te veel declareren

Author:
Paul-1
Posted:
do, 07/27/2017 - 12:08
Ik heb de indruk dat mijn tandarts erg kundig is in het net iets te veel declareren. Maar hoe toon ik dat aan? Onlangs heeft hij een composiet verbinding tussen 2 kiezen hersteld (na uitfrezen oude composiet wordt de vrije ruimte tussen 2 kiezen opnieuw gevuld met composiet, de kiezen blijven onbehandeld). Hiervoor rekent hij 2 x 1-vlaksvullingen (2 x V91). Ik heb de indruk dat het een restauratie betreft (R74/R75?). In ieder geval is het een klusje van minder dan 10 min., veel minder werk dan 2 vullingen. Ik geef toe, het gaat nergens om, maar ik heb keer op keer twijfels bij de rekening. Dus ik zoek een "heterdaadje". Maar misschien ben ik te kritisch?
vV

ik vind het eerder goed gerekend dan overmatig... misschien zelfs magertjes gerekend. klinkt alsof er precies gedeclareerd is als wat er gedaan is en wellicht zelfs minder (ik betwijfel of de composiet echt maar op 1 vlak zit , 2x 2vlaks lijkt mij logischer gezien de beschrijving) . Tijdsfactor is eigenlijk geen issue vanwege de regels van de NZA. de tarieven zijn namelijk gemiddelden, waardoor de heel moeilijke tijdrovende vulling niet meer mag kosten dan de gemiddelde. Dit werkt dus ook de andere kant op: de heel simpele die zeer weinig tijd kost, kost dus ook net zo veel als de gemiddelde. eigenlijk niet echt een eerlijk systeem maar bij gebrek aan beter moeten we het er mee doen, maar dat heeft af en toe vervelende situaties tot gevolg. Helaas trekken mensen wel alleen aan de bel wanneer ze menen dat het te duur is in hun ogen, maar eigenlijk nooit dat het te goedkoop is. Ik heb ik dik 25 jaar maar 1x meegemaakt dat iemand belde met de vraag of de nota wel klopte, hij was zo laag... Maar die kwam net terug uit het buitenland, uit een regio waar de kale huur voor 36m2 een 3000,- bedraagt...

Maar: ik bespeur wantrouwen. Is het dan niet beter dit of bespreekbaar te maken, of anders naar een ander te gaan waar u wel vertrouwen in kunt hebben??
do, 07/27/2017 - 12:47 Permalink
vV

meestal worden beide kiezen verbreed omdat het anders een plek wordt die heel lastig reinigbaar is. Daarnaast is het nagenoeg onmogelijk , zeker bij kiezen, dit zodanig vorm te geven EN sterkte dat je kan volstaan met 1 vlak, vanwege opvangen druk toch meestal minimaal 2.maar dit is voor mij koffiedik kijken omdat ik het niet kan zien.
Los daarvan lijkt het mij dus gewoon netjes gedeclareerd, lijkt mij dus niet iemand die met een vork schrijft. Gaat u ook nog even in op mijn andere punt?
vr, 07/28/2017 - 09:19 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door vV

Lijkt mij juist heel netjes gedeclareerd...Stel nou dat het andersom was: De tandarts was erg lang bezig geweest maar had niks of bijna niks in rekening kunnen brengen....Kijk, dit komt namelijk ook met regelmaat voor maar daar hoor je geen enkele patiënt over ;) Zo kon ik in het verleden de instructies en informatie niet declareren (wat het belangrijkste onderdeel van de behandeling is) en kon ik ook niet meer dan iets van 40 euro declareren voor tandsteen verwijderen bij mensen die al 25 jaar niet waren geweest en waar je dus letterlijk uren mee bezig was...En nu dit, in mijn ogen, eerlijker te declareren valt, vallen mensen er over dat je dit in rekening brengt...tja, een brood moet je ook betalen bij de bakker. Ook de krenten. #SlechtWoordgrapje
Ik snap je ongerustheid en goed dat je er alert op bent, maar in dit geval hoef je je, denk ik, geen zorgen te maken.
wo, 08/02/2017 - 11:30 Permalink