268 euro voor plaatsen spalkje?!

Author:
NJHendriks
Posted:
di, 09/08/2015 - 07:47
Hallo!

Ik ben afgelopen week naar de tandarts geweest om het spalkje wat losgegaan was terug te laten plaatsen. Bij het maken van een afspraak hebik duidelijk gevraagd of ik dit bij de tandarts of bij de orthondontist zouvlaten doen, maar ze zeiden dat het ook bij de tandarts kon.

Uiteindelijk zijn ze een half uur bezig geweest omdat ze hem niet goed vast kon zetten en ontving ik een enorm hoge rekening van 268 euro! Ik heb ze gisteren gebeld om uitleg te vragen en ze zeiden dat het eigenlijk beter door een orthondontist gedaan had kunnen worden,

Nu zit ik alleen wel met de hoge kosten en ik heb geen tandartsverzekering, wat ik ook aangegeven had bij het maken van de afspraak. Daarnaast vraag ik me af of ze me niet van tevoren hadden moeten inlichten dat de kosten zo hoog zouden kunnen uitvallen.

Ik heb de volgende factuur ontvangen, klopt dit?
V91 Eenvlaksvulling composiet 42,12 euro
V91 Eenvlaksvulling composiet 42,12 euro
V91 Eenvlaksvulling composiet 42,12 euro
V91 Eenvlaksvulling composiet 42,12 euro
V91 Eenvlaksvulling composiet 42,12 euro
G03 Gedocumenteerde verwijzing
Kaakgewrichtbehandling 57,92 euro

Totaal: 268,52
Holmes

Nee. Rekening niet betalen.

Uit je verhaal begrijp dat ik dat het gaat om een retentiespalk in het kader van orthodontie.
In dat geval dient de tandarts de behandelcode F812 in rekening te brengen. Hiervoor mag hij € 34,46 in rekening brengen. Hier komen dan nog wel techniekkosten bij.

De behandelcode G03 mag ook niet in rekening worden gebracht. Deze mag alleen in rekening gebracht worden bij kaakgewrichtsproblemen. Dan moet hij daarvoor ook nog de behandelcode G01 hebben uitgevoerd. In dit geval alleen gebruikt als oppluscode.

Hieronder de omschrijving wat de F812 inhoudt zodat je dat kunt laten zien aan de tandarts:
Ad F812) Herstel of vervanging van retentie-apparatuur
Het repareren of vervangen van een retentiebeugel. Uitsluitend in rekening te brengen tenminste één jaar nadat de actieve beugelbehandeling afgelopen is. Deze prestatie mag tevens in rekening worden gebracht indien een andere zorgaanbieder dan de zorgaanbieder die de actieve behandeling heeft gedaan, de retentie-apparatuur herstelt of vervangt (ook als dat in het eerste jaar nadat de actieve beugelbehandeling afgelopen is, plaatsvindt).
Deze prestatie mag niet in combinatie met een beugelconsult dan wel nacontrole worden gedeclareerd.
De materiaal- en/of techniekkosten dienen afzonderlijk in rekening te worden gebracht.
di, 09/08/2015 - 08:19 Permalink
Holmes

Dan had de tandarts maar € 34,46 in rekening mogen brengen.
Mocht je de rekening niet betaald hebben dan zou ik een brief sturen naar de tandarts dat je het niet eens bent met de nota. Aangeven dat volgens de tariefbeschikking de tandarts de behandelcode F812A in rekening had moeten brengen en dat je wacht op een nieuwe factuur.
Als je al wel betaald hebt zal het misschien wat lastiger worden, maar ik zou de tandarts dan informeren dat je de nota onterecht hebt betaald aangezien er verkeerde behandelingen op de nota staan. En dat je graag het verschil terug wil ontvangen.
di, 09/08/2015 - 11:04 Permalink
NJHendriks

Ik had net een afspraak bij de tandarts omdat het uiteinde van het spalkje nog een beetje prikte, dus dat zou ze nog even bijschaven.

Ze begon echter direct over de mail die ik had gestuurd en gaf aan dat er inderdaad een fout is gemaakt en de G03 code niet klopt. Ze zei echter dat de V91 codes wel correct zijn, omdat gebruik heeft gemaakt van ander materiaal dan 'normaal' en dat dit eigenlijk allemaal kleine vullings zijn en dat de kosten daarom zo hoog uitvallen.

Ik vroeg of ze dat dan nog even op de mail wilde zetten zodat ik het kon nalezen, omdat ik gewoon mijn bedenkingen had bij dit hoge tarief. Ze vond echter dat ik hier te ver in ging, omdat ik ook al blij mocht zijn dat ze gratis het scherpe randje wilde verhelpen.

Vervolgens zei ze dat ze me toch al mondeling uitleg had gegeven en daarna weigerde ze me ook nog verder te helpen. Ik vraag me dus af of ik nog een antwoord krijg en moet dus ook op zoek naar een andere tandarts.
di, 09/08/2015 - 17:32 Permalink
Grappa

Om het nog netjes te houden, u bent opgelicht. Onzin wat u wordt verteld. Holmes heeft al geschreven wat mag en meer kan echt niet. Het al volkomen ten onrechte declareren van G03 geeft al aan hoever deze tandarts blijkbaar gaat.
Ik adviseer om niet te betalen maar dat moet u dan wel schriftelijk via email en liefst ook per aangetekende brief melden met als reden dat u de nota betwist ivm de onrechtmatigheid ervan. U kunt daarnaast een melding doen bij de NZa (via website, melding doen) en uw zorgverzekeraar.
Het scherpe randje behoort tot nazorg omdat er blijkbaar bij plaatsen iets niet helemaal goed is gegaan. Kan gebeuren maar dan moet je het bijwerken natuurlijk niet berekenen.
Men kan u niet zomaar de praktijk uitgooien. Daarvoor moeten zwaarwegende redenen zijn. Ik ben natuurlijk geen tuchtrechter maar mijn inschatting is dat deze reden dat niet is. Integendeel zelfs u heeft alle recht en reden om navraag te doen.
di, 09/08/2015 - 21:36 Permalink
NJHendriks

Ik ontving gisteren na mijn bezoek een e-mail van de tandarts.


Hierbij wil ik via de mail reageren zo als u dat net bij ons op consult aan mij vroeg. 25 Augustus was u eerste afspraak bij ons in de praktijk. Ik vroeg om de oude gegevens die u door zou laten sturen omdat de foto's nog recent waren volgens u.Bij de controle van u gebit vroegen wij ook hoe u gezondheidstoestand was. Eigenlijk verwachte u meteen geholpen te worden op u eerste afspraak omdat u spalkje achter de voortanden onder los was geraakt. U kon moeilijk accepteren dat de afspraak voor het eerste keer bij ons te kort was hiervoor en wij eerst de patiënt willen zien voordat wij en behandeling gaan doen .Er werd aan u uitgelegd dat de tijd nodig was voor het terugplaatsen omdat het draadje met composiet teruggeplaatst zou worden en dat dat niet in 10-15 minuten kan gebeuren als wij u nog nooit eerder hebben gezien en de situatie nog niet eerder konden beoordelen. Ook was het draadje iets verbogen en moest dat eerst hersteld worden...en tenslotte is door de beet bij u het terugplaatsen ook wat moeilijker.
Vervolgens maakte u toch maar een afspraak van een half uur voor 3 Sep. Helaas had u weer geen foto's door laten sturen.
Met de tweede afspraak werd het spalkje rechtgebogen ,het oude composiet verwijderd en met composiet teruggeplaatst(ets,primer,bond).

Gisteren ontvingen wij u mail over de nota en hebben u telefonisch en ook vandaag in de praktijk uitgelegd dat er een code(G03,57,92.-) die op de rekening stond was afgeboekt omdat die verkeerd was. Bovendien zijn niet alle 6 verbindingen in rekening gebracht en ook niet het verwijderen van de oude composietresten+het polijsten van zes tanden om de kosten te beperken. Toch vond u dit ook nog te duur. Ook omdat u geen verzekering heeft.

Mijn advies is om volgende keer toch maar een begroting aan de tandarts te vragen om niet voor verrassingen te komen te staan en beter niet te gaan gissen wat de behandeling zou kunnen kosten.Ook moet u aan de behandelaar overlaten hoe en in welke volgorde zij gaat behandelen. Jammer als u hierin niet kunt meegaan...en tenslotte bent u vrij dat aan te geven en een collega te zoeken die dat wel doet .

Ik hoop u hiermee voldoende informatie gegeven te hebben
wo, 09/09/2015 - 09:12 Permalink
Grappa

Ik beperk mij tot de spalk. Doorgaans zit deze op 6 tanden vast, er zijn er 5 berekend. Ik snap,de tandarts wel, het is best veel werk alleen is het niet anders dan zoals eerder door Holmes gezegd dat de tandarts niet creatief eigen regels kan bedenken. Er is een code voor en daar zal de tandarts het mee moeten doen. De ene keer win je wat en een andere keer verlies je eens wat.
Wat de begroting betreft is het verstandig deze te vragen, de tandarts is echter verplicht! om ongevraagd een begroting te geven voor behandelingen die duurder zijn dan €250. Deze verplichting is vastgelegd in de beleidsregels van de NZa. Overtreding is een economisch deleict. Ook dit kunt u melden bij de NZa.
Misschien is het toch verstandig eens uit te zien naar een andere tandarts....
wo, 09/09/2015 - 10:08 Permalink
NJHendriks

Omdat ze de code G03 nu van de factuur verwijderd komt de uiteindelijke rekening nu op 210 euro, waardoor ze dus geen informatieplicht meer heeft.

Ik had inderdaad ook beter van de tevoren kunnen vragen hoe duur de behandeling zou zijn en ga ook op zoek naar een andere tandarts want ik vind verder dat ik niet zo netjes behandeld ben.

Ik vraag me alleen af wat de uiteindelijke rekening voor het spalkje had moeten zijn - en of het zin heeft om hiervoor nog een melding bij de NZa te doen of dat ik beter het bedrag van 210 euro + 20 euro voor het eerste consult kan overmaken.
wo, 09/09/2015 - 10:23 Permalink
Grappa

€34,46 voor de spalk als de oude is gebruikt, zie de uitleg van Holmes hierboven. Bij een nieuwe spalk zouden er techniekkosten voor een nieuwe bij moeten. Het consult op een andere dag mag ook. Als de spalk op dezelfde dag in dezelfde zitting is herplaatst mag het consult C13 niet. Zo zijn de NZa regels.
wo, 09/09/2015 - 14:43 Permalink