beschadigde zenuw, ervaringen? (verdoofde lip/kin)

Author:
cynthia g
Posted:
di, 01/27/2009 - 23:46
Hoi allemaal!

3 weken geleden ben ik onder narcose geholpen door de kaakchirurg. (ben een extreme angstpatient vandaar :roll: ) 2 verstandskiezen zijn onder uitgesneden (dwarsliggers) en boven 2 kiezen getrokken voor mn beugel. Uiteindelijk 2 weken met hevige napijnen gelopen maar gelukkig *klopt af* nu van de pijn af! :smt001 :D

Alleen is tijdens de ingreep mijn zenuw beschadigd waardoor ik een verdoofd gevoel blijf houden in mn onderlip en kin. Het tintelt wel regelmatig en soms heb ik hevige 'steken' alsof iemand met een naald in mn kin prikt.. Maar het verdoofde gevoel blijft aanhouden, erg vevelend! Het voelt alsof het er 3 keer zo dik uitziet, is natuurlijk niet zo, maar het gevoel is gewoon akelig, kan er ook niets tegen verdragen (sjaal, of deken 's nachts) etc.

Bij de polikliniek hebben ze verteld dat ze niet kunnen zeggen hoe lang dit aanhoudt en of het uberhaupt nog wel herstelt.. Ik ben ERG benieuwd naar jullie ervaringen. Dit schijnt vrij vaak (?) voor te komen. Dus ik zou graag weten hoe lang jullie hier mee liepen, of nog steeds lopen :smt017

Hopelijk staat dit topic hier goed, en krijg ik reacties! Ik zit er best wel mee..
veet

Hallo Cynthia,

Bij mij is jaren geleden een verstandkies onder verwijderd.
De kaakchirug zei mij ook dat de pijn in de kin en het verdoofde
gevoel in de lip erbij hoorde. Dat zou later weggaan.
Ongeveer na 6 maanden waren de steekjes en het verdoofde gevoel verdwenen. Ik maakte mij toen ook zorgen of het allemaal goed zou komen.
Het komt dus goed en bij jou misschien sneller.
vr, 01/30/2009 - 14:43 Permalink
hermina

Hoi Cynthia,

Beetje laat antwoord, maar ik herken het ook wel, het is gewoon heel erg vervelend. Die complicatie heb ikzelf jaren geleden, bij het trekken van een verstandskies, ook gehad. Het heeft bij mij lang geduurd voor er iets tintelde, en toen kon ik ook bijna niet meer flossen omdat ik door de grond ging als ik het tandvlees raakte. Bij mij is het deels, maar nooit helemaal hersteld (het herstelt vrijwel altijd wel helemaal). Het gevoel is bij mij nog steeds iets minder aan een kant, en dat “dikke gevoel” heb ik ook nog wel wat. Maar eigenlijk weet ik nu niet beter meer, ik heb er geen last meer van.

Het is vast een beschadiging van de alveolaris inferior, een gevoelszenuw, kan gebeuren bij bijv. het verwijderen van een verstandskies (onder). Dat tintelen en steken, en die overgevoeligheid, is gewoon een heel goed teken, dan is de zenuw aan het herstellen en zo snel al, dan komt het bij jou vast helemaal goed.
Voor volledig herstel moet je wel nog weken geduld hebben maar dat komt vast wel, intussen vooral even goed opletten hoe je drinkt om niet te teveel te knoeien waarschijnlijk :-? .

Staat ook nog wel iets in deze link:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=4743
wo, 02/04/2009 - 21:32 Permalink
geke58

Hoi hoi..
ik heb 15-01-2009 een totale extractie gehad zowel boven als onder bij de kaakchirurg,
ik ben nu 3 weken verder en heb ook zo,n gevoelloos plekje op mijn kin,ik voel wel als ik er ijskoud tegen aan hou wat.
Maar ook de binnen kant van mijn lip en kaak voelen vreemd aan.
Mijn probleem is dat ik mijn onder prothese niet in kan dit irriteert mij vreselijk.
Ik ben afgelopen woensdag nog terug geweest bij de kaakchirurg en hij zegt het kan wel weken zo niet maanden duren
voordat het gevoel terug komt,
En in de ergste instantie helemaal niet (nou daar gaan we niet van uit)
Het gevoel is net alsof de verdoving van de behandeling er nog in zit...
Nou laten we hopen dat het bij jou en bij mij en iedereen die het heeft weer gauw terug komt...
vr, 02/06/2009 - 15:41 Permalink
ooshof

Hallo,

Ik ben op 2 feb. "geholpen" aan mijn verstandskies linksonder. Hij lag erg dwars en het was een hele klus zei de assistente vd kaakchirurg later. Ik kwam er 2 dagen later achter dat het wel erg lang duurde voor de verdoving uitgewerkt was! Toen las ik op internet dat het idd voorkomt dat de zenuw beschadigd kon zijn. Tijdens de behandeling hebben ze ook nog een bloedvat geraakt en dus ook de zenuw.... :cry: Het komt idd vaker voor en ik begin er een beetje aan te wennen. Het is wel minder dan in het begin maar ik vind het wel erg lang duren.......... Vooral als ik veel praat gaat het trekken. Ik baal er nog het meeste van dat ik totaal niet voorbereid was op de behandeling zelf en dus op deze complicatie.
Volgens het ziekenhuis heeft de tandarts mij voor moeten lichten, op zijn minst moeten vertellen dat er op de site van het ziekenhuis het e.e.a. staat over de (na)behandeling. Mij werd bij de tandarts verteld dat mijn verst.kies erg dwars lag en dat hij eruit moet. Thats it. Meer niet. En in het ziekenhuis gingen ze ervan uit dat ik wel wist wat er stond te gebeuren, nou mooi niet dus.... Het viel ontzettend tegen, ook naderhand thuis, en nu dus nog mijn verdoofde lip/kin. Ik baal hier goed van en wil de tandarts vragen waarom hij mij geen voorlichting heeft gegeven. Hoe is dat bij jullie gegaan?
Als ik van te voren geweten had van zulke complicaties, dan had ik tenminste nog een keuze gehad. Nu wist ik dat echt niet.
Hoe gaat het nu met jullie verdoofde lip/kin?
Groetjes Paula
wo, 02/25/2009 - 14:43 Permalink
geke58

Hoi Paula....

Ik had na een totale extractie ook een verdoofd gevoel in mijn kin.
Nu 6 weken later is het al weer een stuk beter.
Het gevoel in mijn kin is terug ,maar binnen in mijn onderkaak is het nog wat gevoelig.
Lijkt net alsof ik soms kramp heb in mijn kaak.
Volgens mijn kaakchirurg komt het allemaal weer goed en heeft het de tijd nodig.
Succes en ik weet zeker dat het bij jou ook weer goed komt...
do, 02/26/2009 - 15:49 Permalink
ariger

hallo,
ook ik heb na een kaakoperatie pijn, prikkelingen en een verdoofd gevoel gehad. Bij mij was dat in 1995, en ong. een jaar later was het resultaat : nog een klein beetje een ander gevoel overgehouden., waaraan ik gemakkelijk wende. Maar het was wel een grote operatie (onderkaak 9 mm naar voren geplaatst.
Goed warm houden, en geduld.
Sterkte :smt002
Beppie
ma, 03/30/2009 - 20:49 Permalink
Marceline

Beste Cynthia,
Graag deel ik mijn ervaring met jou. 4 jaar geleden heb ik een implantaat laten plaatsen in mijn kaak. na de ingreep heb ik er een half verdoofde lip aan overgehouden. Heel vervelend. Niets aan te doen volgens de tandarts. Een paar weken geleden ben ik bij een tandarts/acupuncturist geweest. Na één behandeling is het verdoofde gevoel voor 80% verdwenen. Heb je nog last van je lip dan is dit misschien wel een aanrader. Ik ga nu verder met de behandeling in de hoop dat het helemaal verdwijnt.
Succes, Marceline
di, 04/28/2009 - 16:14 Permalink
ariger

Hallo..
ik weet niet of ik op het juiste vlak antwooord. Maar nu na een paar maanden neuraaltherpie is het toch nog verder vooruitgagaan! Ik ben zelfs op de helft van de pijnstillers. (paroxetine)
Ik zou wel even kijken hoe je verzekerd bent ( valt onder natuurgeneeswijzen) en ik zou zeggen : "Baadt het niet, het schaadt ook niet.."
Succes ermee.
groetekes van beppie :roll: :wink:
ma, 07/13/2009 - 21:15 Permalink
S.Dalmeijer

Chronische pijn na kaakchirurgische of tandheelkundige ingreep van kaak of aangezicht.

In het kader van een onderzoek naar pijnvermindering worden patiënten gezocht waarbij tot op heden iedere vorm van behandeling heeft gefaald.

Vrijwilligers worden gevraagd contact op te nemen met mw. I. Sebek 038-4242733 Isala Klinieken te Zwolle of mail naar i.g.m.sebek@isala.nl
di, 08/25/2009 - 11:44 Permalink
ariger

Als antwoord op door Liesje55

Hallo Liesje: in mijn e mail kreeg ik een berichtje van hiero.
Met mij gaat het goed. Na zoveel jaren ben ik eraan gewend, en heb eigenlijk ook geen pijn meer, alleen soms een beetje prikkeling als ik erop duw. Ik voel alles ook als ik eraan kom , alleen als het bijv. een pluisje is of wat anders wat geen gewicht heeft voel ik het niet.
Hoe gaat het met jou Liesje?
vr, 07/07/2017 - 13:00 Permalink
Tandarts_Richa…

Heb geduld.... Je leest het hierboven: het kan lang duren. Niet om te ontmoedigen maar bij mijn schoonzus is het gevoel niet terug gekomen. Zij let er niet meer op. Is gewoon geworden. Misschien dat acupunctuur helpt om het ongemak te onderdrukken/ genezing proces te versnellen, maar als de zenuw geraakt/ beschadigd is dan heeft het soms heel lang nodig te hertstellen. Is een v d risico's van het verwijderen van dwarsliggende verstandskiezen die tegen de zenuw aan liggen.
zo, 03/06/2022 - 22:03 Permalink
noesjuh

Als antwoord op door geke58

Hoi hoi.. aangezien ik lees dat je een totale extractie hebt gehad ben ik benieuwd hoe het is afgelopen

28 juni heb ik namelijk ook een totale extractie gehad en sinds dien is mijn kin en linkerkant onderlip doof/dood gevoel
Ben al terug geweest bij de chirurg omdat het gebied van dit gevoel groter wordt linkerkant onderkaak begint steeds meer dat Dove gevoel tekrijgen

Ben dus erg benieuwd :)
di, 07/05/2022 - 02:45 Permalink
Tandjebij

Bij 2 mensen hierboven las ik dat die er eentje blijkbaar toen hadden, ik heb geprobeerd hen een privé bericht te sturen maar krijg dan de melding steeds dat dat niet kan ? Geen autirisatie ofzo ? Ik benniet zo handig met internet dus weet niet wat ik fout doe ? Maar hoop via dit bericht mischien toch een reactie te krijgen
vr, 12/16/2022 - 03:57 Permalink
toothfair_y

Als antwoord op door *Nicole*

Ik ben nu 6 maanden post op en nog steeds geen gevoel in mijn onderlip en kin. Wel is het gevoel in mijn onderlip minder stijf geworden. Ik hoop dat het gevoel nog steeds terug komt, maar zie het wat dat betreft wat somber in. Tussen welke tijd voor die 8 maanden, had je het gevoel dat je het beter voelde worden. Merk dat ik behoefte heb aan positief geluid. Hoewel ik ook wel begrijp dat het voor iedereen anders kan zijn en het zelfs wel tot een jaar kan duren (als het volledig hersteld).
wo, 03/08/2023 - 12:48 Permalink