Zeer slecht gebit en bang

Author:
Slecht.gebit
Posted:
wo, 05/02/2018 - 00:30
Hallo
Ik ben een jongen van 20 en heb door omstandigheden (vooral omdat ik de laatste jaren behoorlijk depresief ben) mijn gebit flink verwaarloost en ben al een jaar of 6 niet naar de tandarts geweest.
Ik heb nu dus ook flink wat schaden in mijn mond.
Ik schaam me kapot dat ik het zo ver heb laten komen en durf dus ook geen hulp te vragen aan mijn ouders.
Om over de angst voor de tandarts zelf nog niet eens te beginnen.
Er zijn 5 kiezen afgebroken tot het punt dat ik denk dat ze niet meer te redden zijn. (Bijna de hele bovenlaag van de kiezen eraf tot bijna mijn tandvlees)
Ook voel ik met mijn tong kleine beschadigingen op 3 voortanden 1 hoektand en 2 kiezen.
Ik heb echter nooit kiespijn gehad behalve als ik ergens hard op beet, tot er 2 weken geleden nog een stukje afbrak waarbij (volgens mij) de zenuw bloot is komen te ligen.
Ik denk dit omdat er bloed uit de kies zelf kwam.
Ik heb 4 dagen pijn geleden en ik leefde in een soort paniek omdat ik dacht dat ik niet anders kon dan het aan mijn ouders te vertelen.
Maar de pijn trok volledig weg waardoor ik weer verder kon met mooi weer spelen als de sukkel die ik ben.
Maar ik wil dit niet meer, ik durf amper meer op eten te kouwen en ben bang dat als ik hard lach dat mensen mijn zwarten kiezen zien.
Ik heb momenteel geen geld en ben bezig met het zoeken van werk om het grapje te kunnen betalen.
Ik wil dus vooral weeten wat mijn beste opties zijn en wat het dan wel mag gaan kosten.
Ik lees verhalen van mensen die 10 tot 20 duizend euro kwijt zijn en wil weten of dit bij mij ook het geval zal zijn?
Verder is al het advies welkom.
Ik hoor graag van Julie.

<a href="https://www.tandarts.nl/brandpage/de-lieve-tandarts">Lees hier meer over De Lieve Tandarts</a>
Lieneke

Wat vreselijk voor je. Welke behandelingen je nodig hebt en hoeveel dat gaat kosten, kunnen we vanaf hier niet zeggen. We zien immers niet wat er aan de hand is. Wellicht kun je je laten helpen bij het studentenonderwijs en/of aankloppen bij de gemeente ter financiering.
do, 05/03/2018 - 09:17 Permalink
anono88

Als antwoord op door Lieneke

Hallo,

Zoals ik het verhaal lees, heb je hetzelfde als ik heb, bijna had. Over de kiezen gesproken waar de bovenlaag vanaf is (bijna ten hoogte van het tandvlees), bij mij waren ze te redden. Vergis je niet in hoever de technologie is op dit moment qua tandheelkunde.

Misschien zat ik er nog wel wat verder in dan jij. Maar hier kun je maar op 1 manier achterkomen en dat is toch écht naar de tandarts gaan. Elke dag dat je wacht, wordt het gewoon erger. Misschien valt er nu nog genoeg te redden? Ik dacht dat ik een kunstgebit moest nemen. Ik had compleet afgebroken kiezen, vlakke kiezen, hoektanden waar gaten in zaten, voortand met scheuren. Alles is gerenoveerd. (Alleen de kiezen links onder zijn niet meer te redden moet ik eerlijk zijn, dat word een bitje, of wat de naam ook was. Allemaal tegen een béste prijs, ja. Maar niet 10 a 20 duizend euro. Ik zit nu op ~€2500, en dat is inclusief vele malen naar de mondhygienist (en die zijn ook niet bepaald gratis). Gelukkig werkt mijn tandarts samen met FAMED (zij innen het geld als het ware), waardoor ik gewoon naar de tandarts kan en regelingen kan treffen met FAMED. Denk aan maandelijkse termijnen. Dit gaat me héél veel maanden en geld kosten en daar ben ik heel blij om!

Wat jij bedoeld met 10 a 20 duizend euro, zijn denk ik implantaten. Die zijn per stuk inderdaad +/- €2000, maar dat is misschien niet eens nodig. Mensen zijn nou eenmaal goed in rampscenario's te bedenken.

Ik kon niet meer lachen (want voortanden), kauwen, had enorme depressies (waar ik nu langzaam uit kruip) en zag het allemaal niet meer zitten.

Zover ik weet is de eerste bezoek aan de tandarts (een standaard controle), gratis. Maar hier moet een tandarts van het forum even een bevestiging op geven.
En je kan altijd vragen wat de procedure is. Bij mij waren het eerst foto's en daarna ging de tandarts kijken (zonder haakje, op mijn verzoek)

Gewoon gaan! Zelfs in mijn rampzalige geval, hadden ze véle malen ergere gebitten langs zien komen.
do, 05/03/2018 - 13:00 Permalink
vV

Als antwoord op door anono88

<blockquote>Zover ik weet is de eerste bezoek aan de tandarts (een standaard controle), gratis.</blockquote> het is nooit gratis.... Het hangt ervan af hoe oud patient is en hoe verzekerd eventueel en hoe de tandartspraktijk declaratieverkeer geregeld heeft of je al dan niet een rekening ervan ziet.

Tot 18 jaar valt het , zonder dat het onder eigen risico valt, onder de basisverzekering, net als alle basismondzorg.
Boven de 18 jaar is het voor eigen rekening en kan het (deels ) onder een AV vallen. Hoeveel er dan vergoed wordt hangt af van de polisvoorwaarden.

En voor bijzondere gevallen waarbij de problemen extreem zijn, angst, ernstige slijtage door knarsen, aantasting gebit door medicijngebruik en/of systeemziektes is er de regeling bijzondere tandheelkunde, wat weer onder basisverzekering valt.
vr, 05/04/2018 - 10:55 Permalink
B.Rorije

Ik zelf(29 jaar) had ook angst voor de tandarts waardoor ik mijn tanden had verwaarloos.
Aangemeld bij een ander praktijk wegens verhuizing, en aangegeven dat ik lang niet was geweest veel was afgebroken en rot was. Na wat foto's heeft de tandarts 3 behandel plannen gemaakt om te laten zien wat mogelijk was. Ik kon alles laten repareren, maar heb hier niet voor gekozen omdat ik mijn voor tanden al eens eerder had laten maken en het binnen 6maanden er weer vreselijk uitzag.
De eerste afspraak die daarop volgde moest ik 8 rotte en afgebroken tanden/kiezen laten trekken.
Hier heb ik geen last van gehad ook geen pijn. Afspraak die daarop volgde weer 3 kiezen laten trekken bij 1 kies moest die hem in 4 delen maken omdat de wortels apart waren gegroeid. Nu aanstaande maandag laat ik 9 tanden/kiezen trekken en krijg ik boven een prothese. Als ik een paar maanden verder ben worden er onder frames gemaakt voor mijn kiezen en 1 tand. Alles bij elkaar gaat zn €2600,- waarvan €398,- word vergoed door mijn verzekering.
De tanden/kiezen die ik tot nu toe heb laten trekken vielen mij enorm mee bijna tot geen pijn. Vond tot nu toe de spuiten het meeste tegenvallen.
vr, 05/11/2018 - 10:35 Permalink