ouder gebit; veel afgebroken wortels; nieuweherstel weg mogelijk? Studenten en promovendi van harte uitgenodigd tot gesprek!

Author:
ioanno
Posted:
di, 03/06/2018 - 23:44
Bij mij, 72 jaar oud, zijn door speciale omstandigheden veel van mijn tanden afgebroken; en ik blijf achter met de wortels, die deels gezond zijn en gedeeltelijk cariës besmet. Eigenlijk is er tien jaar niets aan mijn gebit gebeurd; wel heb ik het zo goed mogelijk vrij gehouden van infecties, o.a. met Ratanja balsum, kamille, kokos olie,
Mag ik samen met u zoeken naar de mogelijkheid van een biologische benadering, om deze wortels te versterken en als basis te gebruiken voor een nieuwe opbouw? Wordt er voor oudere gebitten in deze richting gezocht? Die neigen immers meer tot mineralisren?! Zit hier misschien een nieuwe mogelijkheid tot het verbeteren van deze wortels als ankers voor nieuwe tandopbouw? Dat nieuwe tanden liefst vanuit individueel beeld worden opgebouwd op deze behandelde wortels.? En liefst ook het periodontale ligament behouden; en daarmee iets van de subtiele, flexibele basis van het van oorsprong zo beweeglijke gebit?
Zelf ben ik volstrekte leek, maar natuurlijk uiterst betrokken. Reeds eerder hebben studenten samen met mij met succes een proef gedaan, en sindsdien lijken me de mogelijkheden behoorlijk toegenomen
Dus even heel in het kort;
Open de wortelkanalen en desinfecteer (ozon?) en mineraliseer al het dentine.
Ontwerp en personaliseer 3D vervolgens elke tand in de juiste vorm en kleur en bevestig (schroef ?!) of plak deze op de voorbereide basis.

alstublieft, beroeps- tandheelkundige en/of onderzoeker, voel u zich vrij en welkom om elke therapeutische, technische of praktische gedachte of opmerking te delen ... Ik zie er naar uit
beste wensen
Ioanno
vV

schrap dat ozonverhaal maar als optie. Ozonbehandeling is hier niet geschikt voor. Voor de rest veelt e weinig info over conditie restdentitie om iets zinnigs te zeggen over mogelijkheden. Maar zijn er mogelijkheden, en moeten kiezen opgebouwd en voorzien van kroon: reken op een aardig financiële bijdrage. Wellicht gewoon eens in contact treden met een van de universiteiten met tandartsopleiding (Nijmegen, Amsterdam, Groningen).
wo, 03/07/2018 - 08:15 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door vV

Toevallig net een artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde gelezen dat Ozon niet bewezen is bij ouderen bij (tandhals)caries. Even verderop stond een stuk van prof C de Baat over zilverdiaminefluoride: een effectief middel voor de risicogroep (kwetsbare en zorgafhankelijke ouderen) om wortelcariës te voorkomen en om actieve wortelcariës te inactiveren.
ma, 03/12/2018 - 13:04 Permalink
ioanno

Als antwoord op door vV

vriendelijk dank voor het antwoord; daar ben ik blij mee, en dan het volgende:
Juist gesprek is voor mij van belang. Ik ben bij meerdere tandartsen geweest, ook in het buitenland, maar ruimte voor echt gesprek is daar natuurlijk niet.

Dus eigenlijk is mijn 'ham' vraag de gespreksvraag.
U bent kennelijk ter zake kundig.

Zelf heb ik, in een heel ander gebied, ervaring met onderzoek. De goede onderzoeksvraag is van belang
en welke processen zijn mogelijk ondersteunend? Zoals processen van desinfecteren, en mogelijk van mineraliseren?

en informatie? ik zou een gebitsfoto toe kunnen voegen, als dat
in de hoop (zonder verwachtingen hoor) tot verder gesprek,

met vriendelijke groet,

ioanno
ma, 03/12/2018 - 16:14 Permalink