Profielwerkstuk natuurlijke en tandheelkundige bescherming van het gebit

Author:
woutV
Posted:
wo, 09/27/2017 - 21:59
Beste forumvrienden,

Ik (Leerling VWO6) ben al jaren gefascineerd in het beroep van tandarts, en wil daarom dus ook erg graag de opleiding tandheelkunde gaan studeren.
Echter moet ik niet te hard van stapel lopen, en mijn middelbare schoolcarrière eerst afmaken.
Om dit te doen, moet ik natuurlijk ook een profielwerkstuk maken. Ik heb gekozen om deze te maken die betrekking heeft tot tandheelkunde (deels sterke interesse, deels "beste beentje voorzetten" om hopelijk door de selectie heen te komen). Mijn hoofdvraag hierbij luidt:
" In hoeverre is kunstmatige bescherming (tandheelkundig) aanvullend op de natuurlijke bescherming van het gebit?"
De vraag is nog in de maak; tips zijn altijd welkom ;) (geldt trouwens voor alles dat hier staat)

Nu over tot mijn vraag:
Heeft er iemand hier misschien informatie over stoffen die het gebit aan kunnen tasten, natuurlijke oplossingen tegen schadelijke stoffen voor het gebit en kunstmatige ingrepen van de tandarts (zowel reparerend als preventief)?
Waarschijnlijk zijn hier boeken voor die op de opleiding ongetwijfeld worden gebruikt, en daar ben ik een beetje naar op zoek.
Als iemand een goed boek weet (met enigszins diepgang op VWO- niveau), ik hoor het graag. Geld is uiteraard geen probleem, maar als iemand iets heeft liggen, is dat natuurlijk helemaal fantastisch!

Met hele vriendelijke groeten,
Wout Verhoeff
De lepelaar 15
2751CW Moerkapelle

P.S. nogmaals, alle tip zijn erg welkom!
Lieneke

Natuurlijke bescherming: speeksel (calcium en fosfaat) + mechanische reiniging van de tong. De glazuurkap (Hydroxyapetiet(HA)—Ca10(PO4)6(OH)2 ) is relatief sterk Het steeds kleiner worden van de pulpa, groei van het dentine. (even simpel gezegd)
Bescherming krijg je vooral door goede zelfzorg; mechanische reiniging door te borstelen, door fluoride (F-) en door niet te veel zoet/zuurmomenten en door voeding/drank zoals water en melk.
Bescherming bij de mondhygiënist (dit is namelijk meer ons vak...): Stimuleren en aanleren van goede zelfzorg. Sealen (niet chemisch), fluoride applicatie, chloorhexidine ( beschadigt de celwand van de bacterie ), professionele gebitsreiniging. Met boren maak je eigenlijk iets stuk....dus er wordt minimaal invasief gewerkt en soms zelfs helemaal niet geboord. Het risico op gaatjes neemt eigenlijk alleen maar toe met het aantal vullingen. Het proces gaat namelijk naast zo'n vulling vrolijk door als de zelfzorg niet aangepast wordt en raak je in een restauratiecyclus. Naast vullingen zijn er kronen, wortelkanaalbehandelingen en uiteindelijk extractie.
Aantasting gebeurd door bacteriën (direct: tandvleesontsteking) en zuren (H+). Zuren uit voeding (direct; erosie) en zuren vanuit de bacteriën (indirect; cariës). Ook kan er sprake zijn van mechanische slijtage (bijvoorbeeld door knarsen, nagelbijten, te hard poetsen).
Chemisch is het allemaal vrij ingewikkeld...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2898091/

Boek: preventieve tandheelkunde . Website: pubmed.com en cochrane.
do, 09/28/2017 - 08:46 Permalink