Jaren niet naar de tandarts gegaan

Author:
anono88
Posted:
do, 06/22/2017 - 14:02
Hallo, gelieve niet te oordelen, ik weet voldoende.

Dit is bij deze de eerste keer dat ik iemand hierover vertel. Ik ben zelf al een ruime 10 jaar niet meer bij de tandarts gegaan en verbazingwekkend ging dat redelijk goed.
Tot 2014. Toen is er bij mij een zware paniekstoornis en verdere psychische problematiek geconstateerd en ben ik mijzelf enorm gaan verwaarlozen. Een erg zware rotperiode.

Met verwaarlozen doel ik voornamelijk (daarom ben ik hier) mijn gebit. Het maakte mij allemaal niet meer uit destijds.

Maar nu wel, de rotperiode voelt alsof het over is. Alleen heb ik dus wel een 'leuke' herinnering eraan; mijn gebit die zéér slecht is.

Een klein kijkje zodat je weet waar ik op doel.

Ik kan bijna niet meer kauwen. De meeste kiezen aan de onderkant zijn weg (en niet door de tandarts) of gebroken. Aan de bovenkant van mijn gebit zijn nog wel kiezen aanwezig, maar die zijn in slechte staat, voelt een beetje gaterig aan zegmaar en op sommige kiezen zitten zware scheuren.
Mijn voorkant gebit boven ziet er slecht uit. Op mijn linkervoortand en de tand daarnaast begint het nu af te brokken, dus echt lachen kan ik niet meer. De rechtervoortand, tand ernaast en snijtand zijn nog in degelijke staat.

Onderkant voortanden zijn nog te overzien. Al heb ik nog wel een spalkje van 10 jaar geleden achter mijn voortanden boven en onder.

Enorme angst voor de tandarts. Vandaag toch maar gebeld. En wat waren ze aardig, voelde me gelijk een stuk beter.
Ik kan mezelf wel voor mijn kop knallen dat ik mijzelf zo heb verwaarloosd.

Mijn vraag:

Hoe gaat het in zijn werk? Ik heb enorme angst voor tandartsen. Ik heb volgende week een afspraak. Ik wil niet voor verrassingen komen te staan.
Ik hoop dat iemand mij kan geruststellen. En ja, ik weet wat ik heb gedaan dat dat enorm stom was.

Ben zelf ook zó bang dat ik weer een paniekaanval krijg daar(gegarandeerd). Kan daar ook rekening mee gehouden worden?

Alvast bedankt!

Anono88
Lieneke

Elke tandarts of mondhygiënist werkt weer een beetje anders. Ik snap dat je wilt weten wat je zo'n beetje kunt verwachten. Waarom bel je niet de praktijk en vraag je om uitleg? Bijvoorbeeld of je eerst een vragenlijst moet invullen of dat de vragen face to face worden gesteld. Of je moet aangeven wat jouw wensen zijn en wat ze bedoelen met deze vraag. Of er röntgenfoto's gemaakt worden (en welke dan) en of je tandvlees gemeten wordt. Of ze met een haakje de tanden op gaatjes controleren of enkel met lucht en licht. Hoelang de afspraak staat ingepland...dat soort gerichte vragen kun je aan de telefoon stellen. Succes!
zo, 06/25/2017 - 12:26 Permalink
anono88

Als antwoord op door anono88

Nou, hier gaan we. 10:25 is de afspraak. Ik ben in jaren niet zo zenuwachtig geweest. Als ik ook maar enkel één positief nieuwtje heb gekregen zal ik vanmiddag een reactie plaatsen met hoe het te werk gaat bij mijn tandarts. Misschien (hopelijk niet) heeft iemand er in de toekomst wat aan.

Verstand maar op 0 zetten, de tandarts maar even een hartverzakking geven met mijn catastrophische gebit en weer naar huis. God, wat ben ik ook een ongelooflijke sukkel!

Hopelijk tot vanmiddag. Anders wanneer ik me weer wat normaler voel.
vr, 06/30/2017 - 09:37 Permalink
anono88

Als antwoord op door anono88

Ging redelijk goed vanmiddag, tandarts was het er wel mee eens dat het er niet denderend goed uitzag meer. Over 3 weken afspraak met de mondhygiënist om alles te reinigen en dan echt te bekijken wat er te doen is. Dan wordt er een plan opgemaakt.

Vandaag foto's laten maken van beide zijkanten en voorkant. Op verzoek heeft de tandarts even geen haakje of lucht gebruikt tijdens de controle. Ze waren verrassend geruststellend en geduldig met mij.
Op de foto's was uiteraard te zien dat het er niet zo mooi meer uitzag en dat er een ontsteking in mijn linkeronderkaak zit. Meerdere wortelkanaalbehandelingen zijn nodig, zoals ik zelf al had verwacht.
vr, 06/30/2017 - 14:25 Permalink
anono88

Als antwoord op door Lieneke

Woensdag a.s naar de mondhygiënist. Ik moet er niet teveel aan denken, want ik ben zo ontzettend bang voor wat er nog te redden valt. Sommige avonden zak ik bijna inelkaar als ik eraan denk, omdat ik dan rampscenario's bedenk. (Kunstgebit, prothese's etc).
Ik ben niet iemand die snel huilt, eigenlijks al 4 jaar niet meer gedaan, maar afgelopen week gewoon 2 keer. Een goed gebit, ik zou mijn linkerarm ervoor geven, en dat meen ik vanuit mijn hart. Sommige mensen vergeten wel eens wat een mazzel ze ermee hebben

Als de bovenkant nog gered kan worden, ben ik al blij genoeg. Voor de onderkant heb ik minder vertrouwen.

Maar goed, nu denk ik er weer aan en dat moet ik niet doen. Ik heb gelezen dat de tandheelkunde erg ver is qua technologie, dus misschien is er hoop voor mij.

Als ik woensdag niet helemaal verslagen ben door de uitslag, zal ik hier een reactie neerzetten. Misschien dat het wat hoop brengt aan anderen.

Tot woensdag hopelijk
zo, 07/23/2017 - 13:40 Permalink
Hildevdh

Als antwoord op door anono88

hey, ik kom je even succes wensen voor morgen!
Je zal zien dat het best meevalt.... wees eerlijk en geef aan wat moeilijk voor je is...
En je hoop op een mooi gebit mag je nooit verliezen!

Weet je, ondanks het feit dat ik 2x per jaar bij mijn tandarts ga en mijn gebit goed verzorg, zien mijn tanden er ook vreselijk uit, en zijn ze in slechte toestand.... dat komt door mijn algemene gezondheidstoestand en medicatie waarschijnlijk. Mijn tanden zijn zo broos dat ze ontzettend vlug afbrokkelen...ik heb ze wel altijd laten verzorgen... maar nu pas zo'n 14 jaar nadat ik ziek werd ben ik er klaar voor om te accepteren dat ik een heel slecht gebit hebt... en ben ik met mijn tandarts beginnen nadenken over het esthetische... en zijn we tot de conclusie gekomen om facings te plaatsen op mijn boventanden, zodat de vorm bijgeschaafd kan worden en ze ook een "normale" kleur hebben.... na al die jaren was ik er nu pas aan toe.

Daarmee wil ik jou zeggen : verlies je hoop niet.... maar laat alles wel gebeuren op jouw ritme.... laat gebeuren waar jij op dit moment klaar voor bent

<3

sterkte voor morgen,
x
di, 07/25/2017 - 20:22 Permalink
anono88

Hey Hildevdh,

enorm, echt enorm vele bedankt voor je berichtje!

Wat sneu om te horen dat je ondanks het goed verzorgen van de tanden toch zulke complicaties krijgt. Ik vind het zelfs een beetje oneerlijk klinken. Jij verzorgd ze goed en toch gaat het achteruit.

Wat zijn facings precies? Soort plaatjes die over je tanden heen gaan? Succes ermee in ieder geval!

Ik kom er net weg, en ik ben wel een beetje tevreden met het resultaat.

Ten eerste: tandsteen verwijderen. Het zat overal, zelfs op plekken waarvan ik niet eens wist waar het zat. Er kwam veel bloed bij kijken, waardoor mijn gebit op dit moment er rampzalig uitziet. (oranje/bruin).

Dit komt door het bloed neem ik aan? Dit trekt weg toch?

De bovenkant: alle tanden zijn in goeie staat. Al zit er wel een gaatje in mijn linkervoortand en linkerhoektand, dat is te vullen. De kiezen boven zijn te redden. Rechtsbovenin had ik een aardige plak tandsteen, die, tot verbazing van de hygienist alle bacterien hebben opgevangen en er een compleet goeie kies onder zit. Linksbovenin is er wat erger aan toe, maar dat is te redden met vele vullingen, zo heb ik begrepen.

De onderkant: alle tanden zijn in goeie staat. Maar nu komt het.. de linkeronderkant kiezen zijn zo goed als verloren (maar dat wist ik al). De rechteronderkant had ik nog 20% hoop voor, maar dat ziet er niet goed uit. " Er moet getrokken worden " was een uitspraak voor de onderkant. Maar ik mag niet klagen, ik ben al tevreden dat 60-70% te redden valt :-/

Ook moet ik weer beginnen met poetsen met een borstel. Ik deed dit vaak met mijn vinger, omdat ik altijd bang was dat door een borstel te gebruiken mijn tanden/kiezen verder afbrokkelen. Dit heeft de tandarts mij volledig uit mijn hoofd gepraat, godzijndank. Zelfs mijn 2 voortanden waar gaatjes inzitten, breken niet zomaar af werd er verteld.

Ik heb 2 speciale borstels meegekregen, een driehoek tandenborstel en een zeer zachte borstel. Ook speciale tandpasta die ik pas na 2 weken mag gebruiken. Ook heb ik een recept gekregen om bij de apotheek op te halen, een soort bacteriedodend spoelmiddel.

Dus, we gaan weer beginnen met poetsen. Ik heb van nature een sterk gebit gelukkig, vandaar dat er nog wat te redden valt.

Onderin bij de kiezen, dat wordt dus een prothese, of implantaten. Ik (netzoals de hele wereld) wil erg graag implantaten, maar dan moet er toch eerst wat geld op tafel komen. Die dingen kosten de hoofdprijs. Ik kan altijd nog sparen, ik ben bereid mijn complete imboedel te verkopen en in te ruilen voor implantaten, zullen we het daar maar op houden.

Maar één ding heb ik het meest blij om. Ik hoef geen volledige prothese / kunstgebit. Ik heb nachten gehuild om dit idee, het lijkt me afschuwelijk op mijn leeftijd (29jr).

Ik hou jullie op de hoogte en nogmaals bedankt voor de geruststelling en reactie! :)

-edit-:
Wat kosten implantaten ongeveer per stuk? Ik denk dat ALS, ik er 4-6 nodig heb. Ze kosten zo'n €2000,- all-in per stuk? Dus dan zou ik rond de €8000,- / €12000,-? Dit is natuurlijk volledig onhaalbaar voor mij. Kan het altijd over 2 weken even vragen, maar dacht misschien hebben mensen hier er ervaringen mee? Ik lees namelijk ook dat de online prijzen vaak erg overdreven zijn.
wo, 07/26/2017 - 11:59 Permalink
vV

Als antwoord op door anono88

ik vermoed dat je er met 4 implantaten en 2 3-delige brugjes bent. Dan praat je in totaal over een 3-4000 voor plaatsen implantaten en nog eens 4-5000 voor de bruggen. Is wel te spreiden over meerdere jaren. Je kan ook voorlopig een frameprothese nemen , implanteren kan later altijd nog desnoods over 10 jaar.
Er moet wel iets gedaan anders gaan de bovenkiezen uitgroeien en krijg je totaal scheefgegroeide verhoudingen waardoor heel veel straks niet meer kan in ieder geval niet zonder allerlei aanvullende ingrepen.
wo, 07/26/2017 - 12:52 Permalink
anono88

Nogmaals bedankt vV,

Klopt, het is een beste prijs. Ik ga ook zéker wel akkoord met voorlopig een frameprothese te nemen. Mijn onderste kiezen staan ook helemaal schuin naar binnen toe zegmaar. De kiezen sluiten niet meer goed opelkaar aan (onder en boven). Ik kauwde met de hoeken van mijn onderste kiezen als het ware al die tijd.

Wat bedoeld u precies met te verspreiden over meerdere jaren? De kosten, of elk jaar 1 implantaat bijvoorbeeld?

Er gaat veel gebeuren nog. Ik heb echt een ontzettend goeie tandarts en mondhygienist. Ze houden alles nu mooi in de gaten. Ik heb van alles meegekregen, ik ben echt verbaasd met de goeie hulp!

Ik gok het op nog 4-6 weken, dat mijn voortanden gevult zijn en ik EINDELIJK weer eens normaal kan glimlachen, ben al bijna vergeten hoe dat moest. En dan niet te beginnen over normaal te kunnen eten.
wo, 07/26/2017 - 13:30 Permalink
anono88

Om 13:25 weer afspraak bij de mondhygiënist. Maar weer even zien hoe en wat er gebeuren gaat, heb hier verder niks over gehoord of gevraagd, maar dat zal wel goedkomen.
Ik zal gelijk een kostenplaatje vragen of vragen wanneer ik één kan verwachten, dan contact met FA-med opnemen.

Gebit ziet er sinds 2 weken 3-daags poetsen erg goed uit, al zeg ik het zelf. De bruine plekken (wat tandsteen bleek te zijn) zijn fors verminderd en als de voortand gevuld wordt, is de bovenkant eigenlijks weer in mooie staat. Kan bijna weer lachen.. we gaan het zien!

Tot vanmiddag
wo, 08/09/2017 - 12:50 Permalink
anono88

De mondhygiënist was erg tevreden over mijn gebit (tot zover dat kan natuurlijk). Ze was blij met mijn hoe ik mijn gebit heb onderhouden sinds de laatste afspraak daar (28-07-2017).
Vandaag het laatste tandsteen verwijderd (wat nog overbleef van 2 weken geleden).

Ook heb ik een speciale mondspoeling gekregen om het ontstoken tandvlees tegen te gaan (dit gebruik ik nu 2 weken). Mijn tandvlees is weer mooi lichtroze. Boven het tandvlees is het nog wel wat rood, maar dat wordt met de dag lichter! Gewoon doorgaan met poetsen en spoelen, dan trekt het wel weer weg.

Het poetsen gaat makkelijker, het was wel even wennen na een lange tijd niet gedaan te hebben. Het geluid, het gevoel, het bracht mij altijd kippenvel. Zelfs als ik mensen in een film oid zag poetsen, ik haatte het geluid en alles eraan. Dat is nu bijna weg.

Over 2 weken moet ik een nieuwe afspraak maken, voor na 6 weken. Dus over 8 weken nieuwe afspraak. Dan kijken hoe mijn gebit er dan uit ziet. Ook wil ze erg graag een vulling voor de voortanden, daar maakt ze een afspraak met de tandarts mee. Hier kan ik écht niet op wachten, heb er erg veel zin in.

De totale kosten (inclusief vandaag) op dit moment zijn rond de €250,-. Valt enorm mee. Het gaat inderdaad via FA-med en ik krijg binnen enkele weken wel een factuur van hun. Deze kan ik zelf in één keer betalen, de wat duurdere rekeningen zullen in termijnen moeten, maar daar is FA-med wel coulant in.

Het feit dat ik weer een tandarts heb is ook geruststellend. Ik heb periodes rondgelopen met een bolle kaak (lees: zware ontsteking). Zelfs toen niet naar de tandarts gegaan, ondanks de heftige pijn en schaamte. Een zeer geruststellende gedachte, dat als ik weer een ontsteking heb, dat ik wel naar iemand toe kan om het te verhelpen.

Ik voel me goed, ik ben héél blij dat ik geen volledige prothese nodig heb, sterker nog; dat mijn complete bovengebit te redden valt! Onder moet helaas wel een prothese voor de kiezen, maar dat is een erg lage prijs voor de schade die ik heb aangericht in mijn mond.

Kan niet wachten tot over 8 weken dat er een vulling in mijn voortanden komt!
wo, 08/09/2017 - 15:32 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door anono88

Wat goed dat je zelf in de gaten hebt dat je negatief aan het denken bent: Je hebt gedachten die je totaal niet helpen. Wat zeg je ervan, wil je die gedachtes houden? Zo niet, maak er wel-helpende gedachten van en herhaal die 10000 keer tot dat je die echt geloofd. Wat hey, je hoofd wordt er niet afgehakt...je wordt geholpen...
wo, 08/09/2017 - 16:21 Permalink
anono88

Bedankt Hilde,

Ik ben er zelf ook heel blij mee dat ik in Juni de stap heb genomen. 21 Juni, weet het moment nog heel goed. Het zag er allemaal somber uit en stond op het punt op te geven (al weet ik niet wat ik ermee bedoelde), ik was er gewoon klaar mee. Hoe een slecht gebit je wereld kan vernietigen, dat wil je echt niet geloven. Het is heel apart.
En ja, ik ben ook wel een beetje trots op mezelf dat ik die stap genomen had.

Bedankt Lieneke! Ik ben heel bekend met negatieve gedachten en overdenken tot rampscenario's, mede door mijn paniekstoornis in 2014. Maar ik kan gelukkig snel de rem vinden op zulke gedachten. Ik ben ze liever kwijt dan rijk ;)

En ik word inderdaad geholpen, enorm goed zelfs.

Zin is een groot woord, maar er is zelfs geen angst voor de wortelkanaalbehandelingen die er aan zitten te komen. Ik ben zelfs een beetje ongeduldig. En zeker niet voor de behandeling, maar voor het resultaat. De angst is aan het vertrekken. Als ik eenmaal maar op die 'enge' stoel zit, want dan kan ik niet meer terug :)
wo, 08/09/2017 - 17:48 Permalink
anono88

Als antwoord op door Lieneke

Goedemiddag allemaal,

een kleine update.

Ik kom zonet weer bij de tandarts weg en de 2 rechter voortanden en rechtersnijtand (bovenin) zijn gerenoveerd! En, ze, zijn, prachtig!!! Deze tanden waren nog in degelijke staat, maar wat ze gedaan hebben is pure kunst.
Zelf verwachte ik dat de linkerkant gedaan zou worden (die er zo slecht aan toe is), maar daar krijg ik een wortelkanaalbehandeling en daarna renovatie.

Alles valt te redden, behalve de kiezen aan de linker onderkant. Maar zoals ik al eerder zei, dat had ik verwacht.

Het kostenplaatje:

Op dit moment inclusief de mondhygienist (maar EXCLUSIEF de renovatie van vandaag) zit ik om en nabij €380,-... goeie deal voor wat er gebeurd is inmiddels.

De gehele renovatie incl. verwijderen van de slechte kiezen: €1.535,58! Dus totaal met mondhygienist zit ik "maar" rond de €2000,-.
Dit is ongelooflijk laag! Ik had al rampscenario's in mijn hoofd over duizenden en duizenden euro's!

Door een foutje van mij met afspraken inplannen met de tandarts, begint een deel van de renovatie op 7 februari, dan 14 februari en zo voort.

We gaan ervoor! Ik ben zo blij en eind februari is waarschijnlijk alles klaar!

Maar vergis je niet, de angst is nog TOTAAL aanwezig. Ik kreeg een lichte paniekaanval op de stoel tijdens het boren. Niet om het boren of iets in die richting, maar gewoon dat ik niet weg kan ofzo. Helaas voor de angst heb ik daar nu geen tijd voor, eerst mijn gebit op orde!
Mocht het écht te heftig worden, dan neem ik de volgende keer gewoon (in overleg met de tandarts) een kalmeerpil van te voren, zoals oxazepam.

-edit-

Even het kostenplaatje bekeken en nu zie ik dat alle 4 verstandskiezen er ook uit gaan. De rest staat één- twee- drie- of meervaksvulling composiet.

Mijn vraag is; hoe sterk zijn de tanden/kiezen dan?
Zelf eet ik al jaren geen harde dingen meer, zelfs geen chips of drop e.d. en dat hou ik ook zo.
wo, 01/10/2018 - 15:05 Permalink
anono88

Als antwoord op door anono88

Nou, daar gaan we. Om 11:25 afspraak met de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling en het opvullen van, ik denk, 3 tanden.

Mijn hart gaat tekeer, heb de afgelopen 2 nachten nauwelijks tot niet geslapen. Klamme handen, alles. Ik ben zéker niet snel bang, maar dit.. phoe. Niet om het boren, niet om de behandeling, maar puur om die stoel. De geur, alles. Niet weg kunnen, ga maar door.

Hoe dan ook, het moet maar gebeuren. Ik kan niet wachten tot het 14:00 is! Dan is deze keer weer klaar.

Heb een halve kalmeringspilletje genomen, hoop dat die snel werkt, dit is niet te harden op deze manier.
Maar goed.. het is voor een enorm goed doel. Lets go! :(
wo, 02/07/2018 - 10:45 Permalink
anono88

Net weer terug van de tandarts en helaas is het niet zo soepel gegaan als vorige keer.

De tand links van de grote linkervoortand was er zo aan toe, dat de tandarts hem heeft verwijderd (afgebroken meer, wortel zit er nog). Toen ik voelde met mijn tong was er inderdaad dus een gat. Ik wist niet wat me overkwam. Voelde als een nachtmerrie, voornamelijk omdat het allemaal zo snel ging.

Na wat praten met de tandarts vroeg ik of dit gat er bleef tot de volgende afspraak, maar gelukkig (wat een topvent) heeft hij een snelle noodoplossing gemaakt en zit er nu dus wel een 'tand'.
Er waren helaas weinig aanknopingspunten of iets waar de neptand aan vast kon worden gemaakt, dus hij vertelde mij dat als de tand afbreek dat ik hem moest bellen. Niet zo leuk om te horen. Dus nu denk ik elke 5 minuten dat die tand afbreekt. Erg naar.

Verder ging het goed, ik kan weer glimlachen. Alleen op dit moment even niet, zit er best wel wat doorheen.

De verdoving werkt nog, maar hij vertelde mij dat als die uitwerkt, er pijn kan komen. Mocht dit te heftig zijn, dan even bellen.

Anyways, dit was dat. Ik hoor enorm blij te zijn, maar ben het niet door deze tegenvaller. Achja.. misschien komt de euforie later nog :)
wo, 02/07/2018 - 14:08 Permalink
anono88

Als antwoord op door anono88

Om 10:30 de nieuwe afspraak -ook nog een afspraak van een UUR, de zenuwen, niet bij te houden man, misselijk van. Ben wel benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren. De neptand zit er nog, al heb ik er heel weinig mee gegeten of afgekauwed. Meeste met rechts gedaan toch maar voor de zekerheid.

Toch vind ik dat ik nog slecht poets. Heb wel een electrische tandenborstel gekocht, maar moet toch echt minimaal 2x per dag aanhouden, het liefste 3x.

Zit op het randje van een paniekaanval. Ik zal toch echt een afspraak moeten maken met de huisarts om een kalmeringspil te kunnen voorgeschreven krijgen, dit is niet te harden op deze manier.
Al ben ik er niet zeker van dat ik het vandaag echt door durf te zetten. Ik wil het wel, maar alles in mij zegt om het schip te verlaten..

Ik hoop dat ik het hele uur volhoud, maar ik ben best bereid om een heel uur te betalen voor een half uur, bij wijze van. Zo snel mogelijk weg daar..
do, 03/01/2018 - 09:50 Permalink
anono88

Als antwoord op door anono88

Weer overleefd. Deze keer ging verrassend goed, maar ben echt helemaal op door die 50 minuten. Gelukkig de hele dag vrij genomen, ik had al zo'n vermoeden dat het bezoekje al mijn energie van de dag zou opvreten.

Eenmaal binnen praatte ik eerst wat met de tandarts-assistente, die kon mij ook wel wat rustiger krijgen door gewoon simpel te praten over mijn angsten en verleden met niet naar de tandarts gaan enz.

Wat is er vandaag gedaan? De 3 rechterboven kiezen zijn geboord en gevult. Dit is voor het eerst sinds een lange tijd dat ik weer 'volledige' kiezen heb, en ik moet zeggen dat het op dit moment erg onaangenaam voelt. Ik ben zo gewend aan mijn oudere 'niet volledige' kiezen, dat dit onnatuurlijk aanvoelt. Ironisch...

De rechteronder kiezen zijn aardig vlak volgens de tandarts, en dat klopt. Misschien dat het daarom wat raar voelt. De oude kiezen die sloten wat beter aan op de onderste, ze waren aan elkaar gepaard ofzo.

Sorry voor de grammaticale fouten en rare zinsopbouw, ik voel me echt raar, maar het is weer gedaan! Vandaag maar even aan wat zacht eten, eerst wachten tot de verdoving is uitgewerkt, volgens de tandarts is er minimale kans op napijn.

15-02-2017 de nieuwe afspraak, dat wordt waarschijnlijk de verstandskiezen trekken.
do, 03/01/2018 - 12:18 Permalink