, telkens mijn mond zeer grondig moet spoelen na elke maaltijd, om te voorkomen dat bacteriën van etensresten een nieuwe ontsteking veroorzaken.

Graag jullie mening!
Alvast bedankt!
vV

ik vind op reis gaan met deze situatie geen plan... Voor kortdurende drainage ok, maar dan wel snel definitief afsluiten. Je houdt dit niet schoon namelijk, blijft herinfectie houden op deze manier. Is alleen goed om drukopbouw te vermijden of op te lossen en pus af te laten vloeien, maar dat hoeft maar paar dagen. Wanneer je nu AB hebt is einde deze week afsluiten het beste.
Zelf zou ik in een dergelijke situatie ruimte maken in mijn agenda, of maar langer doorgaan een keer.
wo, 05/16/2018 - 11:49 Permalink
Orpus

Als antwoord op door vV

ik vind op reis gaan met deze situatie geen plan... Voor kortdurende drainage ok, maar dan wel snel definitief afsluiten. Je houdt dit niet schoon namelijk, blijft herinfectie houden op deze manier. Is alleen goed om drukopbouw te vermijden of op te lossen en pus af te laten vloeien, maar dat hoeft maar paar dagen. Wanneer je nu AB hebt is einde deze week afsluiten het beste.
Zelf zou ik in een dergelijke situatie ruimte maken in mijn agenda, of maar langer doorgaan een keer.


Bedankt voor je antwoord! Het voelt eerlijk gezegd ook bizar om zolang met een open holte te blijven rondlopen..
Probleem is dat mijn tandarts op een congres is tot ik vertrek op reis.. Misschien maar een andere vragen om deze (al dan niet voorlopig) op te vullen, tot ik na mijn vakantie mijn definitieve vulling krijg, einde deze maand?
wo, 05/16/2018 - 11:58 Permalink
Orpus

Als antwoord op door vV

Ik ben donderdag naar een andere tandarts geweest. Er bleek een stuk weefsel tussen de wortels ontstoken en doorgegroeid te zijn. Dit heeft hij weggeboord, alsook de kanalen nog eens proper gemaakt en ontsmet, en hierop een voorlopige vulling met een "schouw"gaatje erin.
Gevolg: sindsdien geen enkele pijnstiller meer moeten pakken, dus geen tandpijn meer! Het enige wat mij nog een beetje zorgen baart is dat mijn tandvlees rond de tand wel wat pijn doet en beetje gezwollen is. Maar ik vermoed dat ik me hier verder geen zorgen over moet maken? Mijn AB kuur loopt tem morgen, en ik heb een extra doosje mee voor op reis, moest het nodig zijn.

Bedankt!
za, 05/19/2018 - 12:08 Permalink