/Kaakholteonsteking/

Author:
JoyCardoze
Posted:
zo, 10/13/2013 - 00:07
Ik ben de afgelopen 3 weken flink verkouden geweest, waarvan ik de eerste week de griep had.

Maar nu heb ik sinds gisteren een opzwelling aan de bovenkant van m'n bovenkaak tussen m'n neus en m'n oor (aan de linkerkant).
Eerst dacht ik aan een ontstoken spiergroep maar na wat zoeken zit ik de denken aan een Kaakholteontsteking.

M'n neusholtes zijn sinds eergisteren na het gebruik van neusdroppels leeg en heb verder geen last van mijn ogen.

Wel is sinds vandaag de mogelijke ontsteking uitgebreid naar het tandvlees direct onder de zwelling (het tandvlees is donkerder gekleurd en aangedikt), maar heb geen pijn in de tanden onder de zwelling. Nou vraag ik mij af, is dit een kaakholteontsteking of heel iets anders? (bijv een ontstoken wortel)


Kan ik hier verder ook nog iets aan doen? Ik heb vernomen dat er aan een kaakholteontsteking verder weinig valt te doen en dat het vanzelf weg gaat na 1 tot 4 weken (zou wel Ibu kunnen slikken en evt neusdruppels gebruiken). Klopt dit of is het complete lariekoek?
JoyCardoze

Ik heb het idee alsof het tandvlees donkerder kleurt omdat de zwelling van de kaakholte/bijholte ontsteking erboven al het weefsel er direct onder naar buiten drukt, waardoor het tandvlees dus dikker lijkt, maar eigenlijk een ophoping is van bestaand tandvlees (Zo kan ik nu met mijn tong voelen dat het tandvlees niet zacht en sponzig is zoals ik gewend ben bij een tandvleesontsteking, maar alsof het tandvlees als het ware ''samen word geperst''

De ontsteking is nu ook iets groter geworden en begint ietwat ongemakkelijkheid te veroorzaken voor mijn linker oog. Geen vermindering van het zicht, maar de ooghuid is wel verhoogd.

Ik ga hiermee morgen ook eerst naar de huisarts (omdat bij ons de tandarts/monghygieniste/etc etc altijd volle agendas hebben), om in ieder geval zekerheid te krijgen over het tandvlees onder de ontsteking, en of dit een Bijholteonsteking is of een Kaakholteontsteking.

Mocht het iets anders zijn dan stap ik ook direct naar de tandarts toe, en begin mijn 20-behandeling durende marteling (heb een aversie naar tandenpoetsen, is met de opvoeding de belangrijkheid hiervan verloren gegaan, ook meda omdat iedereen in mijn famillie slechtgevormde gebitten en/of kaken heeft en zo dus implantaten neemt, of een gebit.
zo, 10/13/2013 - 15:55 Permalink
vV

Is geen kaakholte ontsteking. Als het goed is zal kan en mag de huisarts niets doen anders dan de diagnose stellen dat het geen kaakholteontsteking is. Zelfs geen AB voorschrijven. Voor de definitieve diagnose is op zijn minst een inzicht in tandheelkundig dossier en oude foto noodzakelijk, waarschijnlijk zelfs een nieuwe foto.
Zonde van uw tijd, zonde van zijn tijd en jammer voor de andere patiënt die bij de huisarts nu wellicht langer moet wachten terwijl hij of zij wel klachten heeft waar de huisarts iets mee kan...en een onnodige belasting van de toch al hoge zorgkosten in dit land. Onnodige consulten zijn een significante kostenpost waar de initiators meestal vrij makkelijk iets aan kunnen doen.

Waarom stelt u hier een vraag en volgt u vervolgens toch uw eigen, mi onjuiste, lijn. De update van de verschijnselen sterkt mij in mijn mening.
zo, 10/13/2013 - 16:40 Permalink
JoyCardoze

Omdat ik dus heb geconstateerd dat mijn tandsvlees niet voelt als ontstoken. (waarvan ik in mijn OP had gezegd van wel)Het is niet opgezwollen en heb er geen last van. Ik heb ook nooit gezegd dat het definitief een kaak of bijholte ontsteking was, daar gaat mijn gedachte gewoon naar uit.

Overigens zal nemand last hebben van mijn huisartsbezoek, lijkt me niet meer dan normaal dat iedereen vast word ingepland voor een bepaalde tijd aan de hand van wat verteld word over de telefoon.

En ik hou dus ook een ontstoken tandwortel in mijn achterhoofd, maar ik ga liever vroeg naar de huisarts dan laat naar de tandarts, huisarts kost me niet gelijk 100+ piek en als de HA vaststeld dat het niks met mijn wortels,tandvlees of kiezen te maken heeft hoef ik dit ook niet verder te laten onderzoeken door een TA. Daarbij kan ik altijd nog naar de TA, liever zeker dan spijt.
zo, 10/13/2013 - 23:28 Permalink
vV

pijnklachten moet inderdaad altijd plek voor zijn, al dan niet geforceerd.
U begrijpt mijn insteek mbt (mi nog steeds overbodige) huisartsbezoek niet, dat is jammer.
Probleem is wel dat, afhankelijk van hoe laat u bij de huisarts kunt zijn, u ook later op de dag naar de tandarts gaat bellen, en de kans steeds kleiner wordt dat u vandaag dan nog door de tandarts gezien kan worden....
jammer dat u hier vragen stelt maar niet handelt conform het antwoord. Denk dat dit dan ook mijn laatste reactie hierop was.
ma, 10/14/2013 - 08:27 Permalink
JoyCardoze

Nou kijk, aangezien dit geen pijnklacht is word ik gewoon ingepland voor een week of twee later (heb de TA al gebeld, geen plaats deze week)

Zwelling is inmiddels verminderd en ontstoken tandvlees is pusloos.

Maar nu vraag ik mij af, kan een tandvlees ontsteking beginnen boven het tandvlees zelf? De zwelling was dus echt begonnen bij mijn kaakholte en de volgende dag was er pas het bijeffect van verdikt tandvlees
di, 10/15/2013 - 01:58 Permalink
JoyCardoze

Ja ik kan over 2 weken bij de TA terecht en die zal dan wss nieuwe foto's maken.

Zwelling was vannacht helemaal weg en is nu weer terug, maar slaat niet aan op gebit, nu op mijn linkeroog. Morgenvroeg bij de HA of die enig idee heeft wat dit kan zijn en later TA
di, 10/15/2013 - 15:30 Permalink
vV

of een parodontaal abces of een periapicaal abces. Omdat de zwelling diffuus, verspreid is en het meer een chronische ontsteking geworden lijkt (die er waarschijnlijk dus al enige tijd zit) gaat het niet gepaard met echte pijn.
di, 10/15/2013 - 17:16 Permalink