Tandvlees onderzoek met paradontiumstatus

Author:
Winterdijk
Posted:
di, 05/15/2018 - 20:28
Mijn vrouw heeft pasgeleden op aanraden van een nieuwe tandarts een aangesloten mondhygiëniste bezocht vanwege tandplak en tandsteen.
Mijn vrouw heeft een prachtig gebit maar heeft wel 6 jaargeleden het gebit bij een orthodontist laten corrigeren door middel van een beugel.
Verder had ze geen klachten of pijn.
De mondhygiëniste stelde paradontis vast en heeft een tandvleesonderzoek met paradontiumstatus uitgevoerd en van 8 elementen de wortel grondig gereinigd.
Ik kreeg hiervoor een rekening van 337 euro en heb een gevoel dat de rekening zwaar overtrokken is en/of het onderzoek onnodig uitgevoerd.
De tandarts ( die inmiddels vertrokken is) en de orthodontist die diverse na- controles heeft gedaan hebben niets gemeld over tandvlees ontstekingen.

Het onderzoek alléén kost € 160.00, dat volgens tarievenlijsten wel klopt maar daar zou een mondhygiëniste dan toch wel even een tijdje voor bezig moeten zijn, deze mondhygiëniste niet en had nog tijd voor maar liefst 8 wortelreinigingen.
Al met al een fikse rekening voor een behandeling van 40 minuten en het stijgt volgens mij boven de tandartskosten uit.

Mijn vraag: is het mogelijk om een paradontis onderzoek ( zonder assistent) uit te voeren en 8 wortels grondig te reinigen binnen
40 minuten ?
vV

lastig te beoordelen zonder de status erbij te hebben. Met een pocketstatus zie ik dat nog wel gebeuren, met een parodontiumstatus niet. Vraag die eens op.
Daarnaast: voor een behandeling boven 250,- had er ongevraagd een schriftelijke kostenbegroting verstrekt moeten worden, is dat gebeurt? En dan niet vooraf als bij begin behandeling, maar vooraf voor maken afspraak.
wo, 05/16/2018 - 08:03 Permalink
vV

overigens had de tandarts neem ik aan de verwijzing gedaan ahv een DPSI score . Ik ben ook wel benieuwd wat die is. Wel is het zo dat , zeker lichte, parodontitis geen klachten hoeft te geven. Maar gang van zaken klinkt zowel vreemd, als onzorgvuldig. Want ik mis in het verhaal wel de noodzakelijke instructies, en uitleg over noodzakelijke nazorg en zo. Klinkt zo van afstand, op basis van de info, alsof het niet klopt in ieder geval.
wo, 05/16/2018 - 10:07 Permalink
Winterdijk

Als antwoord op door vV

Bedankt voor je reacties,
Volgensde schriftelijke uitleg op mijn klacht over de rekening/ behandeling schrijft de mondhygiëniste dat er sprake was van grote hoeveelheden subgingivaal ( onder het tandvlees) tandsteen ,diepe pockets variërend van 5-6 mm ter plaatse van grote en kleine kiezen in zowel boven- en onderkaak en directe bloedingen van het tandvlees.
8 elementen in de onderkaak zijn subgingivaal in de onderkaak grondig gereinigd (en dus het paradontisstatus onderzoek, alles binnen 40 minuten)
Mijn vrouw is een zeer grondige tandenpoetster en heeft nog nooit bloedend tandvlees gehad ( zelfs niet tijdens het corrigeren van het gebit door middel van een onder en bovenbeugel waarbij een fikse ruimte tussen haar boventanden is gecorrigeerd) en zoaks eerder gezegd ook geen klachten van tandvlees of gebit gehad,
Verder betreurd de mondhygiëniste dat ze niet het beloop van de kosten heeft kunnen bespreken maar dat de behandeling absoluut nodig was, ook is er een vervolgafspraak van minimaal een uur voor de bovenkaak.
wo, 05/16/2018 - 18:13 Permalink
vV

Als antwoord op door Winterdijk

laat ze maar even die parostatus sturen. En ik neem aan dat de kostenbegroting voor de rest en voor het nazorgtraject nog volgt? maakt deel uit van het behandelplan namelijk: status, dan initiele behandeling (wat nu gebeurt) , 3 maanden later weer een status en aan hand daarvan bespreken vervolg (intensiteit nazorg), meerdere nazorgconsulten en dan een jaar later een evaluatiestatus. Dat moeten ze toch allemaal even op papier zetten. Overigens had ze ervoor kunnen kiezen aan haar verplichting te voldoen mbt kosten bespreken, formeel is er nu geen toestemming voor behandeling geweest...U heeft ook niet de keus gehad het elders (wellicht goedkoper, bij bv een vrij gevestigd MH) te laten doen. Ik zou dus de komende afspraak afzeggen zolang er geen totale begroting op tafel ligt, waar u ook mee akkoord bent.
do, 05/17/2018 - 08:14 Permalink
Winterdijk

Als antwoord op door vV

Het afzeggen van de afspraak was ik zo wie zo al van plan.
Ik ga het parstatus opvragen en een kosten en behandelingsplan opvragen.
De kans dat mijn vrouw bij deze tandarts/ mondhygiëniste blijf is overigens vrij klein, een.mondgygiënistevkan niet zomaar zo,n ingrijpende behandeling starten zonder informatie te verschaffen.
Hartelijk bedankt voor Uw moeite en zodra ik meer weet kom ik hier op terug.
do, 05/17/2018 - 08:36 Permalink
vV

Als antwoord op door Winterdijk

ik vraag mij echt af hoe je een parostatus en behandeling gehele onderkaak (8 elementen met pockets maar de rest maak je uiteraard ook schoon) in 40 min kan en er vervolgens een uur nodig is voor de hele bovenkaak? mij lijkt logisch 40 min voor status en uitleg probleem (heb je voor een parostatus en de rest wel nodig zonder assistentie) , maken en bespreken begroting. En dan 2 afspraken voor behandeling kort op elkaar.
do, 05/17/2018 - 08:53 Permalink
Lieneke

Helaas maak ik nogal vaak mee dat mensen geen enkel idee hebben dat ze parodontitis hebben. Zelfs als ze bij de orthodontist zijn geweest waarvan je normaliter toch mag verwachten dat zij hier heel alert op zouden zijn. Echt, heb gevallen gezien waarbij het bot al bijna verder was gezakt dan de wortelpunt en er werd vrolijk een beugel ingezet. Grote schande! De tandarts moet tijdens de controle de DPSI vastleggen maar helaas gebeurt dit ook heel vaak niet of wordt er foutief gemeten. Een ervaren mondhygienist kan in zo'n 20 minuten een parostatus maken (let op: dat is de tijd die u merkt...niet de totale tijd). Dan blijft er 20 minuten over voor 8 elementen. Ik zou dat zelf niet redden. Zeker niet als je alles nog goed wilt uitleggen en de mondhygiëne wil optimaliseren (hoort bij de behandeling). Zelf geef ik altijd zeer uitgebreid info voordat ik aan een parostatus begin. Hierbij hoort ook een begroting. Een begroting moet als je boven het bedrag van 250 uitkomt, dat is een verplichting. Ik start de behandeling pas als de patient er volledig achterstaat en begrijpt wat het hele traject inhoud. We moeten een team vormen. Wellicht kunt u een mondhygienist (wellicht in een vrije vestiging) gaan bezoeken die eerst start met een intake bij u; kijken + praten. Wat hierbij roet in het eten gooit is dat mh's het heel erg druk hebben (m.n. in bepaalde delen van het land), dus voor u aan de beurt bent...kan een tijdje duren. Misschien heeft de mh waar u bent geweest daar ook last van....staat de agenda al een half jaar vol en moet alles maar vlug vlug...
vr, 05/18/2018 - 11:17 Permalink
Winterdijk

Als antwoord op door Lieneke

Hi ,bedankt voor de reacties maar ik kon een hele tijd niets plaatsten of persoonlijke berichten sturen en had het eigenlijk een beetje opgegeven, ik denk dat de site een probleem had.
In elk geval hartelijk bedankt voor de reacties.
Hierbij de parastatus, ik heb voorlopig alle vervolgbehandelingen opgeschort en ga zeker een andere mondhygienist(e), tot op heden is er ondanks mijn klacht geen behandelplan/kostenplaatje en straalt de praktijk een vreselijk soort arrogantie uit.
Attach
ma, 07/16/2018 - 22:59 Permalink
vV

Als antwoord op door Winterdijk

daar is echt wel sprake van parodontitis. Maar dat traject moet dan wel netjes gevolgd worden. Goede info over wat er aan de hand is en een goede begroting, die prima te maken is met deze info, hoort daar gewoon bij. Hoe is de praktijksetting? U sprak over een tandarts die vertrokken is, is de MH werkzaam in een tandartspraktijk, of is het andersom?
di, 07/17/2018 - 09:37 Permalink
Winterdijk

Als antwoord op door vV

Bedankt voor je reactie,
De MH is werkzaam in een tandartspraktijk, op naam van de tandartspraktijk ontvang ik ook de factuur.
De MH heeft ook niet uitgelegd dat er sprake was van paradontis, niets uitgelegd over de behandeling of de kosten.

Quote van Lieneke
<blockquote>Een begroting moet als je boven het bedrag van 250 uitkomt, dat is een verplichting</blockquote>

Is dit officieel een verplichting of is dat een fatsoensnorm voor serieuze tandartspraktijken.
di, 07/17/2018 - 11:14 Permalink
Winterdijk

Als antwoord op door vV

Bedankt voor je reactie,
De MH is werkzaam in een tandartspraktijk, op naam van de tandartspraktijk ontvang ik ook de factuur.
De MH heeft ook niet uitgelegd dat er sprake was van paradontis, niets uitgelegd over de behandeling of de kosten.

Quote van Lieneke
<blockquote>Een begroting moet als je boven het bedrag van 250 uitkomt, dat is een verplichting</blockquote>

Is dit officieel een verplichting of is dat een fatsoensnorm voor serieuze tandartspraktijken.
di, 07/17/2018 - 13:18 Permalink
vV

Als antwoord op door Winterdijk

dat is een officiële verplichting. Zonder dat is er formeel geen toestemming voor behandeling gegeven, want geen informed consent mogelijk, omdat patient niet van alle facetten op de hoogte is. Ook goede voorlichting mbt probleem, behandeling en nabije toekomst mbt bv nazorg hoort daar ook bij. Ook zonder dat geen informed consent mogelijk.
di, 07/17/2018 - 14:23 Permalink
Lieneke

Er valt me wel wat op: Op de parostatus zijn er veel meer elementen dan 8 die ze in rekening had kunnen brengen. Maar ook zie ik dat de status onvolledig is. Overal is bloed...dat is gek...er is echt geen enkel plekje zonder bloed? Ook zijn er geen recessies, furcaties, mobiliteit...ik geloof er geen klap van. Dit is iemand die denkt dat paro behandelen een trucje is en niks meer...
do, 07/19/2018 - 16:14 Permalink
Winterdijk

Als antwoord op door Lieneke

Er is een vervolgafspraak en ipv dat de MH een behandelplan/ kostenoverzicht kreeg ik de volgende email over de volgende afspraak met het verzoek dit als accoord te ondertekenen en bij de afspraak in te leveren..
Wij zijn absoluut niet van plan om naar de volgende afspraak te gaan en denk dat het beter is om een andere MH te vragen om een second opinion.
Attach
do, 07/19/2018 - 16:30 Permalink
vV

Als antwoord op door Lieneke

Er valt me wel wat op: Op de parostatus zijn er veel meer elementen dan 8 die ze in rekening had kunnen brengen. Maar ook zie ik dat de status onvolledig is. Overal is bloed...dat is gek...er is echt geen enkel plekje zonder bloed? Ook zijn er geen recessies, furcaties, mobiliteit...ik geloof er geen klap van. Dit is iemand die denkt dat paro behandelen een trucje is en niks meer...


lijkt mij bijna een achteraf aangepaste. is meer een pocket dan een parostatus. Sluit mij aan bij Lieneke.
vr, 07/20/2018 - 10:54 Permalink