''Dode'' tand inwendig bleken? Of van buiten in mijn geval?

Author:
daantje23
Posted:
ma, 11/25/2013 - 07:51
Beste tandartsen,

Rond mijn 12 jaar heb ik een plaatjesbeugel gekregen en tijdens de beugelperiode werd mijn rechtervoortand blauwig ( ikzelf dacht dat dit te wijten was aan het strakker maken/draaien van de beugel waardoor de tand door de ''druk'' blauw is geworden?)

Maar al snel werd de tand gelig ipv blauw..

Verder is hier nooit iets naar gedaan..

Tot ik gister ging googelen over tanden bleken en ik me zorgen maak dat deze rechtervoortand niet meekleurt omdat hij toch mogelijk dood is?

Toen las ik ineens dat een dode tand áltijd een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan? :o :o Daar is mij nooit wat over verteld.. inmiddels is de tand al zo'n 14 jaar geel en is er dus niks naar gedaan.. Ik lees ook dat als je een dode tand van binnenuit bleekt je altijd eerst een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan?

Hier zie je een beetje wat ik bedoel met de ''gele'' tand ( is moeilijk te zien op foto, in het echt valt het meteen op, ook door de omgeving)

http://img17.imageshack.us/img17/5109/v7lq.png

http://img62.imageshack.us/img62/8224/et6i.png

http://img89.imageshack.us/img89/2821/eaol.png

Is deze nu dood denken jullie?
vV

hoeft niet dood te zijn, vaak trekt de zenuw zich terug en is de tand daardoor massiever waardoor hij minder licht doorlaat en er dus donkerder uit ziet.
Probleem is dat je echt moet testen om te oordelen of hij dood is, daarnaast is zelfs dat niet heilig, als hij dood lijkt.
Uitwendig bleken zal voor deze tand niets oplossen vrees ik, een te groot verschil met de rest, die niet gebleekt hoeft.
Dus kom je op inwendig bleken, en dat kan alleen na een wortelkanaalbehandeling..
De tandarts kan er meer over zeggen , die heeft foto en zo.
ma, 11/25/2013 - 09:17 Permalink
daantje23

hoeft niet dood te zijn, vaak trekt de zenuw zich terug en is de tand daardoor massiever waardoor hij minder licht doorlaat en er dus donkerder uit ziet.
Probleem is dat je echt moet testen om te oordelen of hij dood is, daarnaast is zelfs dat niet heilig, als hij dood lijkt.
Uitwendig bleken zal voor deze tand niets oplossen vrees ik, een te groot verschil met de rest, die niet gebleekt hoeft.
Dus kom je op inwendig bleken, en dat kan alleen na een wortelkanaalbehandeling..
De tandarts kan er meer over zeggen , die heeft foto en zo.



Dank voor je antwoord!

Maar als hij echt dood blijkt te zijn moet er sowieso een keer een wortelkanaalbehandeling plaatsvinden of heb ik het mis? En als de tand niet echt dood blijkt te zijn, doet dan een wortelkanaalbehandeling niet onwijs zeer? :oops:

Jammer dat van buitenaf bleken geen optie is van deze tand... dan moet ik echt bij mezelf te raden gaan of het dan wel waard is om een wortelkanaalbehandeling te doen en inwendig te bleken puur voor het cosmetisch aanzicht ( de bedoeling was dus om alle overige tanden uitwendig te laten bleken, maar ben dus bang dat deze dan geel blijft)

De tandarts zegt er niet veel van.. hij zegt '' je hebt gewoon sommige tanden die wat geler zijn dan andere tanden'', hij heeft verder ook geen onderzoek gedaan vroeger, alleen dat de tand geler aanziet en dat de een nu eenmaal wittere tanden heeft dan de ander van nature.. terwijl ik eerst gewoon 2 ''witte'' voortanden had en toen met de plaatjesbeugel is deze blauwig geworden en daarna dus geel..
ma, 11/25/2013 - 09:23 Permalink
daantje23

dan is het wellicht tijd voor een andere tandarts



Ja, daar zit ik nu dus ook aan te denken ;)

Word de tand niet erg zwak van een wortelkanaalbehandeling? Als hij echt dood is is een wortelkanaalbehandeling sowieso nodig neem ik aan? Maar als hij dus niet echt dood is is een wortelkanaalbehandeling niet noodzakelijk ( of puur voor de kleur wat mijn bedoeling was), maar ik ben dus 'bang' dat ik dadelijk meer kapot maak dan dat ik ermee win.. lastig..

Ik kan er natuurlijk ook nog altijd een facing op laten zetten op die voortand?
ma, 11/25/2013 - 10:09 Permalink