Radeloos, help!

Author:
M.
Posted:
zo, 12/04/2016 - 23:30
Hallo allemaal!

Voordat ik mijn verhaal deel zal ik mezelf kort voorstellen. Ik ben een 18 jarige hbo-verpleegkunde studente uit Zuid-Holland. Vorig jaar zomer begon het, pijn in mijn kaak/oor. Na lang twijfelen besloot ik toch maar langs de tandarts te gaan, met enorme tandartsangst. Nu wil ik het daar niet over hebben, ondanks dat ik het enorm vervelend vind dat ik die angst heb. Ik had een vervangende tandarts die na lang onderzoeken, voelen, kijken en meer tot de conclusie kwam dat het waarschijnlijk mijn kauwspier zou zijn. Ik moest van haar naar de huisarts om mijn oor te laten bekijken, dat heb ik toen niet gedaan. De pijn werd erger dus besloot ik toch de huisarts maar te bellen, die mij toen direct doorverwees naar een orofaciaal fysiotherapeut (kaakfysiotherapeut). Die constateerde TMD. Ik heb hier toen aardig wat behandelingen gehad waarna de pijn draaglijk was en de behandeling gestopt is. Echter kwam de pijn een aantal maanden geleden weer terug. Ik ben opnieuw in behandeling gegaan en heb er nu 8 behandelingen opzitten. De pijn neemt niet af, wordt erger en steeds complexer. De fysio zegt dat het zowel mijn kaakgewricht is als de N. Trigeminus (vijfde herzenuw) die vertakt in het gezicht. Dit zorgt voor hoofdpijn, oorpijn, kiespijn, kaakpijn, pijn in het oog en de neus. Het belemmerd mij in mijn dagelijks leven en het concentreren op mijn studie. De fysio stuurt mij terug naar de huisarts die mij hopelijk door gaat verwijzen. Ik ga morgen een afspraak maken voor deze week. Maar waar doe ik goed aan? Doorverwijzen naar een neuroloog, kaakchirurg, tandarts gnatholoog, tandarts? Medicatie begin ik niet aan, de bijwerkingen van de medicatie die je hiervoor krijgt zijn vaak nog erger dan de kwaal zelf. Toch wil is z.s.m. van de pijn af. Iemand die een soort gelijk verhaal meegemaakt heeft en mij kan helpen? Ik ben radeloos.
Grappa

Laat je door je tandarts verwijzen naar een Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde. Veel grotere ziekenhuizen hebben zo'n centrum. Bij ernstige CMD wordt je behandeling na de aanvraag van een machtiging altijd volledig vergoed met uitzondering van de fysiotherapeut.
do, 12/08/2016 - 11:43 Permalink
M.

Als antwoord op door Grappa

Hoi! Bedankt voor je reactie! Aan deze optie had ik nog niet gedacht. Ik ben door de huisarts, in overleg met de fysio, doorverwezen naar een neuroloog. Ik ga afwachten wat hij/zij zegt. Fysio en huisarts hebben gedacht aan trigeminus neuralgie, maar dat zit aan 1 kant en niet aan beide. Ik ben heel benieuwd naar de afloop.
do, 12/08/2016 - 11:59 Permalink