49 euro voor een verwijsbrief

Author:
RvB
Posted:
wo, 09/06/2017 - 10:05
Ik vroeg na een periodieke controle bij de tandarts of er misschien nog orthodontie mogelijk is bij mij (een paar tanden staan scheef) en of ik dan zelf naar de orthodontist moest gaan of dat ik een verwijsbrief nodig had. Daarop keek hij 10 seconden naar mijn gebit en zei: "ik zal wel even een verwijsbrief voor je opstellen".
Nu kreeg ik gisteren een rekening toegestuurd voor behandeling C28 (Uitgebreid onderzoek t.b.v. opstellen en vastleggen behandelplan) tegen 49 euro. Dit lijkt mij nogal buitenproportioneel voor een verwijsbrief. Het was mij überhaupt niet duidelijk dat hieraan kosten verbonden waren. In mijn beleving was zo'n korte vraag onderdeel van de periodieke controle.

Ik heb hierover gemaild en ik kreeg de volgende reactie:
"Bedankt voor je mail. Het beoordelen van het gebit voor orthodontie en opstellen van een verwijsbrief voor de orthodontist vallen niet standaard onder de periodieke controle. Omdat hier meer tijd voor nodig is dan een periodieke controle hebben we de code C28 (onderzoek tbv behandelplan, bespreken behandelplan). Het tarief voor de code C28 is normaal 96,81 euro, omdat we dit buiten proportie vonden, hebben we hier korting op gegeven. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, horen we dit graag."

Wat moet ik hiermee?
vV

hem verwijzen naar de regels van de NZA, want opstellen verwijsbrief hoort weldegelijk onder de C11 thuis, staat zelfs specifiek benoemd bij de zaken die eronder vallen. ""het verwijzen naar een andere zorgverlener"". zie tariefbeschikking mondzorg van de NZA, op de site van de NZA kan je die vinden, staat trouwens meen ik ook elders op deze site.

edit: https://www.tandarts.nl/sites/default/files/tandartstarieven_2017.pdf pagina 20
wo, 09/06/2017 - 13:00 Permalink
RvB

Ik kreeg zojuist deze mail terug van een andere tandarts:
"Zojuist heb ik mij in de casus verdiept en heb nog even overleg gehad met de heer **naam tandarts**. Het maken van een verwijsbrief valt inderdaad bij een reguliere controle (c11). Een onderscheid maken tussen een c11 en c28 is bij deze lastig. Het heeft allemaal te maken met de tijd die er voor nodig is. De NZA geeft een 'grens' van 5 minuten. Het is achteraf lastig te meten hoe lang de behandelaar hier mee bezig is geweest. In overleg met **naam tandarts** hebben we besloten om de c28 in te trekken en het als een reguliere controle (c11) te verrekenen. We zijn in ieder geval blij met je terugkoppeling en zullen dit in orde maken!"

Ik weet niet wat ze onder die 5 minuten rekenen, maar hij heeft letterlijk 10 seconden naar mijn tanden gekeken na mijn vraag. Maargoed, ik hoef dus niet extra te betalen :).

Nogmaals bedankt voor de hulp!
vr, 09/08/2017 - 10:03 Permalink
vV

Als antwoord op door RvB

De enige verrichtingen waarvan een deel aan tijd gekoppeld is zijn de M codes voor tandsteenverwijderen en instructieconsulten. Ze kletsen weer uit hun nek. Bij de andere codes is het enige wat telt dat de code de lading dekt van wat je doet. En dat is ongeacht of het 10 seconden duurt of 10 minuten.
vr, 09/08/2017 - 11:25 Permalink