Deelprothese?

Author:
tandyman
Posted:
zo, 01/24/2016 - 09:38
Mijn tandarts meldt dat ik waarschijnlijk binnenkort aan een volledige onder en bovenprothese toe ben. Ik ben dat wel met haar eens. Maar: Mijn hoektanden, onder en boven, zitten er nog heel stevig in en zijn gaaf. Vraag: Kan daaraan een deel-prothese worden bevestigd? Een " plaatje", of moet " alles" eruit? Het lastige is ook dat mijn tandarts (bijna) geen Nederlands spreekt en ik het niet makkelijk vind om met haar alle opties te overleggen. Wie weet raad? Mijn leeftijd is 67 jaar (man)
Grappa

Uw vraag is via dit forum niet te beantwoorden. De behandelopties hangen van vele factoren af en die kan uw tandarts het beste beoordelen. De opties moeten met u bespoken worden met de voor en nadelen, risico's en financiële gevolgen. Uw heeft natuurlijke een terechte vraag en die zal uw tandarts moeten beantwoorden. Als u met uw tandarts niet zodanig kunt communiceren zodanig dat aan wat ik hiervoor heb geschreven voldaan wordt kan ik niets anders dan u adviseren toch echt een andere tandarts te zoeken die wel goed nederlands spreekt. Het is voor mij eerlijk gezegd onggelovelijk dit soort lieden in Nederland kunnen werken zich niet aan de wet houden wat betreft het tot staan komen van een behandelovereenkomst met u.
zo, 01/24/2016 - 14:52 Permalink
pricky

Op zich kan een plaatje oftewel een partiele prothese gemaakt worden. Maar of dat zonder meer bij u kan, is zo niet te zeggen. Dat uw hoektanden nog goed zijn is zeker een argument, maar er spelen veel meer factoren een rol bij het maken van een goede keuze. Denk aan: algemene gezondheid, financiën (een volledige prothese wordt vanuit de basisverzekering voor 75% vergoed, een plaatje niet), stand van de hoektanden, etc. En misschien zijn uw hoektanden niet zo goed als u denkt...
Als u twijfelt en denkt er niet uit te komen met uw eigen tandarts, kan ik u aanraden om bij een andere tandarts een second opinion aan te vragen. Dit is naar uw eigen tandarts zeker geen optie van wantrouwen. Sterker: als die tandarts tot dezelfde conclusie komt, geeft dat voor beide "partijen" een gevoel van zekerheid!
zo, 01/24/2016 - 14:58 Permalink
Chris888

Hoektanden, of eigenlijk de wortels er van, worden ook wel eens gebruikt om dingetjes in vast te maken om een prothese op vast te klikken. Beetje vergelijkbaar met implantaten waarop een kunstgebit vastgeklikt kan worden. Ook een optie om te bespreken misschien.
zo, 01/24/2016 - 18:44 Permalink