verwijzing kaakchirurg

Author:
marjo67
Posted:
za, 03/08/2014 - 18:42
Kan ik een verwijzing voor de kaakchirurg ook via mijn huisarts aanvragen ? Wil niet weer naar mijn TA namelijk, want die heeft al eens gezegt dat hij niks kan met kaakklachten......

Ik loop nu al 4 maanden met pijn en ben ten einde raad.
vV

kan volgens mij ook via de huisarts, alleen de kaakchirurg kan daar (ook) niets mee, dan moet je een CBT hebben.
Van de tandarts vind ik wel erg, zeker aangezien dit onderwerp in de vakliteratuur zeker geen ondergeschoven kindje is.
za, 03/08/2014 - 18:48 Permalink
marjo67

Verteld mij wat over mijn TA. Ben niet voor niets op zoek naar een andere.

Wat CBT betreft. In wat voor zijn kunnen die meer voor me betekenen en waar kan ik die zoal vinden? Ik zie het namelijk niet zitten om er een eind voor te moeten reizen. Ik woon in West Brabant tegen de belgische geen.....
za, 03/08/2014 - 18:54 Permalink
marjo67

Vanmorgen bij HA geweest en zonder dat ik het hoefde te vragen een verwijzing voor de kaakchirurg gekregen. Hij zag al aan me dat het niet goed ging. Nee, wat wil je ook? Op goed 2 maanden tijd ben ik door alle pijn en stress, 5 kg afgevallen. Leef op pijnmedicatie, wat niet bevorderlijk is voor mijn eetlust. Zit ook op het randje van depressie....

Of de kaakchirurg iets voor me kan betekenen weet ik niet, maar wellicht dat er dan uitgesloten of aangetoond kan worden dat de pijn vanuit mijn gebit of vanuit mijn kaakgewricht en/of spieren komt. Het is ook de onzekerheid die me gek maakt......

Nu dus wachten op een oproep. Wachttijd is volgens de site 1 tot 1,5 week.....

Kan iemand mij overigens uitleggen wat het verschil tussen kies-/tandpijn is en pijn in tanden/kiezen door myofasciale pijn?
Ik heb nog nooit tand-/kiespijn gehad namelijk, maar word nu al sinds een aantal maanden met poses geplaagd door (zenuw)steken in mijn met name bovengebit . De ene dag is het erger dan de ander en er zijn ook periodes dat ik niks voel in mijn gebit.

Op het moment voel ik zo nu en dan zéér korte (fractie van een seconde) heftige pijnscheuten helemaal achterin in mijn bovengebit aan de kaakpijnzijde. Mijn onderkaak is vanaf mijn oor t/m mijn kin stijf en pijnlijk.

Vreemde is dat ik 's nachts geen last heb en 's ochtends nagenoeg pijnloos opsta. Zodra er echter weer beweging in de kaak komt, begint het hele circus weer van voor af aan. Naar mate de dag verstrijkt neemt de dag toe en s'avonds weet ik vaak niet meer waar ik het zoeken moet.

Nooit geweten dat kaakproblemen een mens zo kan afmatten.....
ma, 03/10/2014 - 13:07 Permalink
marjo67

Ik kom wel wat discrepanties tegen mbt de diagnose.

Zou u dat uit willen leggen a.u.b.? Ik ben maar een leek uiteindelijk
Bedoeld u dat de klachten misschien niet zozeer door mijn kaak(spieren) veroorzaakt worden, maar dat er (duidelijke) aanwijzingen zijn dat er een ontsteking KAN zitten in/onder mijn gebit/kaak?
Van mijn TA en kaakfysio heb ik begrepen dat wanneer er een ontsteking zou zitten, de pijnklachten verergeren bij het gaan liggen. Dat is mijn geval het tegenovergestelde dus. Wanneer ik mijn hoofd wegleg ebt (tot nu toe) de pijn weg namelijk. Slapen gaat dus gelukkig (nog) goed...

Mijn TA kan zoveel over het hoofd hebben gezien, want die heeft in de afgelopen maanden niet meer gedaan dan een fotootje gemaakt van de achterste bovenste kies, (die was toen heel erg gevoelig voor kou) en wat getikt op de kiezen en lucht geblazen. Voor de rest moest ik het maar afwachten.
Oh ja en hij heeft me een (dure) frameprothese aangemeten , waar ik nu geen fluit aan heb, want door de pijn in mijn kaak/hoofd, kan ik niks meer velen aan en in mijn mond + dat het naar mijn mening geen toegevoegde waarde heeft, aangezien er i.p.v 2 kiezen (46 + 47) er maar 1 kies (46) op geplaatst is. En het is nog een lelijke kies ook. Lijkt nergens naar, want alleen het voorfront heeft de vorm van een kies, aan de achterzijde is het hoofdzakelijk rose kunststof..... Zal proberen een foto ervan toe te voegen.

Enerzijds hoop ik dat er echt iets gevonden word door de kaakchirurg, zodat ik van de pijn af kom. Anderzijds ben ik enorm bang dat er een tandheelkundige ingreep gedaan moet worden. Ik heb al niet zoveel tanden/kiezen meer en dat word zo alleen maar minder.
Ook rijzen de kosten inmiddels de pan uit. Het is nu net Maart en ik ben al ruim € 1200 kwijt aan TA kosten ( probleemconsulten, foto, kroon, frameprothese)

Overigens is de diagnose TMD vastgesteld door de kaakfysio en niet door mijn TA. Van hem heb ik de indruk dat het hem allemaal niet zo boeit. Ik ga iig naar de kaakchirurg en als dit gedonder voorbij is, stap ik over naar een andere TA.
Attach
ma, 03/10/2014 - 14:44 Permalink
vV

de discrepantie zit hem idd in de pijnontwikkeling en momenten daarin.
Ik zou gewoon nu al naar een ander gaan. Mocht de kaakchirurg iets vinden wat door de tandarts behandeld moet worden lijkt het mij beter dat een ander dat gaat doen.
ma, 03/10/2014 - 15:05 Permalink
marjo67

Maar als ik nu naar een andere TA overstap, hoe zit het dan met een eventuele aanklacht/schadevergoeding mocht blijken dat de TA in gebreke is gebleven+ de nu nog gratis nazorg van de frameprothese?

En ik wil niet zeuren hoor, maar waar baseerd u uw mening op wat betreft pijnontwikkeling.
Zoals ik al eerder schreef. Ik heb alleen overdag (in toenemende mate) pijn. Pijn die de ochtend erop weer weg is...

Ik weet niet beter en dat lees je ook hier en op andere tandensites dat ontstekingen zich vrijwel altijd snel ontwikkelen en in pijngradatie toenemen waar zwaardere pijnmedicatie bij aan te pas komt.
Mijn pijn blijft nagenoeg gelijk en is tot een einde in de middag ook te hanteren zonder pijnstillers.

De (over)gevoeligheid/pijn in kiezen is iets wat nogal verspringt. dan doet de kleine kies beneden pijn, dan een kies boven, zelfs de kies van de Wkb van afgelopen dec doet soms mee....maar het is altijd wel aan dezelfde kanten
ma, 03/10/2014 - 15:43 Permalink
vV

nazorg aan het frame is 2 maanden, die zijn snel voorbij.
Voor de rest zou ik geen werk door iemand meer laten doen waar ik geen vertrouwen in heb, niet aan mijn auto of huis maar al helemaal niet aan mijn lijf. Al kost die beslissing extra.
Maar dat ben ik.
Het patroon van pijnontwikkeling is nogal apart/afwijkend, wat e rop kan wijzen dat er (wellicht ook) iets anders een rol speelt daarbij.
Dan kan de kaakchirurg met onbevangen blik wellicht op het juiste spoor zetten.
CBT: Tilburg zit er 1, dieper naar beneden zou ik even na moeten kijken.
ma, 03/10/2014 - 17:30 Permalink
marjo67

Ongeacht wat de kaakchirurg vind, ga ik toch wel over naar een andere TA. Ik ben het geheel met u eens namelijk. Deze TA vertrouw ik niet meer en dat komt mijn gemoedsrust niet ten goede...

Aan wat denkt u dan betreffende de pijnontwikkeling? Ik zou dit graag willen weten namelijk.

Tijdens de warmte maaltijd heb ik nog eens goed gelet op de klachten. Eten en kauwen lijkt ontspannend te werken, want de pijn in mijn kaak(spier) is net als de gevoeligheid in mijn gebit weg. Die komt terug zodra mijn kaken weer in rust komen.
Ik eet overigens al tijdens geen harde en taaie dingen meer en let erop dat ik aan beide zijden kauw.
apart/Vreemd pijnpatroon? Tja, ik kan er ook niks aan doen...



Mijn dank overigens voor uw reacties.
ma, 03/10/2014 - 19:00 Permalink
marjo67

Vanmiddag de kaakchirurg bezocht.
Deze constateerde een zwaar overbelaste kaakspier en dan wel bij de aanhechting (pezen) onder het jukbeen. Voor nu diazepam meegekregen voor een paar dagen, want dit is natuurlijk geen oplossing.
Oorzaak: Kennelijk klem ik overdag en dat zou verklaren waarom de klachten 's ochtends relatief mild zijn, maar door de dag heen verergeren.
Ik sta op het moment bol van de stress door dit hele gedoe en dat doet me geen goed, dus zien dat ik me zoveel mogelijk ontspan, zowel mijn kaken als geestelijk.....

Ook zag de kaakchirurg op de overzichtsfoto onder de wkb kies van afgelopen dec. nog een duidelijke zwarting (infectie), maar dat was niet de oorzaak van mijn pijnklachten volgens hem. Dat hoop ik dan maar.....

Geneest deze "zwarting" uit zichzelf na een wkb en hoe weet ik of het niet echt een wortelpuntontsteking word?
Chirurg heeft de kies beklopt en me laten bijten en beiden leverden geen pijn op....
di, 03/11/2014 - 17:05 Permalink
vV

een zwarting op een foto van december zegt nog niets, dat duurt minimaal een half jaar voordat daar weer bot in gaat groeien wat zichtbaar wordt op een foto, in ieder geval dusdanig dat er eventueel conclusies getrokken kunnen gaan worden, is nu nog veel te vroeg.
Klemmen overdag kan de oorzaak zijn idd, maar dat gaat dan wel heftig te keer...
Betekent wel dat je met diazepam niets meer kan, want dat zou je dan juist overdag moeten slikken. Ik zie niet zoveel in medicatie, klemmen overdag is maar op 1 manier tegen te gaan, en dat is bewustwording en zelf ingrijpen. Fysio heeft daar als het goed is wel wat trucjes voor. of overdag splint dragen.
di, 03/11/2014 - 17:58 Permalink
marjo67

een zwarting op een foto van december zegt nog niets, dat duurt minimaal een half jaar voordat daar weer bot in gaat groeien wat zichtbaar wordt op een foto, in ieder geval dusdanig dat er eventueel conclusies getrokken kunnen gaan worden, is nu nog veel te vroeg.
.

Beste Vv, de zwarting waarover ik het heb, is de zwarting die op de foto die gister bij de kaakchirurg gemaakt is.
Deze was goed zichtbaar.
Druk, duwen en bijten op de kies geeft geen pijn.
Mag/kan ik er dan vanuit gaan dat dit een restverschijnsel is en dat het bot zoals u zegt daar weer teruggroeit?

Ik ben namelijk enorm bang voor een wortelpuntontsteking (daar is nu volgens mij geen sprake van)

Klemmen overdag kan de oorzaak zijn idd, maar dat gaat dan wel heftig te keer...
Betekent wel dat je met diazepam niets meer kan, want dat zou je dan juist overdag moeten slikken. Ik zie niet zoveel in medicatie, klemmen overdag is maar op 1 manier tegen te gaan, en dat is bewustwording en zelf ingrijpen. Fysio heeft daar als het goed is wel wat trucjes voor. of overdag splint dragen.

Geheel met u eens en ik gebruik de spierontspanners dan ook zo min mogelijk.
Heb zometeen een afspraak bij de fysio voor een ontspanningsmassage van nek en schouders.

Kaakchirurg had het overigens nog over letterlijk pijn verbijten en daardoor kiezen en spieren/pezen overbelasten.....
wo, 03/12/2014 - 13:39 Permalink