70 euro voor Duraphat (fluoride) behandeling.

Author:
KADO
Posted:
wo, 04/04/2018 - 20:51
Hallo,

Ik wilde even het volgende voorleggen.
Krijg de volgende rekening binnen voor een behandeling met Duraphat fluoride vernis.


- T57 Toepassen lokaal medicament 59,68 euro
- Techniek-/Materiaalkosten. 10,00 euro

Lijkt mij aan de hoge kant. Wordt dit vaker zo gedeclareerd? 70 euro lijkt mij wat veel voor 5 minuten werk.
vV

Als antwoord op door KADO

meerdere opties:
1. NZA vragen of dit klopt. Wanneer applicatie voor gehele gebit mi M10, is het voor paar locaties is het x keer V40 (per 2 elementen meen ik in nieuwe tariefbeschikking). de nu gebruikte code is in kader van een parodontale behandeling waarbij deze code dient voor het locaal toepassen van bv antibiotica in de pockets. Dan verder beslissen ahv reactie praktijk op antwoord van de NZA.
2. betalen en weggaan, met opgaaf van reden uiteraard.
3. niet betalen en voor laten komen
dit soort praktijken/tandartsen balen de meeste tandartsen van, die zijn mede verantwoordelijk voor negatieve berichtgeving. Dit soort rotte appels mag van mij (en vele collegae) per direct gerooid worden.
Je mag ze wat mij betreft wijzen op dit topic. hufters.
do, 04/05/2018 - 18:27 Permalink
Lieneke

Onder V40 valt ook fluoridelak. De Duraphatlak is best prijzig, dus daar mag best wat voor gevraagd worden als het op veel elementen geappliceerd wordt. Prijs van V40 is 5,50 per kies/tand. M10 zou kunnen maar dat is meer bedoeld als er fluoridegel in een kapje wordt gegeven.
vr, 04/06/2018 - 12:45 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door KADO

Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met het bedrag....70 euro is natuurlijk veel teveel in mijn ogen...geef alleen aan dat V40 ik hier beter vind passen. De onkosten zijn trouwens niet alleen de carpule he...bovendien kost het volgens mij wel wat meer...een piepklein tubetje kost zo'n dikke 20 euro. Ik vraag me trouwens ook af...is hierbij nog informatie gegeven, is er een gesprek geweest? Of kwam je binnen, werd je meteen achterover gelegd, werd het erop gedaan en ging de stoel weer overeind en weg was je?
za, 04/07/2018 - 10:48 Permalink
KADO

Als antwoord op door Lieneke

Kijk voor de prijs maar op:
https://www.dentaldiscount.com/nl/duraphat-carpules.html

Ik heb 50 minuten in de stoel gelegen (totaal 215,-euro) voor wat mij verteld was een controle. 3 foto’s gemaakt, gereinigd, en Duraphat. Geen tandarts gezien. Dit was een medicijn om het tandvlees snel aan de tandhals te laten hechten. Herhaaldelijk naar de naam en werkzame stof gevraagd maar daar kreeg ik geen antwoord op. Pas toen ik terug belde en haar voor de derde keer het verhaal over het medicijn onderbrak”
nu heeft u nog steeds de naam van het medicijn genoemd” kreeg ik de naam.

Ik heb aan 3 elementen een wortelkanaal behandeling gehad. Waarvan de oudste al 35 jaar stabiel is. Toch wil de mondhygieniste elke controle (6maanden) 3 nieuwe foto’s maken. Is dit echt nodig vraag ik mij af?
za, 04/07/2018 - 21:15 Permalink
KADO

Als antwoord op door vV

Mijn zorgverzekering gebeld, die interessert het niet. Betalen blind uit zo te horen.

Inmiddels heeft na een mail de praktijk teruggebeld met een toezegging de rekening aan te gaan passen. Fijn hoor maar het gaat me er ook om dat ze stoppen met plussen van de rekeningen. Velen hebben niet de middelen en/of capaciteiten om de rekening te controleren en kunnen dit soort bedragen echt niet missen. Ik wil de wereld niet verbeteren hoor maar hoe zouden we dit kunnen stoppen??
za, 04/07/2018 - 21:27 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door KADO

De verzekering hoort dit in de gaten te houden en ...echt..dan doen ze ook. Er wordt best vaak iets afgewezen en vaak zijn dit nu juist dingen waar wij van balen. Zo mag je soms geen controle en nazorg parodontologische zorg op 1 dag plannen. Terwijl dat wel zo handig is voor de patient. Iets met bureaucratie...
Heeft de praktijk niet gezegd dat het een foutje was?
ma, 04/09/2018 - 10:24 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Lieneke

Dat er elke 6 maanden een foto wordt gemaakt is absoluut niet de bedoeling. Ook het verhaal dat het tandvlees aan de tand zou hechten door Duraphat is absoluut onzin. Duraphat helpt gaatjes te stabiliseren en gaat napijn tegen. De werkzame stof is fluoride (hoog percentage). Hier klopt iets niet...Ik zou een klacht indienen.
ma, 04/09/2018 - 10:27 Permalink
KADO

Receptioniste heeft me gebeld met “we gaan de vactuur aanpassen” Ik heb gevraagd om inhoudelijk schriftelijk op mijn mail te reageren. Maar dat doen ze tot nu toe niet. Mij wel vragen een schriftelijke klacht in te dienen maar zelf niet schriftelijk willen reageren....

Foutje.. nee dat denk ik niet. Ik vind vaak onregelmatigheden. Ook bij eerdere tandartsen. En nee nog nooit een fout in het nadeel van de tandarts gevonden.

E4 eenmalig gebruik van roterend instrument woord heel vaak gedeclareerd terwijl het instrument wordt gesteriliseerd en hergebruikt. (Vraag bij wortelkanaal behandeling of E4 gedeclareerd gaat worden, zo ja neem het instrument mee naar huis).

Toeslag voor beperkte mondopening. (Tip vraag een blokje)

Gebruik microscoop (zit al bij de prijs van een wortelkanaal behandeling in.)

Enz enz.

Elke keer het zelfde verhaal. Eerst het antwoord “zo declareren we altijd” en als je kritisch genoeg bent corrigeren ze de vactuur maar niet het “plus gedrag”.

Klacht indienen? Waar en maakt dat indruk?
Review schrijven op https://www.zorgkaartnederland.nl ?
ma, 04/09/2018 - 20:56 Permalink
vV

Als antwoord op door KADO

<blockquote>Gebruik microscoop (zit al bij de prijs van een wortelkanaal behandeling in.)</blockquote> nee daar is een aparte code voor. NZA kan dat nader verklaren wanneer u dat niet begrijpt. Code geldt niet voor loep-bril.
NZA is ook het adres om dit te melden. Wanneer praktijken uit de band springen wordt er wel wat mee gedaan, zie recente acties van NZA en IGZ samen.
Enne: zorgkaart: neemt u graag ook de moeite voor de goede zorgverleners waar u mee in aanraking komt een beoordeling te schrijven, niet alleen voor diegenen waar u een discussie mee heeft?
Zie zo veel beoordelingen tegen komen waarvan ik denk: daar zit heel veel frustratie, maar is het geheel terecht? bv een 2 geven voor accommodatie waar het bij nachecken bv een recent verbouwde praktijk blijkt waar niet alleen heel veel aandacht aan routing en hygiëne gegeven is maar ook aan een prettige sfeer... een oplettend lezer kan dat soort beoordelingen gelijk afserveren, die zeggen meer over degeen die hem geschreven heeft dan over degeen waar de beoordeling voor bedoelt is.
di, 04/10/2018 - 08:29 Permalink
KADO

Als antwoord op door vV

Net even mijn tandarts opgezocht op zorgkaart. Met 40+ Beoordelingen valt op dat deze, of heel negatief, of heel positief zijn. Zegt mij dat de 20 negatieve beoordelingen gecompenseerd zijn door “fake” of gevraagde beoordelingen. Netto zijn er niet veel tandartsen met 20 negatieve beoordelingen.

Zelf hanteer ik de regel voor elke negatieve minimaal een positive beoordeling.
di, 04/10/2018 - 20:04 Permalink