Tanden bleken (mijn research)

Author:
otton
Posted:
wo, 04/05/2006 - 19:30
Dag beste lezers,

Aangezien er op dit forum nogal wat vragen worden gesteld over bleken, dacht ik mijn eigen persoonlijke bevindingen hier maar eens te posten. Ik ben zelf een jongen van 20 jaar en vond mn tanden een beetje geel en kocht in een wilde bui een bleekmiddel bij etos.

Maar gelukkig heb ik mijzelf tijdig aan het spreekwoord "Bezint, eer ge begint" weten te herineren..


Glazuur

Glazuur is het doorzichtig blauwachtige laagje dat zich op de uiterste laag van je tanden bevindt. Als je jong bent is je lichaam nog in staat snel te herstellen. Hoe ouder je wordt hoe moeilijker het wordt. Vandaar dat je jong bent profijt hebt van een tandpasta met veel fluoride. Er zijn natuurlijk nog wel meer dingen anders aan een junior tandpasta, maar dit is het meest belangrijke aspect.


Actieve zuurstof

Ontkleuren van tanden wordt gedaan door het toevoegen van actieve zuurstof. Aan deze losse zuurstofdeeltjes hechten de verkleuringen, waarna deze worden omgezet in een kleurloos deeltje. Waar komt die actieve zuurstof nou vandaan is de grote vraag. Deze actieve zuurstof kan uit verschillende stoffen worden gehaald. Meestal wordt er hiervoor peroxide gebruikt. Peroxide is een oxidant. Peroxide valt uiteen in H2O+O2 (water en zuurstof) en dringt de tand binnen. Er zijn twee verschillende soorten, maar de werking blijft hetzelfde. Waterstofperoxide of Carbamide Peroxide.

Ja das allemaal leuk om te weten maar waarom is deze informatie belangrijk. Nou deze actieve zuurstof is namelijk superschadelijk voor je glazuur op je tanden! Dus hoe hoger de dosering in het middel, hoe schadelijker. Dit is al uit een ontelbaar aantal onderzoeken gebleken terwijl de fabrikanten nog steeds beweren dat dit niet zo is. Wettelijk mogen tandbleekproducten maar 0,1% peroxide bevatten, maar dat is nooit genoeg om ook maar een klein effect te hebben. In de US mogen ze tot 6%, dus het meeste spul wordt daar vandaan geïmporteerd. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de professionele middelen met 15% - 30%. Men voegt bij professionele spullen nog een paar extra middelen toe om de schade aan het glazuur te verminderen. Meestal kan met de schade met 50% beperken. Dus altijd peroxide van een professioneel merk nemen! Deze zijn wel duurder, maar (iets) glazuurvriendelijker.


Zuur

Ook geldt hoe hoger het percentage peroxide hoe lager de pH waarde. Of hoe hoger, als er bijvoorbeeld peroxide wordt gehaald uit natronloog, dan krijg je een zeer basische stof. Een zeer zure of basische stof levert gigantische schade aan je glazuur! (Limoenzuur, cola, etc..)

Het is dan ook absoluut een NO! om met citroenzuur je tanden te poetsen, ja in het begin lijken ze witter, maar dat komt omdat je dan nog glazuur hebt.. later niet meer!

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de 'Rapid White Brush On' van TellSell deze bevat volgens de fabrikant geen peroxide, maar wel actieve zuurstof radicalen (men gebruikt bij dit product natronloog) en is dus nog steeds superschadelijk! Het er zit nog eens citroenzuur in ook! Ik quote even:

"Na behandeling met Rapid White was het glazuur zo verweekt dat
het onmogelijk was met de Vickers-proef barstjes te veroorzaken, en
dus kon de fractuurweerstand niet worden berekend."
http://beheer.ntvt.nl/UserFiles/PDF/excerpten-feb-2005.pdf


'Whitening' tandpasta

Nadat ik toch lekker op dreef was met Google ben me meteen eens gaan verdiepen in tandpasta. We kunnen dat whitening gedeelte rustig weglaten want tandpasta doet zijn taak vandaag de dag nog steeds zoals het bedoelt is: Schoonmaken. Echter de whitening producten

- zijn soms iets agressiever (dus niet te lang gebruiken als deze bedoelt is om aanslag te verwijderen!)
- bevatten een schurend bestanddeel (alle tandpasta trouwens) het glazuur "lijkt" namelijk witter als het geschuurd is.
- voegen extra bestandsdelen toe die die er voor zorgen dat vuildeeltjes zich minder makkelijk hechten aan de tand.

Dat is alles. Geen magische dingen hier. Helaas.


Is er dan toch nog hoop?

Nou ja, eh weinig volgens mij. Het enige interessante product wat ik tot nu toe ben tegengekomen is Vitint White. http://www.vitint.nl Het bevat ook actieve zuurstof maar is niet op basis van peroxide en is ook pH-neutraal. Er staat dat het geen radicale vrije zuurstofdeeltjes bevat maar "gewone". Ben er niet helemaal zeker van wat dat betekend, zover ging mijn scheikunde ook weer niet. Ben benieuwd wat onze tandartsen van dit product denken. Het is nog vrij nieuw namelijk.

Natuurlijk is het zo ie zo van belang om goed te poetsen en te flossen. Wanneer je je tanden goed onderhoud zal het glazuur zich weer beter herstellen, vooral aminfluoride (elmex tandpasta) werkt hiervoor. Glazuur heeft namelijk een licht blauwe kleur en hierdoor lijken je tanden minder geel.

Dat brengt me meteen op de tweede manier van "bleken" van de tanden dmv het aanbrengen van een nieuwe laag glazuur door je tandarts. Maar hier weet ik verder niet veel van, alleen dat het duur is.


Conclusie

Het product wat ik in mijn wilde bui gekocht had was de Vitint White. Weet nog niet zeker of ik het ga gebruiken. Had (per ongeluk) wel de goede keus gemaakt zo te zien. Maar ben eigenlijk een beetje geschrokken van deze middag researchen :( Dus heb mijn Vitint setje maar veilig in de kast gezet. Ben eigenlijk wel benieuwd wat onze tandartsen van dit product vinden. (http://www.vitint.nl)

And remember, ik ben geen tandarts! Dit zijn gewoon mijn bevindingen na een middag internetten. Hope it helps!

Groeten,
Otton
Alencoo

Het punt is dat je die prut maar een enkele keer gebruikt. Als je ontzettend veel Yogho-prut drinkt, is dat ook slecht voor je tanden. Kortom: niks aan het handje juist doordat je het maar zo weinig gebruikt.
wo, 04/05/2006 - 22:50 Permalink
Lizzie

Moet je daarna wel goed flossen... om alle vliegjes eruit te krijgen!

:smt001

Maar wel leuk om te lezen, dat iemand het zo uit heeft zitten zoeken!
do, 04/06/2006 - 20:54 Permalink
jaymie

Ik heb zelf ook onderzoek gedaan naar de werking van het bleekproces, mede omdat ik zelf een bleekproject op school heb opgezet met medewerking van mijn docent (hij is ook tandarts)

Dit zijn mijn bevindingen:

Werking:
Het bleekproces is zeer complex, echter hoofdzakelijk als een oxidatieproces te omschrijven. In feite dus een chemisch proces waarbij organische verbindingen worden geoxideerd dat tot kleurveranderingen kan leiden.

(waterstof)peroxide
Waterstofperoxide is een oxidant die in basische omgeving (zoals in de mond met ureumperoxide) overgaat in vrije zuurstof-, perhydroxylradicalen en water.

Door de zuurstof- en perhydroxylradicalen zullen veel organische verbindingen met dubbele bindingen worden "aangevallen" en opengebroken. De oorspronkelijke verbinding valt zo uiteen in twee of meer kleinere moleculen. Een voorbeeld is ß-caroteen, een stof die van nature dieprood is. Wanneer dit molecuul wordt opengebroken zal het uiteenvallen in twee moleculen retinol = vitamine-A, dat kleurloos is.

Dit wil dus zeggen dat de verkleuringen als het ware opengebroken worden en kleurloos worden en daardoor zal er geen gelige verkleuring meer op de tanden te zien zijn.

Veel te lang bleken (tot vele maanden) veroorzaakt niet alleen een volledige oxidatie van de kleurmoleculen, maar kan ook tot oxidatie van de interprismatische substantie tussen de apatietkristallen leiden. Dat betekend dat bij extreem lang bleken de structuur van het tandweefsel kan veranderen. Het glazuur ziet er dan minder doorschijnend en soms wat melkachtig uit.

Vandaar dat je altijd als je je tanden wilt bleken, dat je dat doet via je tandarts of mondhygieniste. Daarom dat het ook in de winkels niet toegestaan is om niet meer dan 0,1% peroxide te bevatten.

Invloed op glazuur
Veel bleekmiddelen hebben echter een relatief lage pH vanwege de betere houdbaarheid. De enigzins zure bleekgel kan een lichte etsing van het glazuuroppervlak veroorzaken. Na enkele minuten echter zal de omzetting van carbamide in ammonia de pH doen stijgen. De demineralisatie (ontkalking) door de zure gel is daardoor verwaarloosbaar klein en niet vergelijkbaar met de demineralisatie door fosforzuur, zoals bij adhesieve restauratietechnieken wordt toegepast.
Gewoonlijk is de geringe demineralisatie die na het bleken optreedt in korte tijd door de remineraliserende werking (herstel van de ontkalking) van het speeksel verdwenen. Het kan echter geen kwaad om na het bleken de tanden in een gunstig fluoridemilieu te laten remineraliseren door te spoelen met een fluoridehoudend mondspoelmiddel. Het glazuur wordt daardoor zelfs meer resistent tegen zuren dan voorheen. Fluoride heeft bovendien een dempend effect op eventuele overgevoeligheid van de tanden.


Whitening tandpasta's
Whitening tandpasta's bevatten speciale, polijstende bestanddelen op de oppervlakkige aanslag te verwijderen en soms stoffen zoals azijnzuur of zelfs fosforzuur om de tanden witter te laten lijken.
Het is duidelijke dat deze stoffen schadelijk zijn voor het glazuur. Ook wordt meestal titaniumoxide toegevoegd. Dit is een poeder dat licht sterk reflecteert. Het wordt o.a. toegepast in verf voor de witte lijnen op de weg en in zonnebrandcremes. Een dunne laag titaniumoxide op de tanden doet ze tijdelijk witter lijken. In al deze gevallen is dus geen sprake van een blekende werking, maar van schuren, etsen of aanbrengen van een flinterdunne laag 'witsel'.
Wie whitening tandpasta gebruikt, doet er dus goed aan de kleine lettertjes te lezen om er achter te komen welke ingredienten de tandpasta bevat.

Dit waren dus mijn bevindingen.
Mijn docenten op school zeggen dat dus cola e.d. dus veel zuurder is en veel schadelijker.
Er is tevens een nieuw bleekmiddel op de markt, mijn docent heeft dit middel al en het blijkt een verbetering te zijn op het gebied van de gevoeligheid. Zodra ik hier meer informatie over heb laat ik het wel horen.
za, 04/15/2006 - 01:07 Permalink
Brigitte Laan

Met een wat verdere scheikundige kennis: radicale deeltjes hebben een ongepaard elektron, dus die gaan makkelijker bindingen aan met andere deeltjes(zo werken ook veel polymerisatiereacties, heel veel plastics zijn op dit principe gebaseerd!). En bleken kan inderdaad gevaarlijk zijn, maar in veel gevallen is het ook onschadelijk. Al helemaal bij zo'n whitening tandpasta, die de hele boel toch net iets witter laat lijken.
Maar bij waterstofperoxide wordt het anders, dat is wel echt een gevaarlijke. Je hebt echter ook een merk, dat heet Opalescence, wat wel aan de normen voldoet maar volgens meerdere testen de beste resultaten geeft, naar het schijnt ook volgens tandartsen. Op *************************************bieden ze dit zelfs voor een hele goede prijs aan. Daar hebben ze sowieso een heel verhaal staan over bleken en wat er dan wel en niet werkt. Daar staat bijvoorbeeld ook de tip om na het bleken met fluoridemondspoelmiddel te spoelen om de schade nog wat te beperken, mocht je het nog aandurven...
vr, 03/20/2015 - 15:26 Permalink