Kiespijn 2 weken na vulling

Author:
Www
Posted:
zo, 02/11/2018 - 12:12
Beste Tandartsforum,

Twee weken geleden ben ik voor het eerst in 5 jaar tijd naar de tandarts geweest. Door de erg botte en onvriendelijke tandarts heb ik elk bezoek als kind onnodig veel pijn en ongemak ervaren, met nu als gevolg dat ik doodsbang ben voor de tandarts. Twee weken geleden kreeg ik erg veel last van een kies die al langere tijd meerdere gaatjes had, dus was ik genoodzaakt om weer eens een afspraak te maken. Ik zal verder niet in detail gaan, maar ik heb me de dagen voor de afspraak letterlijk ziek moeten melden van mijn werk en zelfs de Oxazepam die ik van mijn huisarts kreeg hielp onvoldoende.

Omdat ik inmiddels ook verhuisd was moest ik op zoek gaan naar een nieuwe tandarts en deze heeft de kies met gaatjes dus weten te redden door hem te boren en te vullen. Toen zij de foto bekeek wist ze al meteen met zekerheid te zeggen dat de kies te redden was. De behandeling ging eigenlijk vrij goed, wel voelde mijn kaak een paars dagen beurs maar dat lijkt me niets geks. Ik kon al snel weer rustig kauwen, gelukkig.

Nu zijn we 2 weken verder en ik was gisteren wat winegums aan het eten, toen de gevulde kies ineens weer pijn ging doen tijdens het kauwen. Ik dacht dat het zou komen door de zoetigheid en ben dus gestopt met het eten van de winegums, maar toen ik later weer wat anders at, kwam de pijn weer tevoorschijn. Het is te omschrijven als een zeer korte, maar zeer venijnige steek, wanneer ik op het 'voorste' gedeelte van de kies druk (of daar dus op kauw). Bij het achterste deel van de kies voel ik geen pijn. Ik ging in de spiegel kijken of ik kon zien of er wat mis was en ik zie wel een minuscuul zwart puntje op het oppervlak van de vulling, ongeveer in het midden van de kies. Ik probeerde dit puntje voorzichtig weg te schrapen, maar dit gaf geen resultaat.
Ter aanvulling: bij warm of koud eten en/of drinken doet de kies geen pijn, maar als ik er met de tandenborstel overheen ga wel weer. Met de tandenborstel doet de kies evenveel pijn als het erop drukken.
Door de extreme angst zie ik er echt enorm tegenop om weer naar de tandarts te gaan, met mogelijk opnieuw de behandeling of zelfs een WKB of trekken. Tijdens het typen van dit bericht zit ik ook te rillen en heb ik buikpijn.

Mijn vraag nu aan jullie: hebben jullie een idee wat dit kan zijn? Twee weken nadat de kies gevuld is dus ineens deze pijn, enkel aan de voorkant, enkel bij drukken/kauwen. En dus dat kleine zwarte puntje, zou dat een gaatje zijn in de nieuwe vulling? Dat KAN toch niet lijkt me.
Zou mijn tandarts een fout hebben gemaakt, dat ik nu na 2 weken dit ineens ervaar?

Of loop ik nu te hard van stapel, gezien het op het moment van schrijven nog geen 24 uur geleden is dat de kies ineens weer pijn is gaan doen?

Heel graag jullie antwoord en advies, bedankt alvast!
Www

Iemand?

Ik weet dat ik terug moet om het zeker te weten, heb voor volgende week een afspraak staan voor iets anders dus kan er dan meteen op terugkomen. Met tandarts gebeld en deze situatie uitgelegd, maar ze vond het niet nodig om vervroegd langs te komen.

Toch zie ik dus, zeker gezien de angst die ik heb, jullie reactie tegemoet, zodat ik een beetje weet waar ik rekening mee kan houden.
ma, 02/12/2018 - 13:31 Permalink
vV

Als antwoord op door Www

kan ik niet veel mee, kan van alles zijn. is vanachter de pc niet te beoordelen, sorry. Op zich is het niet zo vreemd dat een kies waar al jaren onbehandeld gaatjes en dus bacteriën aanwezig waren (met dus ook infectie van de zenuw) na werk eraan gaat rommelen.
Alleen is zo dus niet te bepalen hoe erg dat rommelen moet worden ingeschat.
ma, 02/12/2018 - 16:30 Permalink