'Black triangle'

Author:
kj9219
Posted:
vr, 12/19/2014 - 18:03
Hallo

De laatste tijd is het mij opgevallen dat het tandvlees tussen één van mijn laterale en frontale snijtanden snel aan het terugtrekken is. Ik poets 2* per dag elektrisch én zonder hard te duwen én met de zachtst mogelijk borsteltjes. (aangezien ik eerder al eens last gehad heb van poetstrauma). Dagelijks flos ik ook 's avonds, ik let erop geen snijdende beweging te maken. Mijn tandvlees is denk ik gezond, tet bloedt alleszinds nooit. Na 2* orthodontie, een osteotomie van de bovenkaak en het plaatsen van een implantaat is het tandvlees in m'n bovenkaak wel erg gevoelig. Net aan de tanden waar het probleem zich situeert heb ik last van wortelresorptie door de orthodontie, hierdoor maak ik mij uiteraard extra veel zorgen! Wat kan hier de oorzaak van zijn/aan gedaan worden???

[attachment=3]20141219_173726.jpg[/attachment]
[attachment=2]20141219_171123b.jpg[/attachment]
[attachment=1]00040280t.JPG[/attachment]
[attachment=0]00056556t.JPG[/attachment]
Attach
vV

dit is een redelijk makkelijke, omdat het lijkt te komen door een soort deuk in de zijkant van de kleine snijtand. Redelijk simpel met composiet oplosbaar.
Heb je dit al aan de tandarts gevraagd? lijkt een vrij simpel geval.
za, 12/20/2014 - 12:07 Permalink
kj9219

Neen nog niet specifiek naar gevraagd, weet ook niet of ik er sowieso iets wil aan laten doen. Het stoort me niet verschrikkelijk als het niet verder gaat, ben enkel als de dood voor botverlies aangezien reeds korte wortels. Maar hier dus niets functioneels aan de hand? Parodontitis zou me sterk verbazen gezien de goede mondhygiëne die ik er (volgens mezelf) op na houd?
za, 12/20/2014 - 12:14 Permalink
Ortholimburg

Botverlies valt goed mee, en wortelresorptie op el 22 ook, zo te zien op de CBCT. Tand 11 lijkt wat meer resorptie te vertonen, maar apicale blunting tgv orthodontie heeft weinig klinische gevolgen, behalve als het echt veel is. Gaat ook niet meer verergeren als de orthodontie gedaan is. Het zou best kunnen dat de tandvleespapil wat teruggetrokken is, en er nu, door de typische anatomie van je tand, wat ruimte is ontstaan, zoals eerder door andere mensen al gezegd werd.
Na een Lefort I osteotomie zien we wel vaker even problemen met het tandvlees optreden. Zou veroorzaakt zijn door de tijdelijk verstoorde doorbloeding van de bovenkaak na een osteotomie. Ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken hierover.
za, 12/20/2014 - 13:52 Permalink