immediaatprothese blijft niet zitten /te dik gehemelte

Author:
snoepie84
Posted:
vr, 04/08/2016 - 00:33
mijn kiezen zijn in 2 x getrokken laatste keer is inmiddels 8 weken geleden .
in de weken tussen happen en meten met mn tanden er nog in .

Gisteren zijn mijn 12 tanden getrokken , dit was aardig te doen .
Immediaatprothese erin gekregen , doekjes mee om een vampier-look te voorkomen en naar huis .

verdovingen s avonds eruit het volgende :
De tanden lijk buitenzijde sprekend op mijn eigen tanden normale formaat , behalve aan de binnen zijde daar lijkt het meer een opstaand randje tand van 3mm dan begint ''tandvlees'' roze al.
misschien dat dit door t feit komt uitgesneden front maar t voelt heel onnatuurlijk kan de tanden niet eens vast pakken valt niets beet te pakken.

De buiten kant zodra ik lach ziet er geweldig realistisch uit maar hij sluit zo waar boven als onder niet aan (weinig tot geen vacuüm ) dus maar niet lachen.
bij minste geringste los boven valt naar beneden onder schiet los bij slokje water drinken eten wil al helemaal niet .
ik begrijp dat aangezien t happen gebeurd is met mn tanden er nog in dat niet alles kan verwachten van een immediaatprothese maar weken lang vasten is niet mijn ding.

Ik heb na het weekend afspraak staan met mn tandarts maar dit wordt zo wel n lang weekend .
Ervaring & tips welkom

iets positiefs : uitspreken van fietsbandreperatiedoosje ging geweldig
Grappa

Nog even geduld, je tandarts kan na verloop van enige tijd een rebasing doen zodat de pasvorm verbetert. Soms kan men een tissueconditioner, een zachte tijdelijke laag, aanbrengen zodat de pasvorm en houvast ook wat verbeteren. Wat het plastic betreft lijkt het mij goed uitgevoerd. Bespreek het even met je tandarts. De tandtechnicus kan vaak de vorm wat veranderen.
vr, 04/08/2016 - 08:23 Permalink
snoepie84

Als antwoord op door Grappa

dank je voor reactie ,
en ik zal vast en zeker t weekend overleven met een beetje geduld & vloeibaar eten.

maar t plastic is niet goed 5x zo dik gehemelte als mn eigen compleet bol ipv naar binnen toe hol . en een wal achter mn voortanden .
hierdoor is slikken al een probleem . mn tong heeft sowieso geen ruimte als met punt van tong over mn lip ga, vliegt de onderprothese er al uit .
Hier heeft de tandarts tijdens plaatsen al wat afgeslepen , maar hoe en wat weet ik niet , lang leve de verdoving .

zal geduldig afwachten en eens kijken wat tandarts na het weekend zegt , maar dit is overduidelijk mijn gebit niet, alleen de tanden lijken er op ( had mn eigen gebit nog )
in 4 maanden 2x kiezen trekken nu eindelijk prothese na weken uitstellen door alveolitis . en kan er minder mee dan zonder kiezen ..hmmz .
geduld geduld geduld .... (had ik er maar wat meer van geduld)



.
vr, 04/08/2016 - 15:05 Permalink
snoepie84

update :
Ik heb mijn immediaat prothese boven n onder nu inmiddels een maand (sinds 7-4-2016)
De eerst drie dag was mijn idee ‘gooi dat ding maar in de afval container dit went nooit’
(zie bovenstaande bericht waar grappa van mee mocht genieten)
Maar inmiddels went het zo waar

maandags na het 1e weekend bij de tandarts geweest voor controle van wondjes en er is toen gelijk aanzienlijk wat randjes etc afgeslepen van de protheses.
Inmiddels al drie keer terug geweest i.v.m. druk punten zeg maar gerust blaren XXL
Mijn kaak slinkt blijkbaar nogal Asymmetrisch dit komt omdat mijn gebit in 3 x is getrokken (links kiezen /rechts kiezen/ tanden) hier door kreeg ik niet beide kanten gelijkmatig dicht vreemde scheve gewaarwording ,nieuwe beetbepaling en het was opgelost.
wat kan het verwijderen van drukpunten een verademing zijn .

Over vreemde ervaringen gesproken sinds dag 10 ,last van oncontroleerbare spiertrekkingen van mijn mond. Gaat automatisch voor paar seconden open , en vervolgens weer dicht.
Het hinderlijk maar niet pijnlijk en dus in 1e instantie dacht ik komt vast door het wennen aan de protheses en hier mee leren eten (spierpijn ofzo ).
Dit met mijn tandarts besproken & laten zien en omdat het na 3 weken nog niet over is
wil hij het laten controleren in cbt, ben nog in afwachting van een afspraak.
Gelukkig heb ik een hele fijne tandarts .

Het ETEN :
Omdat ik toch zal moeten leren eten met mijn protheses , ben ik werkelijk alles gaan proberen te eten wat ik voorheen ook at.

1e week drinkontbijt en overige vloeibaar eten zo als soep en brood lukte na paar dagen ook met smeerkaas /leverpastei.

2e week ging t al beter deels omdat wondjes niet zo n pijn meer deden & deels omdat ik klaar was met het vloeibaar eten ben ik normaal gaan koken .
Aardappels groente gehakt /saussijs . Rijst met zalm . macaroni met schep extra saus . kleine stukjes maar niet gepureerd.
Natuurlijk bijna een half uur langer werk en kauwen was nogal onnatuurlijk maar alles werd wel fijn gemalen.

3e /4e week inmiddels gaat het zo goed dat ik alles wat ik al maanden niet normaal kon eten nu geprobeerd heb en weer voorzichtig eet.
chips ,chocola , kaas , appel ,banaan ,patat , kroket , knakworst , ham ,kip ,ijs,

wat wilde absoluut niet : pepermuntje ,borrelnootje,plakje metworst ,gesmolten kaas en pindakaas werkt overigens beter als kleefpasta zo plakkerig .

inmiddels in week 5 beland en vanmiddag afspraak voor een drukpuntje aan m’n eigenwijze onderprothese en daarna lekker genieten van het zonnetje en een BBQ .
di, 05/10/2016 - 14:46 Permalink
snoepie84

Als antwoord op door snoepie84

terug blik : , mijn vage klachten van oncontroleerbare spiertrekkingen open & dicht kon in 1e instantie niet verklaard worden door mijn tandarts noch door zijn samenwerkende tandprotheticus .
Ik heb /had een hele fijne tandarts maar na minstens 10x terug te zijn geweest hield t begrip voor mijn steeds vakere voorkomende onverklaarbare spasmes in mn mond op .
Het moest genezen en ik moest mijn best doen er aan te wennen , niet serieus genomen wou de tandarts mij wel verwijzen naar het CBT eventueel.

Deze spiertrekking zorgden na een aantal weken er voor dat mijn hele kaak gewricht pijnlijk werd bij het eten en ben dan ook al met al 17kg kwijt .
In deze periode ging mijn tandarts op vakantie , en ik kreeg het advies om mijn ondergebit maar te plakken .
dit geprobeerd maar 1x nooit weer , wat vies gevoel werd gelijk misselijk .

Terug gebeld naar mijn tandarts en zei als nu jouw prothese op stuur naar tandprotheticus dan moet je er aardig lang op wachten voor hij weer terug is ivm mijn vakantie , ook weet ik niet wat er nu nog aan gedaan kan worden zodat hij beter zit .
Na een hele discussie dat ik niet 2 weken zonder gebit kan een rechtstreeks afspraak bij zijn tandprotheticus 80km verder op.

Deze bekeek en zei er is niets mis mee , moed zakte me in de schoenen , het zit scheef hij drukt en m'n kaak spieren worden spastisch gek van deze prothese .
na veel aandringen , heeft de tandprotheticus kit tussen boven en ondergebit gespoten zodat ie nog wat bijslijpen kon en omdat dit paar uur moest uitharden ''kon ik het centrum wel even in gaan'' Ik kijk die man vol verbazing aan . stond ik dan centrum Groningen destijds 32jr letter met n mond ZONDER tanden dacht die man werkelijk dat ik zo even ga shoppen ?

2 uur later terug beetje bij geslepen maar het ''scheef'' gevoel zat nog in mijn gebit dit gezegd , nou mevrouw er is verder niets mis met deze prothese u moet maar weer contact op nemen met uw tandarts zodra hij terug is van vakantie .

Thuis aangekomen met het idee had net zo goed niet heen kunnen gaan , kon er nog niets mee en heb mijn zorgverzekering gebeld.
Ik wilde niet nog 2 weken wachten tot mijn tandarts terug was , en wat zou er dan aan gedaan worden ook niets toch zeker hele verhaal uitgelegd .
En de hele vriendelijk vrouw adviseerde mij om rechtstreeks naar een tandprotheticus in de buurt te gaan .
UPDATE :
Dit gedaan met prothese in mn mond naar tandprotheticus , hij beschreef deze prothese als esthetisch niet realistisch en zelfs voor een tijdelijk prothese onacceptabel zo ver mogelijk heeft hij deze aangepast dat het nog enigszins blijft zitten . Maar omdat de prothese is gemaakt op een SCHEEF 1e afdruk
zou hij hem nooit helemaal goed krijgen . Eindelijk die mij geloofde dat hij echt scheef is .
Advies nieuwe prothese laten maken .
Omdat dit binnen een half jaar was , was ik hier voor een machtiging nodig van mijn zorgverzekering. Maar omdat mijn hele verhaal inmiddels bekend was bij deze was dit geen enkel probleem.

Na 8 bezoekjes bij deze tandprotheticus was Augustus 2016 mijn nieuwe gebit klaar , (verbaasde me sommige dingen zijn bij maken van 1e gebit niet gedaan )
Ik deed hem in en ik ben nog nooit zo blij geweest sprekend mijn eigen gebit tot aan de tanden alles is aan hand van een foto van een jaar eerder gemaakt ,heel realistisch .
praten ging wat onwennig en t voelde compleet anders maar niets niet scheef of drukkend.
Ik ben nu precies 1 jaar verder en ik eet alles met deze gebit prothese borrelnootjes , afbijten koekje , en zelfs kauwgom en drop zonder problemen .
en ook heel belangrijk onverklaarbaar (voor mij heel verklaarbaar) sinds deze prothese geen enkele oncontroleerbaar spier spasmes meer in mijn kaak geen pijn niets meer

Ben blij dat voor nieuwe prothese ben gegaan en deze heb laten maken vanaf 1e afdruk bij een tandprotheticus .
Tandarts ontkent nu nog dat 1e afdruk scheef is en recht op garantie heb ik niet gekregen . (zal ook eens n foutje toegegeven worden nooit niet )

ter informatie 2e prothese heeft me wel ook weer eigenbijdrage gekost maar zorgverzekering heeft 75% van 1e en van 2e prothese gewoon volledig vergoed mits aanvraag wordt gedaan door tandprotheticus
Binnenkort mijn prothese even laten opvullen tis wat losser gaan zitten omdat zo snel een 2e volgde maar ik ben helemaal happy met mijn tanden .
ma, 08/28/2017 - 12:52 Permalink