"oude" vullingen

Author:
Baileys
Posted:
wo, 11/26/2014 - 16:54
Hallo,

Ik ben net terug van de tandarts en ik super blij geen gaatjes!!
Er zijn ook weer foto's gemaakt ook daarop was niets te zien.

Maar toen begon mijn tandarts over mijn "oude" grijze vullingen.
Ik ben zelf 26 jaar en naar mijn idee kunnen ze dus nog niet zo super oud zijn.
maar omdat ze dus oud waren, was het beter ze te vervangen. Ik heb hier nog nooit van gehoord en heb nergens last van.
Ik zit te twijfelen of dit wel echt nodig is. Of dat dit meer is om zijn zakken te vullen.
Kan iemand mij vertellen of je "oude" vullingen inderdaad moet laten vervangen? of dat dit alleen moet als er echt iets aan de hand is.
Hij zei zelf wel naderhand nog als je het niet nodig vind hoeft het niet.... Terwijl hij zelf zegt het zijn oude vullingen en zijn aan vervangen toe? Begrijp er niets meer van.
Ortholimburg

Ik weet het allemaal nog zo niet. Ik denk dat veel tandartsen, overgingen volledig ter goeder trouw ,alle amalgaamvullingen ( die grijze) sowieso door composiet (witte )vullingen willen vervangen. Maar als de vullingen goed zijn, geen overhangende randen, goede vormgeving, geen recidief, dan zie ik (nog altijd) niet in waarom ze eruit moeten .Hoop en al eens goed polijsten. Ikzelf heb er nog een paar van uit mijn studententijd in Leuven ,(die zitten er ondertussen zonder probleem zo'n 40 jaar in). Ik moet nog altijd de eerste composietvulling zien die zo lang meegaat.
wo, 11/26/2014 - 18:06 Permalink
vV

ouderdom alleen is geen reden te vervangen. Alleen als er defecten zijn (wellicht niet op een foto te zien maar wel visueel), lekkage , breuken, nieuwe aantasting langs de randen dan is er reden tot vervanging.
wo, 11/26/2014 - 19:43 Permalink
dschot

Mijn tandarts hier in Hamburg heeft mij precies hetzelfde gezegd.
Zijn beredenering was dat Amalgaam uitzet en dit scheuren en breuken in kiezen kan veroorzaken. Daarom wil hij het zo snel mogelijk allemaal laten vervangen.
Nu neem ik de tandartsen hier sowieso met een korreltje zout, ik gun iedereen zijn inkomen, maar hier zijn de tandartsen wel erg van het vervangen van vullingen naar porcelein, kronen plaatsen en implantaten zetten etc.
Ik ben er nog geen eentje tegen gekomen die betrouwbaar is mijn ogen...ik zou bijna weer terug gaan naar mijn oude tandarts in Rotterdam, maar ja 5 uur rijden voor een halfjaarlijkse controle...

In ieder geval, als er niks mis mee is en je geen pijn hebt lekker laten zitten.
wo, 12/03/2014 - 14:50 Permalink