heb ik een overbeet?

Author:
hallohallo1
Posted:
zo, 12/15/2013 - 20:52
mensen zeggen dat ik een overbeet heb en ik lach niet echt graag met me mond open

kan het zijn dat ik een overbeet heb
Attach
BJN

Iedereen heeft een 'overbeet'. Net als een 'neus'. Of 'voeten'.
Waar het om gaat is de afmeting. Die meet je in de afstand tussen de onderpanden en de bovenlanden. Die meting kan in verticale richting (overlap) - dan spreekt de orthodontist van een 'overbite' en horizontale richting - dan spreekt de orthodontist van een 'overjet'.

Bij een grote horizontale overbeet >6-8mm ontstaan soms (niet bij iedereen) functionele problemen. Denk dan aan moeilijk je mond sluiten, moeilijker spreken, moeilijker afbijten.
Bij een grote verticale overbeet ontstaat soms slijtage van de snijranden. Of je bijt op je tandvlees of je gehemelte.

Een afstand tussen je onder en bovenlanden tussen 0 en 6mm is heel gewoon. Al omschrijven veel tandartsen het al snel als afwijkend. Wetenschappelijk gezien is er tot 6 mm weinig reden tot ongerustheid en behandeling.
Attach
zo, 12/15/2013 - 21:34 Permalink
BJN

Voor een goede afweging moet je echt naar een orthodontist toe. Dat kunnen wij niet online. Daarvoor zijn veel meer aspecten belangrijk dan alleen deze metingen.
Voor een afspraak bij de orthodontist heb je geen verwijzing nodig.
zo, 12/15/2013 - 22:34 Permalink
hallohallo1

mik heb echt een hele diepen beet alleen me kiezen zitten gewoon goed is dat mogelijk want volgens mij heb ik dat
is daar een bepaalde reden voor of ben ik gewoon een apart geval?

en hoe word zo iets behandeld?
di, 12/17/2013 - 20:38 Permalink
Ellen004

Als antwoord op door BJN

Hallo, ik ben nieuw in deze groep en heb ook al mijn hele leven lang last van een overbeet. Normaal moest ik deze laten behandelen hebben op m’n 14 jaar ( toen bij ortho geweest), maar ik heb toen niet gewild en nu veel spijt van…Mijn overbeet is ongeveer 10 mm. Nu las ik dat ze het ook kunnen oplossen met eventuele extractie van tanden? Ik heb in de bovenkaak idd 2 tanden meer nog dan onderkaak. Ik heb ook een smal gebit ( hoog verhemelte ) en mijn twee voortanden zijn implantaten . Kan ik dit nog oplossen zonder kaakoperatie?
ma, 01/23/2023 - 09:40 Permalink