(slechte) behandeling overbeet

Author:
misclegend
Posted:
vr, 11/22/2013 - 21:48
Hallo,

Ik ben in mijn jeugd behandeld bij de orthodontist voor een overbeet. Ik heb een 'buitenboordbeugel' gehad en een 'blokjesbeugel'. Rond mijn vijftiende levensjaar vond de orthodontist dat mijn beet goed was. Ik was toendertijd blij dat ik geen beugel meer hoefde te dragen, maar ik vond mijn tanden niet echt mooi. Nu, vijf jaar later, merk ik pas echt op dat mijn beet helemaal niet goed is. Ik heb zeker nog een flinke overbeet (misschien wel klasse 2, kan ik zelf moeilijk inschatten). Ik had naar aanleiding van het voorafgaande een paar vragen:

1. Kan ik naar mijn gebit laten kijken door een andere tandarts om zo te achterhalen of ik echt zo slecht ben behandeld?
2. Zoja, hoeveel kost dit mij?
3. Is er nog een mogelijkheid om mijn overbeet te corrigeren zonder een kaakoperatie ( ik ben nu twintig).
vV

1. Ja je kan een andere tandarts laten kijken. Echter is het niet per se te achterhalen of een geconstateerd probleem komt door verkeerde behandeling. Als het complete dossier erbij is, is daar al wat meer over te zeggen wellicht, dus ook de oude modellen en zo, en behandelgegevens over de consulten , foto's etc. Essentiële zaken moet er nog zijn trouwens gezien de bewaarplicht van 15 jaar.
Ik zou in dit geval trouwens een orthodontist raadplegen.

2. Zal een uitgebreider consult zijn, wellicht 2, en dan nog afhankelijk van foto's, of die wel of niet gemaakt koeten worden of niet, ook nog studiemodellen wellicht. In het ergste geval zomaar een oaar honderd euro.

3 . Ik ben geen orthodontist, maar het hangt in hoge mate af ervan hoeveel overbeet het is. Bij een beetje wellicht wel, is het veel dan niet.

Er zijn trouwens zoveel factoren die succes van een orthodontische behandeling bepalen dat het wel een lastige discussie zal worden en een lang traject ( ook al heb je wellicht gelijk, dat ook krijgen is een tweede).
vr, 11/22/2013 - 22:31 Permalink
misclegend

Bedankt voor u reactie! Ik ben ook niet van plan de orthodontist aan te klagen. Ik wil gewoon een objectief oordeel over mijn gebit. Zou er niet gewoon naar uiterlijke verschijningsvormen vastgesteld kunnen worden of mijn beet slecht is of niet? Dan bedoel ik zonder foto's en allerlei modellen die mij veel geld kosten.
za, 11/23/2013 - 11:54 Permalink
Ortholimburg

Zou er niet gewoon naar uiterlijke verschijningsvormen vastgesteld kunnen worden of mijn beet slecht is of niet? Dan bedoel ik zonder foto's en allerlei modellen die mij veel geld kosten.


Een beetje geroutineerd orthodontist kan aan de hand van enkel een klinisch onderzoek al wel aangeven hoe het gesteld is met uw okklusie en of een zuiver orthodontische, dan wel orthochirurgische behandeling aan de orde is .Om een behandelplan te maken zijn er nadien echt wel foto's en afdrukken nodig.
za, 11/23/2013 - 18:10 Permalink