2 vragen: melktandje trekken en vraag over borstvoeding

Author:
Quila
Posted:
wo, 09/23/2015 - 12:51
Hoi allemaal,

Ik heb 2 vragen.
Mijn oudste dochter van 2,5 jaar heeft al sinds dat ze tandjes kreeg vrij slechte boventandjes. Er zat al meteen een gelige aanslag op. Een tandje (de linkersnijtand) is ondertussen zelfs wat afgebrokkeld. De (kinder)tandarts zei dat dit kwam omdat ze vrij lang (21 maanden) borstvoeding heeft gehad en dus ook nachtvoedingen. Nou heb ik altijd begrepen dat moedermelk niet schadelijk is voor het gebit. Ook als ik Google zie ik voornamelijk berichten dat moedermelk niet veel kwaad kan (net als water). Ik ben benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn (zodat ik er met mijn jongste dochter rekening mee kan houden).

Daarnaast is mijn oudste dochter vorig jaar een keer hard op haar tandjes gevallen. Resultaat: een stukje van haar voortand gebroken en deze is ook donker geworden. Nu hebben we een klein pukkeltje in het tandvlees daarboven ontdekt. Volgens de tandarts dus een ontsteking door het dode tandje (ze heeft een foto gemaakt). Ze raadde aan om hem te trekken. Ik vroeg me ook af wat jullie gedachten daarover zijn. Het pukkeltje is heel klein en ze heeft er geen last van. Maar ik besef dat je de oorzaak (het tandje) weg moet halen zodat de ontsteking helemaal weg is. Maar daarnaast is een melktandje ook niet geheel onbelangrijk voor de positie van haar tanden. Daarnaast is ze nog zo klein en gaat ze nog lang niet wisselen. Ook heb ik begrepen dat de volgende tand dan extra lang op zich kan laten wachten. We hebben besloten om hem te laten trekken, maar ik was ook wel benieuwd in andere meningen hierover.

Alvast bedankt!
Lieneke

Borstvoeding alleen veroorzaakt inderdaad geen gaatjes, maar borstvoeding + normale voeding wel. Zeker als er inderdaad in de nacht wordt gevoed.
Het pukkeltje is een ontsteking. Uiteraard is dat pukkeltje zelf klein omdat het de uitgang is van de ontsteking. De rest van de ontsteking zit daar onder verborgen. Een ontsteking is uiteraard niet gezond en helaas is inderdaad trekken dan de oplossing.
Het is nu heel belangrijk dat je begeleiding krijgt in het voorkomen van nieuwe gaatjes en het stop zetten van het proces van de reeds aanwezige gaatjes. Het is inderdaad wel erg zonde dat het nu al mis is gegaan. Succes met het verzorgen van het kindergebit, voor tips kunt u de zoekfunctie gebruiken op het forum en op de hoofdpagina.
wo, 09/23/2015 - 17:11 Permalink