Groot en diep gaatje gevuld en zeurende pijn.

Author:
MisaMaes1987
Posted:
za, 10/11/2014 - 20:17
Hoi iedereen,

2 weken terug ging ik voor een wortelkanaalbehandeling naar de tandarts (die me ongeveer tot een week erna napijn heeft gegeven, had hierover ook een topic gestart)
Ik moest 2 oktober terug naar de tandarts om 3 gaatjes te vullen, één redelijk diep en groot gaatje, de andere 2 waren kleintjes.
Een 2 tal dagen na de vulling, begon de tand van het grote gat te zeuren, de tandarts had me gezegd dat dit wel eventjes kon duren aangezien het gaatje dicht bij de zenuw zat.
Afgelopen donderdag moest ik terug naar de tandarts voor de wortelkanaalbehandeling van die ene tand af te maken. Dit is (gelukkig) heel goed gegaan en daar heb ik nu (hout vasthouden) geen last van. Ik had haar wel verteld over die ene tand die bleef pijn doen, pijn in de zin van zeurend, zeker geen hartslag erin te voelen, en de pijn was ook heel goed (binnen de 10 minuten) te bestrijden met brufen of ibuprofen. Ik werd er 's nachts niet van wakker. Volgens haar was dat volledig normaal, de zenuw moest "genezen" van het boren. Ze heeft wel nog een stukje van de vulling afgeslepen, omdat ik de indruk had dat deze vrij hoog kwam. Dat was een beetje gevoelig, maar zeker niet pijnlijk, duurde ook niet zolang.
Nu is de pijn sinds donderdag zeker al beter, maar ze is wel nog aanwezig. Er zit wel steeds langere tijd tussen die 2 ibuprofens die ik per dag neem. Vandaag heb ik eentje moeten nemen om 18 uur. Daarvoor weinig tot geen last gehad.
Nu maak ik me toch een beetje zorgen dat de pijn gaat blijven duren.... Persoonlijk denk ik niet dat de zenuw ontstoken is, het voelt heel anders dan bij die tand die ondertussen een WKB heeft gehad. Toen werd ik 's nachts wakker, en hielpen de pijnstillers echt niets! En met de koudetest bij de tandarts plakte ik bijna tegen het plafond, wat nu niet het geval was toen ze de vulling bijwerkte.
Ik vraag me dus gewoon af, of; het inderdaad normaal is dat bij een groot en diep gaatje de tand even de tijd nodig heeft om te herstellen, en hoelang dat mag of kan duren. Ik heb sowieso wel heel gevoelige tanden, poets ook met Sensodyne.
Ik heb voor mezelf beslist dat als het tegen het einde van volgende week nog niet weg is, ik nog eens bel naar de tandarts, maar zowel zij als ik willen een WKB zolang mogelijk uitstellen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes! :smt006
MisaMaes1987

Bedankt voor je antwoord!

Het is begonnen toen ik mijn mond spoelde met koud kraantjeswater.
Sindsdien spoel ik met lauw water, en dan voel ik niets.
Ik mag koude dranken drinken, warme dingen eten, dat is allemaal geen probleem.
Ik heb wel de indruk dat de zeurende pijn komt opzetten als ik een zwaardere inspanning doe.
Gisterenmiddag kwam het opzetten rond half 2, het is dan een klein halfuurtje blijven zeuren, en daarna was het weer gedaan.
Dan rond 18 uur heb ik een ibuprofen genomen, want dan ging het niet zo snel over. Toen is het begonnen toen ik hoofdpijn kreeg door een stank in de auto (verbrand/gas)
Binnen de 10 minuten werkte de ibuprofen en voelde ik niets meer van pijn.
Ik eet met de andere kant (waar de tand zit van de wortelkanaalbehandeling) en mijn tanden klappen niet meer op elkaar doordat de vulling bijgewerkt is. Mijn tanden poetsen lukt ook heel goed. Ik voel niets!
Heel soms heb ik een steekje in mijn oor, of aan mijn kaakgewricht, maar dat steek ik eerder op een beginnende verkoudheid, en heel gevoelige klieren. Heb niet het gevoel dat dat iets met die tand te maken heeft.

Wat denk je? Is het normaal dat de zenuw nog moet genezen of gewoon worden aan de witte vulling? Uiteindelijk is er wel in geboord, en de zenuw leeft nog. Het voelt ook helemaal anders dan de tand die een WKB kreeg. En zou ik nu echt de pech hebben om opeens 2 ontstoken kiezen te hebben? Heb jaren een perfect gebit gehad. Geen gaatjes, geen klachten. Sinds mijn 2 zwangerschappen is mijn gebit een stuk slechter :smt017

Ziezo, hopelijk weet je hier iets meer mee.
Alvast bedankt!
zo, 10/12/2014 - 08:43 Permalink
MisaMaes1987

Goh, geen idee eigenlijk... Ik denk niet dat mijn tanden gedurende de dag op elkaar komen.
's nachts, daar heb ik zeker geen gedacht van.
Ik moet zeggen dat ik nu al 2 dagen geen brufen of ibuprofen heb genomen. Dus er komt verbetering in!
Vandaag weer iets gevoeliger dan gisteren, maar niet dat ik een pijnstiller moet nemen.

Paracetamol had ik eigenlijk niet geprobeerd, de brufen of ibu was 600mg.
di, 10/14/2014 - 12:24 Permalink
Deb01

Er zijn bij mij 2 witte vulling en vervangen links boven, waren oude vullingen. Waren vrij groot en in het verleden erg veel na pijn gehad door die witte vullingen. Nu is de pijn draaglijk, af en toe wat gevoelig, toch flink in de zenuwen gepeurd. Wel nog last van opgezette klieren, nog meer mensen hier last van? Heb vd week ook nog een keelontsteking gehad, kan er ook mee te maken hebben. De kiezen blijven af en toe gevoelig
zo, 06/19/2022 - 16:25 Permalink
Tandarts_Richa…

De wortels v d boven kiezen liggen heel dicht bij de neusholte. Dus bij ontsteking v d neusholte/keel kan het voorkomen dat uw kiezen mee geïrriteerd raken. Maar het kan ook een reactie zijn op het vervangen v d vullingen. Of een combinatie v beiden. Zou nog enkele weken de tijd geven om te herstellen. Maar mocht het ondraaglijk worden altijd uw tandarts raadplegen. Indien de pijn s'nachts ondraaglijk wordt dan waarschijnlijk een wortelkanaalbehandeling. Dus afwachten anders bij twijfel uw tandarts raadplegen.
zo, 06/19/2022 - 23:00 Permalink