Code T21 onterecht gerekend

Author:
Clovus
Posted:
wo, 10/11/2017 - 20:32
Beste lezers,

Ik zit een beetje met een dilemma. 2 weken geleden ben ik bij de paradontoloog geweest. Ik kwam voor een controle en gebitsreiniging. De paradontoloog en haar assistente hebben mij geholpen. De paradontoloog verliet de ruimt na 10 minuten en haar assistente (tandartsassistent) heeft mijn gebit gereinigd.

Na enkele dagen heb ik de rekening ontvangen en zie ik tot mijn verbazing dat code T21 is gerekend. Terwijl code T21 staat voor: gebitsreiniging door tandarts per element. Wat ik vreemd vind is dat mijn gebit niet gereinigd is door een tandarts maar tandartsassistente.

Mijn vraag aan jullie is: kan deze code (T21) zomaar gerekend worden terwijl je niet geholpen bent door een tandarts?

Ik ga hier namelijk niet mee akkoord als men deze code niet in rekening mag brengen, terwijl je niet geholpen bent door een tandarts.
Lieneke

De code T21 volgt op de code T11 of T12. Dit zijn codes die binnen de parodontologie worden gebruikt, dus enkel wanneer er sprake is van parodontitis. Een normale gebitsreiniging is een M03 code...Er mag geen T21 worden berekend waar een M03 code gerechtigd is (dus als er geen T11 of T12 is gedaan en er geen sprake is van parodontitis).
De assistent valt onder verantwoordelijkheid van de tandarts en dus mag de code van de tandarts worden gebruikt. Voor de assistent bestaat er zelfs geen code. Wel is er dit jaar nog verschil in de T-codes tussen tandarts en mondhygiënist. Dit verschil verdwijnt per 1 jan 2018.
do, 10/12/2017 - 11:32 Permalink
Clovus

Als antwoord op door Lieneke

Bedankt voor de reactie.

In mijn geval is er alleen 4x code T21 in rekening gebracht en de assistente valt onder de paradontoloog. Mag er dan wel alleen 4x code T21 gerekend worden, zonder code T11/12 of M03 te berekenen?

Want er is geen onderzoek gedaan naar mijn pocketstatus, maar alleen een gebitsreiniging en uitleg hoe te poetsen.
do, 10/12/2017 - 14:47 Permalink