Wortelkanaalbehandeling

Author:
peterktmrc8
Posted:
wo, 11/26/2014 - 12:55
Enige tijd geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Aangezien mijn eigen tandarts vakantie had heb ik omdat ik toen hevige kiespijn had het noodnummer gebeld wat vermeld stond op de website van mijn eigen tandarts. De tandarts die de behandeling heeft uitgevoerd heeft een noodvulling in mijn kies gedaan met de mededeling dat deze binnen drie weken vervangen moest worden voor een gewone vulling. Natuurlijk moest ik de factuur van 280 euro gelijk voldoen. Na het weekend heb ik mijn eigen tandarts gebeld en het hele verhaal uitgelegd dat er een noodvulling inzat en dat deze binnen drie weken vervangen moet worden. De assistente die ik te spreken kreeg vertelde mij dat die vulling in plaats van drie weken wel drie maanden kon blijven zitten. Na ongeveer anderhalve maand kreeg ik weer hevige kiespijn en heb ik weer mijn tandarts gebeld. Ik kon toen binnen enkele dagen terecht, en wat bleek die hele noodvulling was naar beneden gezakt waar door er weer rommel in mijn kies terecht was gekomen en daar door de wortelkanaalbehandeling opnieuw moest worden uitgevoerd. Dit keer kreeg ik een factuur binnen van 289,00 euro. De eerste rekening kon ik indienen bij mijn zorgverzekeraar maar omdat mijn limiet daar door bereikt was kan ik geen nieuwe rekeningen indienen bij mijn zorgverzekeraar waar door ik deze laatste nota zelf moet betalen. Ik vind dat mijn tandarts een fout heeft gemaakt door dat hij het advies wat ik eerder kreeg heeft genegeerd en daar door weer een wortelkanaalbehandeling moest worden uitgevoerd. Als die noodvulling binnen drie weken was vervangen was de rekening lang zo hoog niet geweest. Mijn vraag is: Wat kan ik nu het beste doen aangezien ik deze factuur niet wil betalen omdat mijn tandarts een fout heeft gemaakt.

Graag wacht ik de reacties af.
vV

de kosten voor afronden van de behandeling zouden ook wanneer een week later afgesloten was hetzelfde zijn geweest als nu. Tenzij er een extra zitting nodig was geweest, maar gezien het bedrag denk ik dat niet. Ik verbaas mij overigens over het lage bedrag van de afrondende behandeling in relatie tot de hoogte van het bedrag voor de noodingreep. Dat eerste bedrag van 280 doet vermoeden dat het om minimaal 3 kanalen ging (ik kom in de spoeddienst eigenlijk met een endo start zelden boven de 250,- uit). Dan zou ik voor afsluiten ervan met alles erop en eraan toch regio 350-400 verwachten .
Overigens heeft uw tandarts gelijk dat een noodvulling na endostart in principe een maand of 3 -4 mee moet kunnen gaan.
Ik vind het dan ook niet correct dat u de eigen tandarts, die het allemaal niet gezien heeft, hierop wilt afrekenen.
De noodtandarts heeft inderdaad een kortere termijn geadviseerd, maar is de eigen tandarts wel door u geïnformeerd over welk noodvulmateriaal erin gedaan is? want daar zit denk ik deels de clou...

Hoe u verzekerd bent doet voor dit soort discussies trouwens niet echt ter zake, is eigen keuze of en hoe iemand verzekerd is. mi dient een verzekering voor het opvangen van onverwachte kosten die men zelf niet direct kan dragen. Komt mij dan voor dat u , gezien het verhaal, toch eigenlijk onderverzekerd bent.

Dat uw tandarts een fout heeft gemaakt , anders dan een wellicht verkeerde inschatting over de termijn (wiens keus was het uiteindelijk de afspraak verderop te zetten, die van uw tandarts of van uzelf, even los van de info erover?) kan ik niet bevestigen. Ook niet geheel ontkennen, maar ik mis meer info en het verhaal van de tandarts zelf. maar doet dus niet echt ter zake denk ik omdat ik geen extra kosten zie, eerder een reductie van wat normaal zou zijn geweest. Kan ik zonder de in rekening gebrachte codes zowel van noodtandarts als van eigen tandarts er eigenlijk ook niet echt uithalen.
wo, 11/26/2014 - 19:35 Permalink