AUB geen gebit

Author:
Anoniem (niet gecontroleerd)
Posted:
vr, 09/15/2017 - 00:36
Hallo,
ik heb een vraag en weet eigenlijk niet wat ik nog kan doen.

Ik heb jarenlang allerlei aan mijn tanden kiezen laten prutsen. :)
Omdat ik vrij vaak enorm veel pijn had, was ik best nerveus als ik naar de tandarts ging.
Dit terzijde want ik ging altijd wel. Die angst is inmiddels wel over gelukkig.
Ik heb eigenlijk alles al meegemaakt op het vlak van het tandartsgebeuren.
Ik weet dus dat men vroeger een vulling die groter werd opbouwde met een soort stiftje in de tand zodat deze weer groter werd en sterker.
Tegenwoordig doen ze dit niet meer?
Inmiddels, mis ik al enkele jaren al mijn kiezen, helaas. Een tandarts vond dat hij bij volwassenen van zekere leeftijd, vanaf 40 jaar de kiezen maar alvast moest trekken, ik was de enige niet in die praktijk nml.
Die ben ik dus kwijt.
Ik had vullingen in mijn onderkaak die al jaren prima zaten tot ik bij een inmiddels andere tandarts, vullingen opnieuw moesten.
Deze vullingen braken telkens weer af, en de tanden werden steeds kleiner.
Ik vroeg dan ook hoe dit kon, en waarom ze de tand niet opbouwden.
Blijkbaar onmogelijk.

De tandartsen wisten dat ik moeite heb met iets onnatuurlijks in mijn mond, o.a. druk op gehemelte, en gewoon geen gedoe aub.
Nu zouden die vullingen afbreken omdat ik dus geen kiezen meer zou hebben.

Eigenlijk moest ik dan maar een gebit.
Vreselijk, ik vind dat afschuwelijk. Afgezien van het feit dat ik niets kan velen in mijn mond, zoals met een brug bv ook zou gebeuren, over het gehemelte heen, is een gebit wel heel radicaal.
Zeker nadat ik jaren een dure tandartsen verzekering heb genomen, om uiteindelijk het frame weer goed te maken.
Dat was ook het plan volgens de tandarts, het frontframe kon blijven staan.
Nu was dit eindelijk klaar en toen begon de tandarts ineens over een kunstgebit.
Waar was ik al die jaren dan naartoe gegaan met mijn dure verzekering?
Het was nu tijd immers om te beginnen met af en toe een kroon.

Na wat dure gesprekken (bleek achteraf) moest ik een kunstgebit wat reuze zou meevallen allemaal.
En dan was het probleem geen kiezen meer ook opgelost immers?
Ik heb me dat laten aanleunen ergens want ik wist ook niet meer wat nog mogelijk was.

Ik kreeg mijn kunstgebit mee naar huis en zag dat er maar 1 kies bij was gemaakt.
Was daar al die heisa om te doen?
Ik heb geprobeerd om dat gebit gedeeltelijk in mijn mond te doen, nou de kwijl druipt me uit mijn mond, ik kokhals maar door en ik weet dat je dit pas moet gaan passen als alles eruit is.
Maar wat als alles eruit is, ik kan dan niet meer terug!
En ik kokhals nu al, en de tandarts wist dit ook van mij.
Nu ben ik mijn eigen risico al kwijt helaas.
Ik heb een kunstgebit in de kast liggen en weet niet wat ik nog kan doen.

Ik wil gewoon mijn tanden gewoon mooi hebben, en inclu wat eventuele vulling opbouw en geen idee wat nog meer. (tzt facings?)
Maar een kunstgebit, ik ga doodongelukkig worden dat weet ik al wel zeker.
Moet ik nu naar een andere tandarts gaan en kijken wat zij nog wel kunnen en willen doen?

Ik ben blij dat ik niet al mijn tanden heb laten trekken.
Je zou maar wakker worden in een hel... want zo voelt het voor mij.

Ik ken bv iemand die een zwaar afgebroken kies telkens liet zitten, en er een kleine vulling op liet zetten om er een jaar later bv een kroon op te laten zetten, waarom kan dat bij die persoon wel en bij mij niet?
En waarom braken ineens elke keer vullingen uit mijn onderkaak terwijl ze voorheen jaren zaten?
Ook zonder kiezen trouwens?

Daarnaast valt het me op dat als ik bij die tandartspraktijk kom men telkens een vulling plaatst maar dan bv aan de onderkant van een tand terwijl er aan de andere kant een stukje af is die ze dan niet maken.
Ik vind dat slordig werk.
Dit ken ik ook niet van vroeger, toen maakte een tandarts gewoon de hele tand of kies.
Niet in gedeelten.

Ik hoefde verder nooit naar een mondhygieniste en ineens zei de tandarts de laatste keer tegen mij, dat ik bacteriën (Ivm slechte vullingen etc) in mijn mond zou hebben, ook nooit iets van gehoord, en dat ik nooit naar de mondhygiëniste ging...
dat is mij ook nooit gezegd. Waarom zou je daarheen gaan als het niet hoeft. Het leek een beetje op een standaard praatje.(heb nooit tandsteen gehad oid)

Wat is mogelijk, kan wel weer een duur gesprek aangaan, maar dat vind ik zonde van het geld.
Is dit een slechte tandarts?
Merk vaak slordigheden op.
Is het beter om naar een andere tandarts te gaan die het wel leuk vindt om alles netjes te maken en te behouden?

En wat kun je doen ipv een kunstgebit?
Iets dat niet persé over het gehemelte loopt.
vV

misschien is het eens tijd voor een second opinion.. Ik heb de indruk dat er niet naar de echte oorzaak van de problemen gekeken wordt, maar alleen ad hoc gerepareerd wordt, dus achter de feiten aangelopen. Wanneer duidelijk is waar het vandaan komt, kan je een lange termijn plan maken, weet je waar je aan toe bent.
En dat is dan een plan waarbij gekeken wordt in de eerste plaats naar wat er kan. We kunnen wel van alles niet willen , maar het moet ook wel kunnen.
vr, 09/15/2017 - 09:22 Permalink
Chris888

<blockquote>En wat kun je doen ipv een kunstgebit?
Iets dat niet persé over het gehemelte loopt.</blockquote>

Er bestaan wel kunstgebitten zonder gehemelte-plaat. Google maar eens op all on four gebit, als voorbeeld. Wellicht geen optie in jouw mond, of ook niet wat je wil, maar het lijkt er in ieder geval op alsof communicatie wat betreft mogelijkheden, voor- en nadelen, lange termijn enz niet optimaal is geweest.
vr, 09/15/2017 - 11:54 Permalink