Gemiste diagnose tandarts

Author:
noelle29
Posted:
di, 01/26/2016 - 12:18
Ik heb een vraag over het aanklagen van een tandarts voor nalatigheid/verkeerde beslissing. Hoe kan ik dit doen? De situatie is vrij lastig te beoordelen vanuit een bericht maar wil toch kwijt om te weten welke rechten ik heb.

Ik loop al zo'n 8 jaar bij dezelfde tandarts en ga netjes elk half jaar op controle. Nu ben ik door de jaren heen 3x buiten controles geweest om mijn tandarts om advies te vragen:

Voor opkruipend tandvlees: advies tandpasta voor gevoelige tanden.

Voor een vulling die eruit viel na 2dagen tandpijn en metaal smaak in mijn mond (de vulling was van keramiek en niet van metaal werd er lacherig door tandarts gezegd. Kan geen metaal smaak geven, maar de vulling ernaast was van metaal.) En vulling is opnieuw gezet. Er werd niet verder gekeken.

Voor slijtage op kauwvlakken kiezen en 4 voortanden onder. Dit was normale slijtage volgens hem. Dit laatste was 2 maanden voordat ik veel last kreeg van kaakgewricht en onverklaarbare klachten. Ik wist dit niet dat dit het gewricht was. (sterker nog ik wist niet eens dat ik knarste/klemde.)

Ik kreeg een oorontsteking begon slecht te slapen. Terwijl ik voor mijn oorontsteking wat kauwgom at werden klachten steeds erger. Ik raakte enorm gestressed omdat elke keer als ik wakker werd de klachten erger waren: knetterde oren, oorsuizen, oorpijn, aangezichtspijn, pijn op schedel. Via wat omzwervingen en niet zulke leuke mogelijke diagnoses kwam ik bij kaakchirurg terecht, die cmd type 1 vaststelde door mogelijk knars/klem gewoonten en kauwgom.

Nu vraag ik mij af kan ik mijn tandarts hier verwijten dat hij klemmen en knarsen gemist heeft. Omdat deze drie dingen achteraf gezien toch wel degelijk met knarsen/klemmen te maken hebben.
vV

Als antwoord op door noelle29

<blockquote>achteraf gezien </blockquote> zijn wel redelijk essentiele zaken. Om de situaties van een paar op het oog redelijk op zichzelf staande consulten op 1 hoop te gooien, en dan achteraf vergaarde kennis of diagnose daarbij te koppelen kan, maar of dat basis is voor een klacht?
De genoemde eerste twee zaken KUNNEN best door andere dingen veroorzaakt zijn. Blijft alleen de laatste over die niet vermeld staat. Wordt dan een welles-nietes verhaal, en maakt uiteindelijk voor het feit dat je het doet (wat niet de schuld van de tandarts is..) en de oplossing/behandeling zelf niets uit.
Dan vraag ik mij af: wat is de drive om aan te klagen? Verder mist de exacte chronologie in het verhaal. (een globale volgorde is aardig, maar nog belangrijker zijn data/jaartallen)
""door de jaren heen""zoals je het beschrijft is nogal ruim...(te ruim)
do, 01/28/2016 - 16:04 Permalink
noelle29

Als antwoord op door vV

Het eerste voorval was in 2012, tweede in jan 2015 en de laatste in juli 2015 (bij dit laatste had ik al een onverklaarbare druk in oren, wat geen oorontsteking was).

Wat is drive ik ben ernstig gefrustreerd en tandarts is niet erg tactisch in antwoorden en onprofessioneel maar dat laatste kan ik niet 100% beoordelen.

Ik ben ernstig gefrustreerd en wanhopig. Ik ging in 3 maanden tijd van 'volledig gezond' altijd fit naar psychiatrisch wrak met een slaapstoornis. Antwoord tandarts hierop is het zijn verkeerde mondgewoonten. Vind ik in dit geval ongepast daar de tandarts zelf degene is die dit had kunnen voorkomen door even te kijken en goed te luisteren. Bij dit soort dingen is snelle diagnose belangrijk. Verder wilde ze geen splint controle doen moest maar in ziekenhuis gebeuren.

Deze klachten beinvloeden mijn dagelijks leven enorm. Ik kan bijv. niet meer praten en eten zonder enorme pijn tintelingen/steken in aangezicht al 5 maanden lang en dan nog de rest van de klachten er bovenop. Daar mag de tandarts wel eens overna denken. Dat ik op deze manier gewoon mijn baan kwijtraak . Ik heb een beroep waarbij ik veel moet praten.

De behandeling wil ook niet lopen fotos en mri zijn goed niets op te zien gewricht zelf is goed. De kaakchirurg (en later de gnatoloog) hebben op basis van voelen, kijken en verhaal maar een diagnose gesteld. Hier een behandeling bij starten waar ik al 5 maanden lang geen vooruitgang in voel. Antwoord is dat het spieren zijn die dit doen. Misschien iemand ervaring mee? Die mij gerust kan stellen dat dit kan en hoe een behandeling normaal gaat? Ik heb fysio en splint. Gnatoloog wil bij volgende stap lokale verdovingen leggen om rust te brengen in geest en daarmee kaakgebied.
zo, 01/31/2016 - 11:29 Permalink
vV

klinkt alsof er mn symptoombestrijding gedaan wordt omdat de echte oorzaak niet aangepakt wordt. Dit lijkt als ik het zo lees een gevolg van iets anders, meer tussen de oren zeg maar. Klinkt niet leuk maar als er nog geen bij betrokken is, is inschakelen van een psycholoog denk ik een beter plan dan gaan verzuren in concentreren op de tandarts, die behalve misschien niet tactisch zijn, naar jouw smaak, in antwoorden geven verder er weinig aan kan doen wat er gebeurt in de mond als gevolg van iets anders.
ma, 02/01/2016 - 10:08 Permalink
Ortholimburg

Via wat omzwervingen en niet zulke leuke mogelijke diagnoses kwam ik bij kaakchirurg terecht, die cmd type 1 vaststelde door mogelijk knars/klem gewoonten en kauwgom.


Er is blijkbaar wat spraakverwarring, althans begrijp bovenstaande passage niet goed.
CMD staat voor craniomandibular disorders, waar meestal kaakgewrichtsklachten mee bedoeld worden, met een heel multifactoriële oorsprong. uw symptomen wijzen ook in die richting. Met CMD type I wordt een bepaal type " congenital muscular dystrophy" bedoeld. Is er een erfelijkheidsonderzoek gedaan? Want in dit geval moeten er toch nog andere symptomen zijn .
ma, 02/01/2016 - 13:05 Permalink