Studenten naar de tandarts?

Author:
Sjacque
Posted:
vr, 06/24/2016 - 14:12
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met de bachelor tandheelkunde in Groningen. Ik weet dus wel hoe belangrijk de regelmatige controles bij de tandarts zijn en ga zelf dan ook altijd netjes, maar ik merk ik mijn directe omgeving dat relatief veel studenten (voornamelijk van andere studies) nauwelijks of nooit gaan. Ik weet niet of er cijfers zijn maar ik heb zelf het gevoel dat studenten zo'n beetje de groep zijn die het minst naar de tandarts gaan. Ik vroeg me af of anderen dit ook merken, en meer nog of er ideeën zijn om deze groep alsnog naar de tandarts te krijgen? Als je je hele studie niet gaat lijkt me de kans groot dat je daarna behoorlijk gebitproblemen kan hebben, zeker gezien de vaak niet erg gezonde levensstijl van studenten.

De oorzaak is natuurlijk dat de meeste studenten geen cent te makken hebben, of in ieder geval het kostbare geld niet aan de tandarts uit willen geven. Tandheelkunde terug in het basispakket voor mensen tot 25 jaar oid lijkt me misschien een idee? Ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Lieneke

Een paar jaartjes terug was er vergoeding voor 18+ vanuit de basis. Ik meen tot 21 jaar. Jammer genoeg is dit wegens bezuinigen weer terug gezet naar tot 18 jaar....Inderdaad, levensstijl verandert compleet en neemt juist het risico op gaatjes e.d. toe. Wat studenten wel kunnen doen, is aankloppen op de uni Tandheelkundige en hbo Mondzorgkunde waar ze voor gereduceerd tarief worden geholpen.
ma, 06/27/2016 - 09:42 Permalink
Sjacque

Als antwoord op door Lieneke

Een paar jaartjes terug was er vergoeding voor 18+ vanuit de basis. Ik meen tot 21 jaar. Jammer genoeg is dit wegens bezuinigen weer terug gezet naar tot 18 jaar....Inderdaad, levensstijl verandert compleet en neemt juist het risico op gaatjes e.d. toe. Wat studenten wel kunnen doen, is aankloppen op de uni Tandheelkundige en hbo Mondzorgkunde waar ze voor gereduceerd tarief worden geholpen.


Klopt ja en daar wordt ook wel redelijk gebruik van gemaakt. Er schijnt ook een tandarts te zijn die exclusief voor studenten is, waar je student moet zijn om je aan te mogen melden. Daar heb ik ook wel goede verhalen over gehoord.
wo, 06/29/2016 - 14:05 Permalink