Scaredycat's Verhaal...

Author:
scaredycat
Posted:
ma, 05/03/2004 - 22:45
Ik begin 'm nu toch wel een beetje te knijpen, woensdagmorgen heb ik een intake in Best bij Cosmetic Dental Care.
Had eigenlijk de hele dag vrijgenomen van mijn werk, zodat ik 's middags mentaal een beetje tot rust zou kunnen komen.
Nu is dit weekend een goede vriend van een collega (wij werken maar met 4) overleden en moet hij woensdag de hele dag naar de uitvaart.

Ik durf niet uit te leggen waarom ik per se naar "die afspraak" moet, maar heb mijn vrij middag maar vast opgezegd; mag van mezef die intake niet afzeggen of verschuiven, want ik ben bang dat ik het dan helemaal niet meer "trek".

Had ik dit maar eerder gedaan spookt het nu door mijn hoofd, mijn zus gaat over twee weken trouwen en ik durf niet eens te lachen met dat gat in mijn mond en zwarte plekken overal...

Maar er is niemand die ik de schuld kan geven behalve mezelf na ruim 10 jaar niet te zijn geweest.
"Ik heb er geen last van, dus waarom zou ik" is GEEN oplossing, maar met dat erkennen is mijn probleem nog niet weg.

Gelukkig vond ik dit forum en blijk ik niet de enige te zijn die eerst niet durfde/wilde vanwege de pijn en nu iet vanwege de schaamte...

Vreemd geoeg denk ik nu de pijn wel aan te kunnen, maar de behandeling niet, dus als het even kan onder volledige narcose...

We zullen zien, maar ondertussen zweet ik peentjes...
Daar zit je dan, 28 en angstig als een kind van 8...
scaredycat

Afgelopen dinsdag dus naar de TA geweest voor het begin van de WKB.
Alles verliep vlekkeloos en omdat er geen leven meer in de tand zat was een verdoving niet
eens nodig, waar ik heel blij mee was: kon ik tenminste daarna weer gewoon gaan werken...

De TA heeft me zelfs de verwijderde zenuw laten zien, geinig!
Het was we even wennen aan de cofferdam, maar niet vervelend ofzo
en er is nog twijfel of de dieptemeting wel klopt: 28mm is nogal diep!

Vanmiddag even gebeld om de WKB af te maken, dat doen we nu 18 maart om 9u00,
dan kost het me niet veel tijd op mijn werk en hoef ik niet heen en weer vanuit Breda.

Ik ben iig blij met mijn huidige tandarts, alleen al het feit dat ik nu van mijn
werk naar de TA kan, behandeling(etje) en terug in minder dan wat ik normaal
aan tijd kwijt was om in Kerkrade te komen is een heerlijke gewaarwording...

Groetjes,
JAN
vr, 02/29/2008 - 01:22 Permalink
DODO

Fijn dat het je allemaal is meegevallen. Wanneer wordt zo'n cofferdam gebruikt. Ik heb al veel vullingen maar bij mij hebben ze dat nog nooit gebruikt. Ook niet toen ze een zilveren vulling gingen verwijderen. Doet het gebruik van zo'nding dan pijn of is het gewoon een rot gevoel?
vr, 02/29/2008 - 20:44 Permalink
scaredycat

Ik denk dat de keuze een cofferdam te gebruiken aan de TA ligt.
Mijn vorige TA gebruikte ze iig niet.

Het idee erachter is dat er geen speeksel bij het werkgebied
kan komen, waardoor er minder kans op een (nieuwe) ontsteking is.

Ik vond het zelf geen vervelend gevoel,
prettig is anders, maar het is maar voor even.

De facturen voor het begin van de WKB en het maken
van de inscisie (toen het fout ging) heb ik inmiddels ook
ontvangen, de voor de kronen vreemd genoeg nog niet...
vr, 02/29/2008 - 23:17 Permalink
scaredycat

Alle facturen zijn inmiddels binnen, de WKB is ook afgewerkt.

Ik hoop niet dat er nog eens zoiets gaat gebeuren dit jaar, want ik zit nu al op €1190,
terwijl mij verzekering tot €1250 gaat. En ik zat er in 2007 ook al €180 overheen :D
zo, 03/23/2008 - 16:59 Permalink
scaredycat

Lang geleden dat ik hier wat schreef, maar dat is goed.

Vandaag voor het eerst in 4 jaar een reguliere controle gehad bij mijn "nieuwe" tandarts in mijn woonplaats.
Daarbij is mijn status meteen bijgewerkt, inclusief wat er door de TA uit Kerkrade al was doorgestuurd
en zijn er twee X10's gemaakt. Ze zouden me bellen als er wat was; geen bericht gehad, dus goed bericht!

Enige probleem was een beetje tandsteen en een beetje bloedend tandvlees bij mijn kronen (22 t/m 12),
dus 8 december voor het eerst in mijn leven naar een Mondhygiëniste voor "poetsles" en tandsteen verwijderen.

Maar geen enkel moment ook maar iets van angst of wat dan ook gevoeld, dus ik ben erg blij!
di, 10/28/2008 - 22:12 Permalink
scaredycat

En dat zit er ook weer op :D

Het poetsen was eigenlijk goed, dus daar was ik wel blij mee.
Ik had alleen wat tandsteen tussen de tanden, daar waar je met
een tandenborstel niet komt. Ik moet dus aan de tandrager :smt001

Ook zijn de pocketdieptes gemeten, is dat een paro-status???

Maar goed, ik heb het nu dus eigenlijk wel op orde na bijna 5 jaar :smt003
ma, 12/08/2008 - 19:39 Permalink
scaredycat

Als je dit topic gelezen hebt weet je dat ik een klein jaar geleden een ontsteking had aan de 22.
Toen ging dat gepaarmet een compleet opgezete lip en hevige pijn.

De afgelopen dagen had ik het idee dat ik weer zoiets voelde en vanmorgen wist ik het zeker;
onder mijn neus deed het zeer en was ook weer een kleine zwelling te zien en voelen.
Meteen dus maar de TA gebeld en ik kon gelukkig vanmiddag al terecht! Na wat kijken,
voelen en een foto werd me gelijk gegeven; ontsteling aan de wortelpunt van de 21 :(

Tot mijn grote verbazing was er zelfs meteen tijd om aan de endo te beginnen!
Dat is allemaal erg goed gegaan, zonder verdoving, maar niets gevoeld en ik was
best goed op mijn gemak. Er kwam erg veel troep uit blijkbaar, want ik werd zelfs even
in de wachtkamer gezet zodat ik er nog wat meer uit kon zuigen (en daarna spugen).

Daarna is er een tijdelijke vulling gezet en kon ik weer naar mijn werk.
Ik voel me nu al veel beter, ten eerste omdat het zeuerende gevoel weg is,
maar ook omdat ik gewoon maar even gegaan ben!
Over een paar weken afmaken en dat is ook weer gebeurd!

Ben wel benieuwd wanneer de factuur uiteindelijk komt, want op die van 28-10 zit ik
nog steeds te wachten, naar het schijnt heeft Kesteren iets van 3 maanden achterstand?
wo, 01/14/2009 - 20:13 Permalink
scaredycat

Inmiddels zitten we een flinke poos verder en de WKB is nog steeds niet af :(

Vanmiddag voor de 3e keer geweest voor wat eigenlijk de laatste zitting moest zijn,
maar er bleef weer troep/vocht uit komen. Gelukkig doet het verder niet zeer, maar ik baal er
ondertussen wel van: dit was al mijn 4e bezoek aan de TA dit jaar en het 6e in een maand of 5 :roll:

Mijn TA snapte ook niet echt waarom het maar bleef komen, maar ze dacht misschien aan een
cyste, dus zij neemt nu contact op met een endodontoloog in een samenwerkende praktijk
om het geval te bespreken. Morgen hoor ik dan wat we nu verder gaan doen.

Ik ben nu iig wle blij dat ik niet bang meer ben, dat maakt het een stuk minder vervelend.
wo, 03/25/2009 - 18:53 Permalink
scaredycat

Vandaag is het bij poging 4 eindelijk gelukt; de WKB is af!

"We gaan je nog missen op de woensdag" werd er al gegrapt
en ik kreeg weer de opmerking dat er totaal niets van te
merken was dat ik een angstpatient ben (geweest).

Ik ben daar dus ook wel trots op, had nooit gedacht in die 5 jaar zo ver te komen;
EN van mijn angst af EN een mooi gebit, echt geweldig blij ben ik daarmee...

Iedereen die in dit topic en op dit forum in het algemeen mij en anderen een
hart onder de riem gestoken hebben wil ik daarom hierbij nog eens heel hartelijk
danken, want zonder dit forum was ik volgens mij lang zo ver niet gekomen!

Fijne Pasen vast,

JAN
wo, 04/08/2009 - 18:11 Permalink
Missy66

Hey Jan...

Wat super goed dat je WKB nu eindelijk is afgerond...
En wat goed om te lezen dat je topic nog actief is :)
De mijne is vast ergens ondergsneeuwd (heb er nog niet naar gezocht) het is ook zo lang geleden dat ik hier was, aan de ene kant een goed teken, aan de andere kant ook veel gemist.
Ik ga ffies snel wat bij lezen... en je hebt helemaal gelijk want ook ik was zonder dit forum nooit zo ver gekomen.
Ik sta nog niet te springen om naar de tandarts te gaan maar ga wel trouw 2 keer per jaar en dat zonder angst en spanning.
ma, 07/06/2009 - 15:22 Permalink
scaredycat

Hey, wat leuk om jou hier weer te zien!

Ik post niet meer zo vaak, maar kom
hier nog wel minstens eens per week.
Reden dat ik niet veel post is dat er weinig aan de hand is; het gaat eigenlijk wel goed!
Zeker die laatste WKB in 4x was ect een overwinning voor me, zeker toen mijn TA
(echt een schat) zei dat ze eigenlijk niet geloofde dat ik angstpatient was (geweest)...

Volgens mij was dit jouw topic, toch?
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=9&t=2780
di, 07/07/2009 - 13:00 Permalink
scaredycat

Daar ben ik weer even!

Een week of twee terug op controle geweest, ik heb dus last van tandsteen
(wist ik al) en twee kleine gaatjes, tegenover elkaar in twee naast elkaar
liggende elementen, ik dacht 23 en 24, maar weet het niet zeker.

Voor de 28e heb ik een afspraak staan om iig de gaatjes te vullen en te bespreken
hoe we het tandsteen gaan aanpakken, want er zit op "mijn" praktijk geen MH meer...
Gelukkig is het een groep van samenwerkende praktijken dus ik zou op 1 van de
andere praktijken daarvoor terecht kunnen, maar dat zien we dan wel weer.

Reden dat ik hier nu weer wat schijf is eigenlijk dat ik vanavond zat te genieten van
een winegum en ineens het idee had dat er een tand (element 11 met kroon) los zat.
Ik heb zitten voelen en hij beweegt idd een beetje, maar dat voel ik extra
goed omdat 'ie heel strak tegen 21 aanstaat en dan "klikt"...

Ik realiseer me dat het via internet lastig is een oordeel te vellen, maar is zoiets "normaal"
(ik weet dat tanden uit zichzelf al een vorm van "mobiliteit" hebben), kan ik hiervoor het beste
meteen mee naar de TA gaan of zal ik ermee wachten tot ik over twee weken toch moet?

Hte doet niet zeer ofzo en ik heb er verder geen last van,
maar ik vind het maar een vreemd idee en gevoel eigenlijk...

Vast bedankt,
JAN
di, 10/13/2009 - 00:05 Permalink
scaredycat

Daar ben ik weer...

Ik ben dus toch maar even naar de TA gegaan
voor de losse tand, want het zat me echt niet lekker.
Het bleek een overbelasting te zijn, dus met wat rust
(ontzien) zou dat beter moeten gaan en dat lijkt te werken.

Afgelopen woensdag de vullingen laten doen op de 43 en 44,
dat ging prima, zelfs zonder verdoving, dus een kleine overwinning!

Helaas zit ik nu weer met een probleem; een losgekomen kroon
op de 23. En mijn eigen TA is er pas woensdag weer en de praktijk
is pas dinsdag open, dus wat nu? Is dit een spoedgeval?

Morgen maar een TA bij mijn werk in de buurt vinden?
Extra lastig, want ik zit vrijdag alleen op mijn afdeling...
do, 10/29/2009 - 21:24 Permalink
scaredycat

Vrijdag toch maar even rond zitten bellen. Omdat ik WERK in Breda had
ik daar eerst een paar TA's gebeld omdat dat makkelijker zou zijn, maar
degene die ik eindelijk aan de telefoon kreeg wilde er niet aan beginnen.

Dus dan maar de waarnemende praktijk in Tilburg gebeld en daar kon ik die middag
terecht. De TA waarbij ik terecht kon was blijkbaar niet zo onder de indruk van het
werkstuk (te klein stompje ofzo?) en was ook niet zo heel zachtaardig (niet vragen of ik
even mijn hoofd wilde draaien, maar gewoon DOEN door aan mijn tanden te trekken),
maar hij heeft de kroon wel vastgezet en daar ging het om.

Ik heb zelf nog steeds mijn twijfels bij de bewegende 11, maar dat hou ik
dan nog wel in de gaten, ant ik heb nog steeds regelmatig een vreemde
smaak in mijn mond, met name vlak nadat ik die tand heb voelen bewegen...
za, 10/31/2009 - 14:41 Permalink
rixt

en was ook niet zo heel zachtaardig (niet vragen of ik even mijn hoofd wilde draaien, maar gewoon DOEN door aan mijn tanden te trekken),

Ik ging naar een tandartsenpraktijk ook voor mensen die bang zijn, maar kreeg regelmatig weer een nieuwe tandarts op wat voor reden dan ook. 1 x ben ik daar zo ongeloofelijk bruut behandeld dat ik er met tranen in mijn ogen wegging. Ja sommige mensen die bang zijn vinden dat prettig was zijn argument (om totaal geen informatie te krijgen en ipv even je mond wat meer open te horen, gewoon aan je boventanden je hoofd naar achteren getrokken te worden)

Bij deze zinnen moet ik denken aan de uitspraak van Ad de Jongh: "Het blijkt dat het kwijt zijn van contrôle het belangrijkste mechanisme is om angstig te worden."
Iemand ongevraagd en onnodig aanraken kan heel snel een gevoel van contôleverlies geven. Ik vraag me af hoeveel tandartsen zich daar nog niet bewust van zijn. Dit soort dingen zou er in ieder geval tijdens de opleiding "ingehamerd" moeten worden.
za, 10/31/2009 - 23:54 Permalink
scaredycat

Ik vond het idd niet echt prettig, maar had (nog) niet het idee de controle kwijt te zijn.
Daarom heb ik het maar zo gelaten, want ik zie de beste man waarschijnlijk toch nooit weer;
volgende keer kan ik gewoon weer naar mijn vertrouwde tandarts, die bekend is met mijn geschiedenis.

Ondertussen ben ik wel blij dat de kroon weer vastzit, scheelt een hoop gezever, want door
het ontbreken van de tand viel mijn lip wat naar binnen, met "kwijllekkage" als gevolg :)
zo, 11/01/2009 - 00:03 Permalink
rixt

Gelukkig dat jij nog net niet het idee had de contrôle kwijt zijn.
Maar een ander zal dat net wél hebben in zo'n geval.
Ik had er ook niets van durven zeggen en toch denk ik dat het goed is als iemand op zoiets gewezen wordt. Waarschijnlijk is diegene zich er helemaal niet bewust van.
zo, 11/01/2009 - 00:34 Permalink
scaredycat

Inmiddels is het "mysterie" van de bewegende 11 opgelost: dat bleek TOCH een losse kroon te zijn,
dus die is weer vastgezet. Ik twijfel nu wel of ik nog werk moet maken van die kronen, want
van de 6 zijn er nu al 4 een keer losgekomen, terwijl ze nog maar een jaar of 3 oud zijn...

Verder heb ik al een week last van kiespijn. Ik ben daar al mee naar de TA geweest, maar die kon
niets vinden: op de foto was niets te zien en ook een vitaliteitstest (met zo'n koud watje) was goed.
Ze denkt daarom aan verstopte sinusholtes en invloed daarvan op mijn wortelpunten.

Maar nu is de pijn aan het "zwerven" gegaan; waar het afgelopen paar dagen duidelijk in de 26 zat
(waar dus ook een foto van is gemaakt) heb ik nu enorme last van de 23, waar de kroon dus van los
is geweest. Dat straal ook nog uit naar mijn og en onderkaak, dus niet echt fijn te noemen.

Het voelt echter niet als de wortelpuntontstekingen die ik inmiddels ken, dus wat kan dat zijn???

En tot overmaat van ramp kreeg ik deze week ook mijn nieuwe zorgpolis binnen;
ik vond het al verdacht dat die lager uitpakte, blijkt mijn tandverzekering €10 per maand
lager te zijn, omdat de dekking ook VEEL lager uitkomt: van 1250 per jaar naar 1000 en
een hoop behandelingen zijn van 100% dekking naar 80% teruggeschroefd... "fijn"...
zo, 11/15/2009 - 11:15 Permalink
scaredycat

Wauw, alweer meer dan een jaar geleden dta ik hier postte...

En meteen een beetje bizar, omdat ik een berichtje wilde plaatsen mbt dat de 11 WEER bewoog.
Dat deed 'ie sinds gisterenavond, dus vandaag gebeld en ik kan morgen terecht om 15u00.
Gelukkig maar, want hij kwam zojuist los. Maar daar ben ik wel van geschrokken:
ipv dat de kroon los is gekomen is mijn tand gebroken lijkt het.

Dus waar de vorige keer ik een stompje in mijn mond had zit dat nu in de
kroon vast. En heb ik nu dus een echt gat in mijn mond, kan wel janken :cry:
In het stompje zie ik ook duidelijk twee zwarte staafjes, volgens mij zijn
dat de "parapulpaire retentiestiften" die bij mijn eerste behandelingen
geplaatst zijn om daar een composietkroon omheen te bouwen.

Dus dan is het volgens mij niet mijn tand maar die stiften en het composiet dat gebroken is.
Hopelijk is het allemaal mooi te repareren, gelukkig heb ik er geen pijn aan en staat de afspraak al.

En voor wie mijn verhaal verder volgde: verder gaat het eigenlijk wel goed (qua tanden dan):
de plaatselijke praktijk werd gesloten, maar ik ben met "mijn" TA meeverhuisd naar een praktijk "verderop".
Die zit op 40min van mijn huis, maar is maar 20min van mijn werk en dat blijkt handig te zijn!
Verder afgelopen zomer een gaatje moeten laten vullen en dat is me gelukt zonder verdoving!

Als ik dan kijk hoe ik me voelde toen ik me (alweer) zes jaar geleden registreerde ben ik best trots op mezelf :P
di, 12/07/2010 - 22:45 Permalink
scaredycat

En daar ben ik weer, ik kan weer lachen (letterlijk).

De kroon/tand is vandaag )tijdelijk) weer op zijn plaats gezet met cement.
En de TA gaat met een endodontoloog (schrijf ik dat goed?) overleggen over
het verwijderen van de bestaande stiften en vervanging daarvan met iets van
glasfiber ofzo. Dan daarop een nieuwe opbouw en dan weer mijn bestaande kroon.

Ondertussen ook meteen de controle maar laten doen: 1 klein gaatje
en een barstje in een (grote) vulling. Die gaat ze eind januari aanpakken.
wo, 12/08/2010 - 21:01 Permalink
scaredycat

En eind januari is het inmiddels bijna...

Komende vrijdag heb ik de afspraak met de endodontoloog staan,
de maandag erna die bij de tandarts. "Lekker" een lang weekend genomen,
als ik dan ergens last van heb hoef ik iig niet te gaan werken naderhand.

Voor maandag maak ik me totaal geen zorgen, de endodontoloog wel,
omdat ik die man niet ken en ik inmiddels vrouwen "gewend ben" :oops:
di, 01/25/2011 - 00:28 Permalink
scaredycat

Tja, en dan ben je daar, bekijkt die endodontoloog de tand, voelt, klopt, trekt, maakt een foto...
En komt dan tot de conclusie dat hij er liever niets aan doet, aangezien hij vast zit en ik geen klachten heb...

Dat ik er gene factuur voor ga krijgen is een kleine troost, maar het heeft me dus wel
een vrije dag gekost, wat ik met het gedoe op mijn werk eigenlijk niet kan gebruiken :-?

Maandag dan maar weer met de TA overleggen...
za, 01/29/2011 - 13:08 Permalink
scaredycat

Zo, ook weer gebeurd. Boren en vullen zonder verdoving, wat voel ik me stoer :P

Meteen besproken mbt de gebroken pijler en ze was het er wel mee eens dat hij niks
gedaan heeft, aangezien deze inmiddels alweer dik twee maanden goed vast zit.
ma, 01/31/2011 - 19:51 Permalink
scaredycat

Nou, een iets minder leuke update: de TA waar ik inmiddels al een paar jaar heen ga gaat weg op
de praktijk. Terwijl ik haar juist naar deze praktijk gevolgd ben vanaf de praktijk in mijn eigen dorp.

Ik heb dus maar een email gestuurd hoe en wat, want ik ben hier niet blij mee en wil
het liefst als het niet te ver weg is bij haar blijven, desnoods weer op een andere praktijk...
En als dat niet kan heb ik ook meteen gevraagd of er een andere vrouwelijke TA op deze
praktijk werkt, omdat dat gezien mijn verleden toch absoluut wel mijn voorkeur heeft...
di, 05/03/2011 - 19:01 Permalink
Chuck

:smt006 Scaredycat

Dat is een minder bericht dat je tandarts weggaat :oops: je had juist zo,n vertrouwen in je tandarts, wat zul je balen Scaredycat.
Ik hoop voor je dat je met haar meekunt Scaredycat, of zoals je schrijft ze een goede tandarts voor je weet gezien je verleden.

Groetjes Chuck
di, 05/03/2011 - 19:15 Permalink
scaredycat

Als antwoord op door Chuck

Wauw, dan kom je weer eens hier omdat er een notificatie binnenkwam m.b.t. een gevolgd bericht.

Ik leef dus nog ;-)

Ik leef erg goed, want sinds ik hier voor het laatste postte heb ik een lieve dame ontmoet,
verliefd, verloofd, getrouwd en sinds een paar maanden verwachten we ons eerste kindje!

Met mijn tanden gaat het nog steeds goed. Ik heb wel nog ene paar keer ene losse kroon gehad, maar die zijn telkens terug geplakt.
Ieder half jaar braaf op controle en ieder jaar naar de MH, heel soms een kleine reparatie (nog steeds boren zonder verdoven!),.

Wat ben ik blij en trots dat ik 13 jaar geleden (zo lang is mijn zus nu getrouwd) deze stap heb durven nemen.
Geen idee of de lieverds van toen hier nog meelezen, maar ik wil jullie hierbij nog een keer bedanken!
Zonder jullie was me dit nooit gelukt!
wo, 05/17/2017 - 09:53 Permalink