Verschil tussen mondhygienist en preventieassistent (2)

Author:
mrwul
Posted:
za, 11/22/2014 - 14:37
Het onderwerp is al eens eerder aan de orde geweest. Helaas kon ik daarop niet meer inhaken, topic was gesloten (2006).

ik was hier ook wel benieuwd naar. Gezocht op Internet. Op internet staat welke handelingen de preventieassistent, mondhygiënist en tandartsassistent mogen uitvoeren.

Wanneer ik de taken ongeveer naast elkaar zet kom ik globaal tot de volgende opstelling.

=
[attachment=0]Verschil tussen preventie-assistent en een mondhygiënist-22112014 140236.png[/attachment]
=

Het zal ongetwijfeld niet 100% zijn, maar het geeft een aardige indruk.

Ik denk dat over het algemeen alleen de grote tandartspraktijken over een mondhygiënist(e) beschikken.

=
Attach
mrwul

Overigens dient de vraag zich aan: wanneer gaat men naar een, laten we zeggen 'officiële', mondhygiënist(e)?

Stel je gaat om het half jaar trouw naar de tandarts voor controle, er is weinig of niets te melden, nauwelijks of geen tandsteen, de tandarts vindt het prima, maar naar een mondhygiëniste ben je al járen niet geweest.

Is het dan de verantwoording, c.q. het initiatief van de patiënt zelf om 'zomaar' (lees: buiten de tandarts om, immers die rept er niet over/ziet er kennelijk geen aanleiding toe) naar een MH te gaan?

Of is het eerder de praktijk dat de tandarts adviseert om eens een MH te bezoeken?

Met alle respect, geen kwaad woord over tandartsen... maar ik kan mij voorstellen dat het voor een tandarts financieel aantrekkelijker is om bepaalde zaken aan het gebit zoveel mogelijk nog zelf te doen.
zo, 11/23/2014 - 07:45 Permalink
Lieneke

Verwarrend he? Ik ben zelf mondhygienist en leid preventieassistenten op. Dus ik kan je wel het een en ander vertellen.
Er staat een hele grote fout in het lijstje. Preventieassistenten maken niet de worteloppervlakken glad. Daar worden ze absoluut niet voor opgeleid. Een preventieassistent wordt ook niet opgeleid om zelfstandig te werken, wel om zelfstandige handelingen te doen. Lijkt een kleine nuance maar is essentieel. Een preventieassistent moet onder begeleiding staan van een tandarts of mondhygiënist. Zo kan de preventieassistent misschien wel een anamnese afnemen (enkel de update!!!) maar absoluut niet interpreteren. Een preventieassistent kan geen mensen behandelen die een ziekte hebben of zwanger zijn oid. Het motiveren van de patiënt is ook iets wat een mondhygienist geleerd krijgt en een preventieassistent niet. Vaak hebben preventieassistenten moeite om precies uit te leggen wat een tandvleesonsteking precies is, hoe het ontstaat. Het meten van pockets is ook heel moeilijk en dan ook nog onderscheid maken tussen echte en neppockets is iets waarbij ze flink geholpen moeten worden. Een goed preventieplan uitdenken is ook iets wat meer op het vlak ligt van de mondhygiënist. De mondhygiënist kan adviezen uitbrengen naar de tandarts. Bijvoorbeeld of een kies beter getrokken kan worden.

Naar een mondhygiënist mag iedereen heen. Er is geen verwijzing nodig. Het is wel heel erg prettig als de tandarts wel verwijst. Maar het is ook geen probleem als mensen uit eigen initiatief komen. Ik merk zelf namelijk dat er nogal veel tandartsen zijn die het niet zo nauw nemen met de tandvleesmeting. Soms hebben ze werkelijk geen idee wanneer ze verwezen zouden moeten worden. Dat is niet alleen zo in deze regio...ik geef ook les in andere delen van het land en moet het vaak nog uitleggen. Met alle gevolgen van dien: Vaak wordt er veel te laat verwezen waardoor er operaties nodig zijn of extracties. Daarom zou het, in mijn ogen, goed zijn als de mondhygiënist veel nauwer gaat samenwerken met tandarts en preventieassistent. En dat zij hier ook voor openstaan. De mondhygiënist zou het preventieve beleid moeten kunnen aangeven. De mondhygiënist zou gelegenheid moeten krijgen om bij iedereen eens in de zoveel tijd even een klein onderzoekje te doen. Helaas is dit nog lang niet ingeburgerd en wordt de mondhygiënist door de tandarts zelfs als een bedreiging gezien. Terwijl we echt niet op de stoel van de tandarts willen gaan zitten, we willen hem slechts aanvullen.

Ik stoor me overigens wel mateloos aan mondhygiënisten die de tandarts niet op de hoogte houden. Schande voor het vak! Samenwerken moet van beide kanten komen.
zo, 11/23/2014 - 14:53 Permalink
mrwul

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik vond het ook wel een beetje raar dat worteloppervlakken gladmaken. Lijkt me knap ingewikkeld nog even daargelaten dat het een beetje ontgaat waarvoor het dient.
Maar ik heb gekeken op de site onder de preventieassistent
(https://www.tandarts.nl/mondzorg/algemeen/preventieassistent), klik het kopje "Welke handelingen..." en daar staat het, item 6.
Met als bron: NMT.
Dan mag je verwachten dat het correct is.

Mijn vrouw en ik zijn al jaren niet naar een 'echte' mondhygienist(e) geweest. Als er tandsteen is, dan is het minimaal en wordt er beetje rond de voortanden 'gekrabbeld'. De laatste keer al helemaal niet. Zag er goed uit. Ik vraag iedere keer, min of meer voor de zekerheid, of er echt geen tandsteen is. "Nee, als het er niet is, dan is het er niet" - of iets dergelijks. Ik ben dan natuurlijk al láng blij!
Voor zover ik weet is er geen mh aangesloten, bij die praktijk.
Aan de andere kant, als je buiten de tandarts om naar een mondhygiënist(e) gaat, op eigen initiatief dus, dan kan dat verkeerd overkomen. Zoiets als 'ik vertrouw uw werk niet'. Een enigszins terecht gevoel denk ik. Zo'n gevoel zou ik ook krijgen. Een mondhygiëniste zal de tandarts, altijd verwittigen, voor zover ik weet.

Blijft een ingewikkelde zaak. :wink:

=
ma, 11/24/2014 - 18:46 Permalink