1 of 2 kronen?

Author:
migalis
Posted:
di, 08/13/2013 - 16:58
Goedemiddag,

Even een vraag over mijn tandartsrekening waar ik nogal van geschrokken ben. Ik heb een nieuwe kroon geplaatst gekregen en tussen de bedrijven door een wortelkanaalbehandeling aan kies aan de andere kant opgelopen. Daar heb ik de volgende rekening voor ontvangen:

A10 13,50
V14 element 37 64,79
V21 element 37 21,60
Deze laatste 2 zijn voor een gaatje waar later de wortelkanaalbehandeling bijkwam

R32 element 46 gegoten opbouw 53,99
materiaal en techniekkosten 150,00
T87 element 46 kroonverlenging 175,47
R24 element 46 kroon 237,56
materiaal en techniekkosten 185,00
R24 element 47 kroon 237,56
materiaal en techniekkosten 185,00

Totaal € 1324,47

HIj heeft echter maar 1 kroon geplaatst op element 46 en niets op 47. Na deze behandeling is de man op vakantie gegaan en na ontvangst van de rekening heb ik met zijn praktijk gebeld waar men mij verzekerde dat er echt 2 kronen geplaatst zijn en dat ik het maar met de tandarts moest bespreken. Vandaag de tandarts zelf gesproken (kies van de kanaalbehandeling is ook nog eens afgebroken :cry: ) en hij heeft me uitgelegd dat er lekkage was in element 47 en hier de kosten voor dit element gemaakt zijn terwijl er volgens mij niets aan die kies gebeurd is. Bij mijn volgende behandeling zou hij het uitleggen hoe en wat precies, de materiaalkosten van element 47 (185,00) vervielen want dat klopte niet en we zouden er wel uitkomen.

Mijn tandarts is niet echt een communicatiewonder maar door de bank genomen ben ik altijd prima geholpen echter dit snap ik niet? De kroon voor element 46 zou rond de 500 a 600 euro gaan kosten (mondelinge prijsopgave) echter nu zit ik op het dubbele zonder dat het overlegd is. Op de vraag waarom ik geen prijsopgave oid gehad heb was het antwoord we komen er wel uit.

Nu is mijn vraag aan u of deze kosten kloppen zodat ik enigzins voorbereid het gesprek aan kan gaan.

Alvast bedankt!!
vV

klopt mi geen hout van, geloof niet dat alles ook gedaan is, maar ik was er niet bij. of er wel een kroon op de 47 zit is met een foto zo te zien. doe kroonverlenging mn vind ik een dubieus verhaal, is geen klusje wat je even bij het slijpen voor een kroon erbij doet, is toch een serieuze ingreep die moet genezen.
maar dat er niet gecommuniceerd is is echt zijn probleem en niet het uwe, en als er mondeling regio 600 begroot is kan het niet ineens zonder overleg en toestemming tussentijds het dubbele op de nota staan.
regio 600 klopt voor een enkele kroon. Op verzoek moet de technieknota overlegd worden, begin er eens mee die op te vragen.
wo, 08/14/2013 - 08:14 Permalink
Grappa

Helemaal eens met VV en als u vaststelt na een gesprek dat het inderdaad niet klopt, betaal dan niets stel uw tandarts aangetekend in gebreke en die een klacht bij zijn klachtencommissie, RTG en meld het ook bij uw zorgverzekeraar. Dit soort praktijken moeten gestopt worden. Tandartsen hebben hier de buik van vol en patiënten zoals u ook denk ik. Let erop dat uw tandarts informatieplicht en dossierplicht heeft. Hij is verplicht u een begroting te geven en als ervan af geweken wordt, wat best kan, dat met u te bespreken
wo, 08/14/2013 - 11:13 Permalink
migalis

Hartelijk dank voor de reacties. Aan element 47 is niets gebeurd, dat weet ik zeker. Dit is volgens mij al een kroon die er aantal jaar zit, ik heb nagezocht op mijn oude rekeningen maar toen werden er geen elementen vermeld.
Ik ben in totaal 3x geweest voor die kroon, eerste keer moet ik bijten en is de boel uitgeboord etc. De tweede keer is denk ik die verlenging geplaatst als basis heb ik volgens mij weer gebeten in een soort bitje. De 3e keer is de kroon geplaatst. Alle behandelingen waren redelijk kort en 100% pijnloos.

Inmiddels heb ik ook de rekening van deel 1 van de wortelkanaalbehandeling ontvangen, klopt dit wel naar uw mening?

A10 geleiding en/of infiltratie verdoving 13,50
E02 element 36 uitgebreid wortelkanaalbehandeling consult 37,79
E52 element 36 moeilijke wortelkanaalopening 27,00
E19 element 36 insluiten calciumhydroxide per element 16,20
E19 element 37 insluiten calciumhydroxide per element 16,20
X10 rontgenfoto

Het rare hier ook is dat aan element 37 niets gebeurd is? In september moet ik terugkomen voor een uitgebreide laatste behandeling. Op de eerste nota zijn de eerste 3 kosten voor een vulling op element 37 echter daar kreeg ik binnen een week veel last van waarbij de diagnose wortelkanaalbehandeling was. Eigenlijk betaal ik dus eerst een vulling en binnen no time komt er een wortelkanaalbehandeling achteraan. Is dat geen garantie dan of is dat niet gebruikelijk? Ik ben in de afgelopen weken een keer of 3 teruggeweest omdat ik last bleef houden en eergisteren is de bovenkant van de kies geheel afgebroken dus dat zal ook wel weer een kroon worden.

Ik ga de discussie aan en zal het resultaat melden, nogmaals dank voor de info

Migalis
wo, 08/14/2013 - 23:35 Permalink
vV

je stelt dat er aan de 37 niets gebeurt is, maar de tandarts beweert dus herhaaldelijk van wel. Nu is het verdoofd geweest, en zitten ze naast elkaar en kan ik mij voorstellen dat het voor jezelf niet merkbaar was. Als er op de37 al een kroon zit is er veel minder gedeclareerd dan er gedaan is en dan wat normaal is. Dan kan het zijn dat de kroon vervangen is maar zonder de techniekkosten (die hij achteraf geschrapt heeft). Dan lijkt het er steeds mee rop dat wel gedaan is wat beweert is, al klopt het nog steeds niet dat het zomaar zonder uitleg en overleg gebeurt. Zonder foto`s voor en na kan ik er eigenlijk niets zinnigs over zeggen verder. Wat ik wel raar vind is dat gelijk de nota voor deel van wortelkanaalbehandeling komt terwijl hij nog niet af is, en ik snap de volgorde met eerst kroon en dan later de wortelkanaalbehandeling niet, de kroon zit er toch al op? enige kan zijn dat de kies zo slecht was dat er geen wortelkanaalbehandeling mogelijk was zonder eerst een kroon te maken.
Dan wordt die kroonverlenging ook weer logischer.

Laat het allemaal door de tandarts eens uitgebreid uitleggen, sta daar ook op, laat je niet afwimpelen daarin. Moet ie als ie het niet kan toch echt leren want zo kan het duidelijk dus niet. Als je hier een klacht over zou indienen krijg je gelijk alleen al door het gebrek aan voorlichting waardoor een echte toestemming voor de behandeling niet mogelijk is, juridisch ziet hij scheef.
do, 08/15/2013 - 11:07 Permalink
migalis

Nogmaals dank VV voor je reply. Ik heb het in mijn laatste post waarschijnlijk niet helemaal duidelijk verwoord maar die wortelkanaalbehandeling betreft een kies aan de andere kant, element 36 waarbij voor element 37 ook E19 kosten zijn gemaakt en niet aan gewerkt is. Daar heb ik de verdoving gehad en niet aan de kant waar de kroon (element 46, snap je het nog :D ) is geplaatst. Ik val dus in de prijzen :( en daarom de vraag in mijn 2e post of die rekening wel klopt? Ben enigszins wantrouwend.

Beide behandelingen staan dus volledig los van elkaar en op de kies waar de wortelkanaalbehanding is gedaan zat een vulling die stuk ging, gevuld is en binnen een week een wortelkanaalbehandeling in zit. Vandaar de vraag of dit dan geen ¨garantie¨ oid is?

We zien elkaar i.v.m. vakantie medio september dus dan laat ik wel weten hoe en wat.
do, 08/15/2013 - 22:51 Permalink
vV

Als bij een grote vulling een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk bljkt is dat geen garantie. Als dat zo zou zijn zouden alle tandartsen in nl de deur wel kunnen sluiten trouwens, of zouden de tarieven van de rest van de behandelingen een forse stijging moeten hebben.

Voor de rest is eea zoals gezegd zonder foto en zo niet te beoordelen.
Maar als er aan de 37 niets gedaan is daar ook niets voor te berekenen. Maar kan een verschrijving zijn, zeker omdat er verder niets op de 37 gezet wordt.
vr, 08/16/2013 - 10:19 Permalink
Chris888

Onderstaande quotes kloppen sowieso niet met elkaar (wat betreft 36 en 37).

A10 13,50
V14 element 37 64,79
V21 element 37 21,60
Deze laatste 2 zijn voor een gaatje waar later de wortelkanaalbehandeling bijkwam


A10 geleiding en/of infiltratie verdoving 13,50
E02 element 36 uitgebreid wortelkanaalbehandeling consult 37,79
E52 element 36 moeilijke wortelkanaalopening 27,00
E19 element 36 insluiten calciumhydroxide per element 16,20
E19 element 37 insluiten calciumhydroxide per element 16,20
X10 rontgenfoto
vr, 08/16/2013 - 12:37 Permalink